Uticaj zakonske regulative na maloprodajne cene prehrambenih proizvoda u Srbiji

  • Vladimir Matović Ekonomski institut
  • Miroslav Knezevic Univerzitet Singidunum
Ključne reči: Food products||, ||Prehrambeni proizvodi, Prices||, ||Cene, Retail||, ||Maloprodaja,

Sažetak


Cilj članka je bio da pronađemo vezu između uticaja zakonske regulative i maloprodajnih cena prehrambenih proizvoda u Srbiji. Analizirali smo celokupno domaće maloprodajno tržište pet osnovnih grupa životnih namirnica, uzeli u fokus najveće maloprodajne kompanije i portfolio njihovih prodajnih formata, skenirali cene u 210 prodajnih objekata u 108 gradova u Srbiji. Istraživanje smo sprovodili pre uvođenja Uredbe o ograničavanju marži na promet osnovnih životnih namirnica i tokom njene primene i time dobili potpuno uporedive podatke budući da su posmatrani isti objekti i kategorije proizvoda. Dobili smo očekivane rezultate u smislu da zakonska regulativa ima direktan uticaj ne samo na visinu prodajnih cena već i na njihov raspon u okviru različitih prodajnih formata, usaglašenost po kategorijama formata i regionalnu usaglašenost kao i na ukupnu politiku cena trgovačkih kompanija i njihov način ugovaranja sa dobavljačima. Značaj ovog rada ogleda se u tome što je po prvi put urađeno kompletno istraživanje maloprodajne mreže najvećih trgovinskih kompanija i analizirana njihova politika u formiranju cena prehrambenih proizvoda u uslovima njihovog slobodnog formiranja kao i u uslovima u kojima se metodologija propisuje od strane države. Na osnovu prethodnog istraživanja dokazano je da su se cene nekih prehrambenih proizvoda formirale na ekonomski ne opravdanom nivou

Reference

Anđelko, S., & Peković, S. (2012). Is there a hope for "small companies" in conditions of globalization?. Acta Economica, 10(16), 9-26.

Beu, D.S., & Buckley, M.R. (2004). This is war: How the politically astute achieve crimes of obedience through the use of moral disengagement. The Leadership Quarterly, 15(4), 551-568.

Capon, N., Berthon, P., Hulbert, J.M., & Pitt, L.F. (2001). Brand custodianship: A new primer for senior managers. European Management Journal, 19(3), 215-227.

Coughlan, A.T., Anderson, E., Stern, L.W., & El-Ansary, A.I. (2001). Marketing Channels.

Fullerton, R.A. (1988). How Modern Is Modern Marketing? Marketing's Evolution and the Myth of the "Production Era". Journal of Marketing, 52(1), 108. doi:10.2307/1251689

Granovetter, M. (1995). Coase Revisited: Business Groups in the Modern Economy. Industrial and Corporate Change, 4(1), 93-130. doi:10.1093/icc/4.1.93

Jobber, D., Fahy, J., Vujanović, B., & Hanić, H. (2006). Osnovi marketinga. Data status.

Kothandaraman, P., & Wilson, D.T. (2001). The future of competition: Value-creating networks. Industrial marketing management, 30(4), 379-389.

Lewis, M.C., & Lambert, D.M. (1991). A model of channel member performance, dependence, and satisfaction. Journal of Retailing, 67(2), 205.

Lu, B. (2010). Developing newly emerging high-end industries in the low-carbon economy. Ecological Economy, 6(2), 131-139.

Loebbecke, C. (2005). RFID technology and applications in the retail supply chain: The early metro group pilot. In: BLED Proceedings. 42.

Martínez-Ruiz, M.P., Jiménez-Zarco, A.I., & Izquierdo-Yusta, A. (2010). Customer satisfaction's key factors in Spanish grocery stores: Evidence from hypermarkets and supermarkets. Journal of Retailing and Consumer Services, 17(4), 278-285.

Mcgoldrick, P.J. (1998). Spatial and temporal shifts in the development of international retail images. Journal of Business Research, 42(2), 189-196.

Mosmans, A., & van der Vorst, R. (1998). Brand based strategic management. Journal of Brand Management, 6(2), 99-110.

Palmatier, R., Stern, L., El-Ansary, A., & Anderson, E. (2014). Marketing channel strategy. Pearson Higher Ed..

Rosenbloom, B. (2011). Marketing channels. Cengage Learning.

Tsay, A.A. (2002). Risk sensitivity in distribution channel partnerships: Implications for manufacturer return policies. Journal of Retailing, 78(2), 147-160.

Zakon o cenama. Službeni glasnik RS, (2005). 79.

Zakon o trgovini. Službeni glasnik RS, (2010). 53/2010 i 10/2013.

Objavljeno
2017/02/20
Broj časopisa
Rubrika
Originalni naučni članak