VINDICAE CONTRA TYRANNOS Apologija države kao medijuma društvene integracije

  • Milan Brdar Мегатренд Универзитет, Факултет за културу и медијеИнститут друштвених наука, Београд
Ključne reči: država, tiranija, sloboda, nacija, gradjanin, intelektualci, vlast, tranzicija, neoliberalizam, marksizam, konzervativizam

Sažetak


У овом раду аутор излаже апологију државе као меди­ју­ма дру­штвене интеграције. Први део посвећен је изворима не­­га­тивног става пре­ма држави у модерној политичкој тео­рији и модер­ним идео­логијама либерализма, конзерва­ти­виз­ма и марксизма. Закључак тих разматрања је теза о оду­ми­рању државе у актуелним теоријама глоба­лизације. У дру­гом делу рада доказују се једностраности мо­дерних иде­оло­гија и њихових програма друштвене синтезе, ради од­го­вора на питање њиховог превладавања. Пошто су неоп­ходни прин­ципи за ост­ва­рење тог циља подељени међу конфрон­ти­ра­ним идео­ло­гијама (слобо­да–либерализам, јед­на­кост–марк­си­зам, заједница–конзер­ва­тивизам, целовит програм син­те­зе је могућ једино напуштањем фаво­ризовања једне идео­логије на рачун осталих. У завршници рада даје се објаш­њење во­де­ће улоге интелигенције у транзиционим дру­штвима, и еви­дентирају се њени не­до­стаци услед образо­вања у оквиру мо­дерне политичке теорије која нас, не­га­тив­ним ставом пре­ма држави, не оспособљава ваљано за поли­тику. Напу­ш­та­ње тог негативног става неопходно је да бисмо државу схва­тили као но­сиоца општег добра и гаранта слободе.

Reference

Augustine, St. (1984). City of God. Harmondsworth: Penguin.

Brdar, M. (2001). Institutionalization of Human Rights: Crumbling of Sovereignty and Globalization. Filozofski godišnjak, 14,

–224.

Brdar, M. (2002a). Globalization and desovereignization: the problem of the regionalization of Serbian in the current geopolitical

context. Социолошки преглед, 36, No. 1–2, 57–80. [In Serbian]

Brdar, M. (2002b). Philosophy in Duchamp’s pissoir. A postmodernist outline of 20th century philosophy., Сремски Карловци:

Издавачка књижарница Зорана Стојановића. [In Serbian]

Brdar, M. (2003). The humanistic intellectual type: formation, historical role and limitations. In: J. Trkulja (prir.), Intelektualci u

tranziciji (29–54). Kikinda. [In Serbian]

Brdar, M. (2005). The futile call. Sociology of knowledge between ideology and self-reflection: the case of Karl Mannheim and the

Enlightenment, Novi Sad: Stylos. [In Serbian]

Erlanger, Ph. (1960). St. Bartholomew’s Night: The Massacre of St. Bartholomew, London: Patrick O’Brian.

Gierke, O. (1958). Political Theories of the Middle Ages. Boston: Beacon Press.

Habermas, J. (1988). Modernist philosophical discourse. Zagreb: Globus. [In Croatian]

Hegel (1974). Encyclopedia of philosophical sciences. Sarajevo: „Veselin Masleša“. [In Bosnian]

Post, G. (1964). Studies in Medieval Legal Thought: Public Law and the State 1100–1322. Princeton, New Jersey: Princeton

University Press.

Schiller, F. (1910). Über die ästetische Erziehung des Menschen. In: Schillers philosophische Schriften und Gedichte

(Auswahl) (159–271). Leipzig: E. Kühnemann (Hrsg.), Felix Meiner.

Skinner, Q. (1979). The Foundations of Modern Political Thought, Vol. ii: The Age of Reformation. Cambridge: Cambridge

University Press.

Soman, A., Koenigsberger, H. G. (eds) (1974). The Massacre of St. Bartholomew: Reappraisals and Documents, The Hague:

Springer Netherlands, Martinus Nijhoff.

Wolin, S. S. (1961). Politics and Vision: Continuity and Innovation in Western Political Thought. London: George Allen & Unwin.

Objavljeno
2021/01/06
Rubrika
Originalni naučni rad