Ријалити, једно филозофско питање
Sažetak
Текст са становишта филозофије медија настоји да укаже на значај анализе ријалити програма у контексту досадашњих (оскудних) филозофских рефлексија на ову тему, имајући у виду друштвено-хуманистички контекст истраживања, као и садашњу улогу и статус медија у друштву, глобално узевши. Ријалити је, према нашем мишљењу, типичан медијски производ позног капитализма, срачунат на профит и забаву. Основна концепција и дејство ријалитија на публику, међутим, зависе од замисли продукције, те садржај ових формата варира од „друштвено корисних“ (за капитализам) до морално спорних и екстремно провокативних (насиље и порнографија). У основи, ако је колико-толико утемељена, филозофска критика ријалитија требало би да укаже на онтолошку димензију, као и друштвено-економски оквир преиспитивања у којем су ријалитији присутни и корисни за одржање status quo стања за владајућу класу (тзв. елите), а на штету сиромашних и потлачених.
Reference
Anders, G. (1996). The world as phantom and as matrix: Philosophical considerations on radio and television. Novi Sad: Prometej. [In Serbian]
Baudrillard, J. (1991). Simulacra and simulation. Novi Sad: Svetovi. [In Serbian]
Bromwich, K. (2014, November 6). What reality TV can teach us, The Guardian. Available at: https://www.theguardian.com/ tv-and-radio/2014/nov/16/reality-tv-lessons-in-philosophy. (Accessed on 9 June 2023)
Canudo, R. (2015). The Seventh Art. Beograd: Studio Lirica. [In Serbian]
Ćalović, D. (2021). Reality shows in the age of lost authenticity. In: N. Grubor (ed.) Nova kritička teorija: Filozofija zabave (81–91), Beograd: Estetičko društvo Srbije. [In Serbian]
Fetz, E. E. (2012). Artistic explorations of the brain. Frontiers in Human Neuroscience, vol VI. DOI:10.3389/fnhum.2012.00009
Foucault, M. (1997). Discipline and Punish: the Birth of the Prison. Sremski Karlovci; Novi Sad: Izdavačka knjižarnica Zorana Stojanovića. [In Serbian]
Kathleen, E. (2020). Reality TV: The Panopticon of Public Humiliation. Available at: https://theculturesift.com/reality-tv-thepanopticon-of-public-humiliation/. (Accessed on 11 June 2023)
Lindemann, D. J. (2022). True Story: What Reality TV Says About Us. New York: Farrar, Straus & Giroux.
Morris, T. (2013). The Philosopher King of Reality TV. Available at: https://www.huffpost.com/entry/philosopher-king-ofreality-tv_b_2805823. (Accessed on 8 June 2023)
Nannicelli, T. (2016). Appreciating the Art of Television: A Philosophical Perspective. New York: Routledge.
Radulović, L. & Erdei, I. (2017). “Big Brother is Watching You / You are Watching Big Brother. The phenomenon of watching (supervision) and the imperative of viewership in the reality program. Etnoantropološki problemi, XII (1), 19–50. DOI:10.21301/eap.v12i1.1. [In Serbian]
Sartre, J-P. (1944). Behind Closed Doors (One-act play). Available at: https://www.scribd.com/doc/22502158/%C5%BDan-PolSartr-Iza-zatvorenih-vrata. [In Serbian]
Television Aesthetics. (2004). Forthcoming in the Television Encyclopaedia, edited by Horace Newcomb, 2nd edition, Taylor and Francis.
Wong, J. (2001). Here’s Looking at You: Reality TV, Big Brother and Foucault. Canadian Journal of Communication, XXVI (4), 33–45. DOI: 10.22230/cjc.2001v26n4a1252