Saopštavanje rezultata psihološkog testiranja adolescentima: kada, kako i zašto?

  • Dušanka Vučinić Latas prof. dr sci.

Sažetak


Tradicionalni proces psihološke procene podrazumeva pristup u kome je dijagnostičar usmeren na prikupljanje relevantnih informacija o ispitaniku upotrebom standardne testovne baterije, čiji je cilj procena ključnih aspekata funkcionisanja ispitanika. Savremeni koncepti ukazuju da postoji potencijalno konstruktivna modifikacija paradigme rada kliničkog psihologa/psihoterapeuta zaposlenog u zdravstvenoj instituciji sa svakodnevnim zadatkom psihodijagnostičke procene. Potencijalna promena načina rada je zapravo pomeranje pristupa sa „usmerenog na prikupljanje informacija” na pristup „usmeren na promenu” čija je suštinska postavka da klnički psiholog tokom psihodijagnostičke primene instrumenata koristi testovnu situaciju i same testove kao situaciju u kojoj ispitanik može da stekne nove psihološke uvide. Događanja „ovde i sada” u testovnoj situaciji i upotreba testovnog materijala kao „provokatora” maladaptivnih mehanizama osećanja, mišljenja i ponašanja mogu dovesti do terapijske promene. U okviru navedenih promena neki elementi terapijsko-kolaborativnog pristupa se mogu koristiti tokom psihodijagnostičkog procesa, sa posebnim osvrtom na specifičnosti populacije adolescenata.

Reference

Finn SE, Tonsager SE. Information gathering and therapeutic models of assessment: complementary paradigms. Psychological Assessment 1997; 9: 374-385.

Lewak RW, Marks PA, Nelson E. Therapist guide to the MMPI & MMPI-2: Providing feedback and treatment. Muncie, IN:Accelerated Development; 1990.

Butcher JN. MMPI-2 in psychological treatment. New York: Oxford University Press; 1990.

Finn SE, Ficher CT, Handler LH (Eds). Collaborative/Therapeutic Assessment: A Casebook and Guide Assesssment. New Jersey: John Wiley & Sons, Inc; 2012.

Fischer CT. Collaborative, individualized assessment. Journal of Personality Assessment 2000; 74, 2–14.

Handler L. Therapeutic assessment with children and adolescents. In: S Smith, L Handler (Eds.) Clinical assessment of children and adolescents: A practitioner’s guide (pp 53–72). Mahwah, NJ: Erlbaum; 2006.

Gorske TT, Smith S. Collaborative therapeutic neuropsychological assessment. New York, NY: Springer; 2008.

Finn SE, Tonsager SE. How Therapeutic assessment became humanistic. The Humanistic Psychologist 2002; 30: 10-22.

Objavljeno
2021/03/30
Kako citirati
Vučinić Latas, D. (2021). Saopštavanje rezultata psihološkog testiranja adolescentima: kada, kako i zašto?. Engrami, 42(2), 95-101. https://doi.org/10.5937/engrami41-31401
Broj časopisa
Rubrika
SAOPŠTENJA NA NAUČNIM SKUPOVIMA