UPRAVLJANJE SAOBRAĆAJEM NA UNUTRAŠNJIM VODNIM PUTEVIMA PRIMENOM FUZZY LOGIKE

  • Vladimir Bugarski Univerzitet u Novom Sadu, Fakultet tehničkih nauka
Ključne reči: upravljanje saobraćajem, unutrašnji vodni putevi, semaforska signalizacija, fazi ekspertski sistem

Sažetak


Inteligentne infrastrukture i „pametni semafori“ već neko vreme se koriste u drumskom saobraćaju. Međutim, upotreba računarske inteligencije u saobraćaju na unutrašnjim vodnim putevima još uvek je u povoju. Organizacija saobraćaja u zoni brodske prevodnice mora biti rezultat kompromisa između racionalnog korišćenja prevodnice (potrošnja vode, struje i dr.) i minimizacije vremena zadržavanja plovila koja čekaju na prevođenje. U ovom radu prikazan je novi metod upotrebe fazi logike za kreiranje fazi ekspertskog sistema (FES) koji se može koristiti kao sistem za podršku u odlučivanju ili kao „pametni“ upravljački sistem za direktno upravljanje semaforskom signalizacijom u zonama brodskih prevodnica i jednosmernih deonica na unutrašnjim vodnim putevima. FES-BP (primena kod brodskih prevodnica) kreiran je na modelu jednokomorne dvosmerne brodske prevodnice. Sistem odlučuje kada će prevođenje biti izvršeno u zavisnosti od trenutnih zahteva i redova čekanja. Predloženi sistem može se koristiti na više načina: kao deo upravljačkog sistema u automatskom ili poluautomatskom režimu rada; kao podrška u odlučivanju kod klasičnog operatorskog upravljanja prevodnicom ili kao platforma za obuku novih prevodničara. FES-JD (primena kod jednosmernih deonica) je kreiran za model kanalske mreže sa deonicama na kojima je zbog ograničenja širine dozvoljen jednosmerni saobraćaj plovila, u vidu naizmeničnog propuštanja plovila po smerovima. Ispitane su različite gustine saobraćaja od 10 do 90 plovila na dan i različite dužine jednosmernih deonica od 2 km do 24 km. FES-JD se pokazao kao inteligentni sistem za upravljanje semaforskom signalizacijom. Pokazana su značajna poboljšanja u odnosu na klasično semaforsko upravljanje sa fiksnom dužinom trajanja zelenog i crvenog svetla.

Biografija autora

Vladimir Bugarski, Univerzitet u Novom Sadu, Fakultet tehničkih nauka

Docent

Reference

Bačkalić, T., Bugarski, V., Kulić, F., Kanović, Ž. (2016). Adaptable Fuzzy Expert System for Ship Lock Control Support. Journal of Navigation, 69 (6), 1341-1356.
Bugarski, V., Matić, D., Nikolić, P., Kamenko, I. (2012). Controlling ship lock with fuzzy expert system. Journal on Processing and Energy in Agriculture (former PTEP), 16 (4), 162-164.
Bugarski, V., Bačkalić, T., Kuzmanov, U. (2013). Fuzzy decision support system for ship lock control. Expert Systems with Applications, 40 (10), 3953-3960.
Bugarski, V. (2015). Ekspertski sistem za upravljanje brodskom prevodnicom zasnovan na računarskoj inteligenciji. Doktorska disertacija. Fakultet tehničkih nauka, Univerzitet u Novom Sadu, Srbija.
Bugarski, V., Bačkalić, T., Kanović, Ž., Kulić, F., Zeković, M. (2019). Fuzzy expert system for adaptive vessel traffic control on one-way section on navigable canal. Scientific Journal Transport Problems, 14 (4), 39-50.
Kanović, Ž., Bugarski, V., Bačkalić, T. (2014a). Ship Lock Control System Optimization using GA, PSO and ABC: A Comparative Review. PROMET – Traffic&Transportation, 26 (1), 23-31.
Kanović, Ž., Bugarski, V., Bačkalić, T., Jeličić, Z., Petković, Milena, Matić, D. (2014b). Optimization of ship lock control system using swarm-based techniques. Journal on Processing and Energy in Agriculture (former PTEP), 18 (1), 30-35.
Kanović, Ž., Bugarski, V., Bačkalić, T., Kulić, F. (2019). Application of Nature-Inspired Optimization Techniques in Vessel Traffic Control. Chapter in Shandilya, Shishir Kumar, Shandilya, Smita, Nagar, Atulya K (Eds.). “Advances in Nature-Inspired Computing and Applications”, Springer, 223-252.
Objavljeno
2021/02/18
Rubrika
Članci