Културна интересовања у Србији: поглед у будућност

Ključne reči: културна интересовања, културна партиципација, слободно време, пандемија ковида 19, дигитални културни садржаји, дигитална трансформација, културне праксе

Sažetak


Културна интересовања представљају један од важних аспеката културне партиципације. Досадашња истраживања овог аспекта културне партиципације показују да су најомиљеније активности грађана Србије у слободно време углавном везане за приватну сферу живота у домену дружења и рекреације, док су активности везане за јавну или приватну културну потрошњу релативно мало присутне у структури активности у слободно време. Стога, могло би се констатовати да се развој културних интересовања одвија веома споро, ако се о неком конзистентном развоју уопште може и говорити. Такође, упоредна анализа показује трендове који су тако стабилни да се у наредном периоду не могу очекивати значајније промене у домену културних интересовања грађана Србије. Meђутим, почетком и током пандемије дошло је до значајних промена у делу културне партиципације, културној потрошњи, која се пребацила у електронску форму, где су институције културе почеле да нуде дигиталне садржаје на интернету. Оваква дигитална трансформација културне понуде кроз стварање дигиталних културних производа и дигитализацију културних садржаја могла би да има значајан утицај и на развој културних интересовања. Дигитална трансформација пружила је могућности за већу доступност културних производа појединцима који су раније имали препреке да учествују у културном животу, било да је реч о недостатку интересовања, удаљености, трошковима, било о физичким ограничењима, јер се појавила могућност да културним догађајима приступе преко интернета.

Biografija autora

Slobodan M Mrđa, Zavod za proučavanje kulturnog razvitka

Savetnik/koordinator odeljenja istraživanja

Reference

Bourdieu, P. (1984). Distinction: A Social Critique of the Judgment of Taste. London: Routledge & Kegan Paul.

Cvetičanin, P. (2007). Cultural needs, habits and taste of the citizens of Serbia and Macedonia. Niš: OGI. [In Serbian]

Cvetičanin, P., Milankov, M. (2011). Cultural practices of citizens of Serbia. Beograd: Zavod za proučavanje kulturnog razvitka. [In Serbian]

Department for Digital, Culture, Media & Sport & British Museum. (2021). The British Museum Annual Report and Accounts 2020–2021. Available at: https://www.gov.uk/government/publications/the-british-museum-annual-report-and-accounts2020-to-2021

Dumazedier, J. (1967). Toward a Society of Leisure. New York: Free Press.

Eurostat. (2015). Reasons of non-participation in cultural or sport activities in the last 12 months by sex, age, educational attainment level and activity type. Available at:https://ec.europa.eu/eurostat/databrowser/bookmark/f79b6e2b-c846-4d76-a4ae-6f9c7c1ea074?lang=en

Feder, T., McAndrew, S., O’Brien, D. & Taylor, M. (2023). Cultural consumption and Covid-19: evidence from the Taking Part and COVID-19 Cultural Participation Monitor surveys. Leisure Studies, XLII (1), 38–55. Doi:10.1080/02614367.2022.2088831

Gauvain, M., Beebe, H., & Zhao, S. (2011). Applying the cultural approach to cognitive development. Journal of Cognition and Development, XII (2): 121–133. Doi: https://doi.org/10.1080/15248372.2011.563481

Hek, M., Kraaykamp, G. (2015). How do parents affect cultural participation of their children? Testing hypotheses on the importance of parental example and active parental guidance. Poetics, Vol. LII, 124–138. Doi: https://doi.org/10.1016/j.poetic.2015.06.001

Hidi, S., Ann Renninger, K. (2006). The Four-Phase Model of Interest Development. Educational Psychologist, XLI (2), 111–127. Doi: https://doi.org/10.1207/s15326985ep4102_4

Ilišin, V., Radin, F. (eds.). (2007). Youth: problem or resource. Zagreb: Institut za društvena istraživanja. [In Croatian]

Jokić, B. R. & Mrđa, S. M. (2022). Contribution of cultural interests to subjective well-being of youth in Serbia. Sociološki pregled, LVI (4), 1472–1499. Doi: https://doi.org/10.5937/socpreg56-39749

Jokić, B., Mrđa, S., (2014). Visitors to autumn events and festivals in Belgrade. Beograd: Zavod za proučavanje kulturnog razvitka. [In Serbian]

Kraaykamp, G., Van Eijck, K. (2005). Personality, media preferences, and cultural participation. Personality and Individual Differences, XXXVIII (7), 1675–1688. Doi: https://doi.org/10.1016/j.paid.2004.11.002.

Morrone, A. (2006). Guidelines for Measuring Cultural Participation. Montreal: UNESCO Institute for Statistics. Available at: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000217143.locale=en

Mrđa, S. (2010). Theater Public in Serbia. Beograd: Center for Study in Cultural Development. Available at: https://zaprokul.org.rs/wp-content/uploads/2010/10/Theater_Public_in_Serbia.pdf

Mrđa, S., Milankov, M. (2022). Cultural participation of Serbian citizens, 2nd edition. Beograd: Zavod za proučavanje kulturnog razvitka. [In Serbian]

Nagel, I., Ganzeboom, H., Haanstra, F., Oud, W. (2022). Effects of Art Education in Secondary Schools on Cultural Participation in Later Life. Journal of Art & Design Education, XVI (3), 325–331. Doi: https://doi.org/10.1111/14685949.00093

Opačić, B, Subašić, B. (2017). Cultural needs and habits of Serbian citizens. Beograd: Zavod za proučavanje kulturnog razvitka. [In Serbian]

Rojek, C. (2004). Postmodern work and leisure. In: J. T. Haworth and A. J. Veal (eds). Work and Leisure (51-66). London: Routledge.

Sansone, C., & Smith, J. L. (2000). Interest and self-regulation: The relation between having to and wanting to. In: C. Sansone & J. M. Harackiewicz (еds.), Intrinsic and extrinsic motivation: The search for optimal motivation and performance (341–372). Academic Press.

Stanojević, D. (2012). Free time of young people. In: S. Tomanović (ed.). Young people – our present: research of social biographies of young people in Serbia (146-166). Beograd: Čigoja štampa & Institut za sociološka istraživanja Filozofskog fakulteta. [In Serbian]

Taras, V., Kirkman, B. L., & Steel, P. (2010). Examining the impact of Culture’s consequences: A three-decade, multilevel, meta-analytic review of Hofstede’s cultural value dimensions. Journal of Applied Psychology, XCV (3), 405–439. Doi: https://doi.org/10.1037/a0018938

The Metropolitan Museum of Art. (2022). Annual Report for the Year 2021–2022. Available at: https://www.metmuseum.org/about-the-met/policies-and-documents/annual-reports

UNESCO. (2020). Socio-economic impact assessment of Covid-19 to cultural and creative sectors in Serbia. Venice; UNESCO. Available at: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000374798.locale=en

Veal, A.J. (2012). The Leisure Society II: the era of critique 1980–2011. World Leisure Journal, LIV (2), 99–140. Doi: https://doi.org/10.1080/04419057.2012.678505

Objavljeno
2024/01/09
Rubrika
Originalni naučni rad