POSSIBILITIES FOR INTEGRATING THE TEACHING OF NATURE AND SOCIETY AND ENGLISH LANGUAGE TEACHING THROUGH CONTENT ON NATURAL PHENOMENA
Abstract
Integration in teaching refers to the connection of content from different subjects, allowing students to acquire comprehensive knowledge and better understand the world around them. The importance of this approach lies in fostering critical thinking and applying learned concepts in real-life situations. The aim of this research was to determine the existence of similar or identical educational content on natural phenomena in the curricula for the subjects World Around Us/Nature and Society and English language, and explore possibilities for their integration. To conduct the research, we used the descriptive method, with content analysis as the main technique. The content analysis corpus consisted of curricula for the first four grades of primary school, specifically their segments related to the aforementioned subjects. Our analysis revealed that these subjects contain similar or identical content on natural phenomena, which could serve as a basis for integration. However, they are not fully aligned, as there are topics covered in one subject but not in the other within individual grades. Additionally, there are some natural phenomena topics that are covered in different grades across these two subjects.
References
Beko, V. L. (2013): Integrisano učenje sadržaja i jezika (CLIL) na geološkim studijama. Univerzitet u Beogradu: Filozofski fakultet.
Благданић, С. и Банђур, В. (2018): Методика наставе природе и друштва. Београд: Учитељски факултет.
Buljubašić-Kuzmanović, V. (2007): „Studentska prosudba učinkovitosti integrativnog učenja.“ Odgojne znanosti, Vol. 9, br. 2, 2007, str. 147–160.
Видосављевић, С. (2022): Основе методике наставе природе и друштва. Лепосавић:Учитељски факултет у Призрену.
Вилотијевић, М. и Вилотијевић, Н. (2016а): Модели развијајуће наставе 1. Београд: Учитељски факултет.
Вилотијевић, М. и Вилотијевић, Н. (2016б): Модели развијајуће наставе 2. Београд: Учитељски факултет.
Dalton-Puffer, C. (2007): Discourse in Content and Language Integrated Learning (CLIL) Classrooms. Amsterdam: John Benjamins Publishing Company.
Đerić, M. (2019): „Doprinos CLIL-a savremenim tokovima nastave engleskog jezika.“ Philologia, 2019, 17, 23-38.
Đorđević, V. (2007): „Inovativni modeli nastave.“ Obrazovna tehnologija, 4/2007, str. 76 –97.
Зобеница, Н. Н. и Стипанчевић, И. А. (2018): Интегративна настава за интегрисано друштво: планирање, организација и реализација интегративног модела наставе.“ Зборник радова Филозофског факултета у Приштини, вол. 48, бр. 2, стр 299–315.
Јанковић, Н. (2014): Интегрисање наставе енглеског језика и осталих школских предмета у функцији ефикаснијег општег образовања (необјављен магистарски рад). Београд: Филолошки факултет.
Јанковић, Н. (2015): „Развијање комуникативних и општих когнитивних способности кроз наставу енглеског језика од раног школског узраста“, Комуникација и култура online, година VI, број 5.
Jovanović, M. M. i Kovčić, S. V. (2017): “Contemporary society challenges of integrative teaching.” Sinteze, br. 11, str. 39–71.
Лексикон образовних термина (2015). Београд: Учитељски факултет.
Петрић, Р. М. и Глишовић, Г. (2023): „Интегративна настава природе и друштва и других предмета у нижим разредима основне школе.“ Методика теорија и пракса 1/2023, стр. 135–141.
Петрић, М. и Малинић-Углик, С. (2021): „Значај интегративног приступа у планирању, организацији и реализацији наставног процеса као иновативни модел у настави нижих разреда.“ Интегрисани приступ у раду са предшколском децом, ученицима и кроисницима у вртићима, школама и установама социјалне заштите,тематски зборник. Кикинда: Висока школа струковних студија за образовање васпитача у Кикинди.
Prušević Sadović, F. (2017): Integrativni pristup sadržajima učenja i poučavanja. Beograd: Učiteljski fakultet.
Spremić, A. (2007): „Integrativna nastava.“ Obrazovna tehnologija. 1 (2), str. 74–80.
Ценић, Д. и Видосављевић, Т. (2022): „Примена интегративног модела развијајуће наставе у предмету природа и друштво.“ Баштина, св. 57. Приштина-Лепосавић: Институт за српску културу.