SIMULACIJE POŽARA NA MOTORNIM VOZILIMA U FORENZIČKOM INŽENJERSTVU
Abstract
Sažetak: Požari na motornim vozilima predstavljaju specifičnu oblast istraživanja u okviru naučne oblasti zaštite od požara. Značajno veći deo tog istraživanja je posvećen uzrocima požara na vozilima i načinima za njihovo utvrđivanje. Međutim, manja pažnja se posvećuje istraživanjima koja se odnose na potencijalni razvoj požara, kada do njega već dođe, i mogućnostima prenošenja požara na materijale i objekte koji se nalaze u blizini. Ovakav tip istraživanja ima za cilj određivanje "bezbednog" rastojanja od vozila koje je u požaru u smislu da što kasnije, ili da uopšte ne dođe do paljenja okolnog materijala, vozila i delova objekta u neposrednoj blizini.
Rezultati ovakvog tipa istraživanja mogu da se primene za određivanje "bezbednog" rastojanja pri projektovanju parkinga, podzemnih garaža i uopšte prostora na kojima istovremeno može da se nađe više parkiranih vozila ili se u blizini nalazi neki objekat.
References
Collier P.C.R., Car parks - Fires involving modern cars and stacking systems, Branz study report SR 255 (2011), New Zealand, 2011.
European Commission, Development of design rules for steel structures subjected to natural fires in closed car parks, report EUR 18867 EN, 2004.
NFPA 502 - 2014 Road tunnels, bridges, and other limited access highways, NFPA, USA, 2014.
Schleich et al., Development of design rules for steel structures subjected to natural fires in closed car parks, Europian Commission, Luxembourg, 1999.
Southwest research institute, Development of a database of full-scalle calorimeter tests of motor vehicle burns, final report, Motor vehicle fire research institute, VA USA, 2008.
Spearpoint M.J., Tohir M.Z.M., Abu A.K., P. Xie, Case Studies in Fire Safety 3, Elsevier, 2004., pp. 44-50 (journal homepage: www.elsevier.com/locate/csfs)
Yuguang L., Assessment of Vehicle Fires in New Zealand Parking Buildings, Fire Engineering Research Report 04/2, New Zealand, 2004.
Blagojević M., Radovanović R., Roganović S., Forensic Study of The Short Circuit as a Cause of Fire, pp. 79-96, NBP Journal of Criminalistics and Law, Vol. XV, Nº1, ISSN 0354-8872, Criminal Justice and Police Academy, Belgrade, 2010.