ЗНАЧАЈ ВИСОКОШКОЛСКИХ УСТАНОВА ЗА УНАПРЕЂЕЊЕ КЉУЧНИХ КОМПЕТЕНЦИЈА У 21. ВЕКУ У РЕПУБЛИЦИ СРБИЈИ
Sažetak
На динамичном и променљивом тржишту рада све више се примећује несклад између потражње и недовољне понуде квалификованих кандидата. Аутори су поставили задатак да идентификују скуп компетенција које се сматрају кључним у 21. веку и које треба активно развијати у високошколским установама. У том контексту формулисан је циљ рада: идентификација кључних компетенција које су циљано, плански и систематски имплементиране у образовни систем. Истраживање је спроведено на узорку од 137 студената на два приватна универзитета у Републици Србији. Утврђено је да постоје јаке корелационе везе између одређених компетенција развијених током студија и независно од студија. Студенти са боље развијеним истраживачким вештинама такође имају и веће способности у управљању информацијама. Резултати факторске анализе подржавају поделу вештина на две групе компоненти. Прва група компоненти је номинално повезана са статичким компетенцијама и може се дефинисати као урођени когнитивни капацитет појединца за ефикасно управљање и разумевање различитих облика понашања. Друга група компоненти препозната је као еквивалент динамичких компетенција чији капацитет зависи од утицаја спољних фактора да обезбеде висок ниво њихове применљивости од стране појединаца.
Reference
https://doi.org/10.22190/TEME1701139A
Birtwistle, T., Wagenaar, R. (2020). Re-Thinking an Educational Model Suitable for 21st Century Needs. In: Curaj, A., Deca, L., Pricopie, R. (eds) European Higher Education Area: Challenges for a New Decade. Springer, Cham. https://doi.org/10.1007/978-3-030-56316-5_29
Cohen, J. W. (1988). Statistical Power Analysis for the Behavioral Sciences (2nd edn). Hillsdale, NJ: Lawrence Erlbaum Associates.
Chen, S.Y., Lai, C.F., Lai, Y. H, Su, & Y.S. (2022). Effect of project-based learning on development of students’ creative thinking. International Journal of Electrical Engineering & Education, 59(3): 232-250. https://doi.org/10.1177/0020720919846808
European Commission (2016). A new skills agenda for Europe – Working together to strengthen human capital, employability and competitiveness. Document 52016DC0381. Available at: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=CELEX:52016DC0381 (Accessed date: May 30, 2023).
González-Salamanca JC, Agudelo OL, Salinas J. (2020). Key Competences, Education for Sustainable Development and Strategies for the Development of 21st Century Skills. A Systematic Literature Review. Sustainability, 12(24), 10366. https://doi.org/10.3390/su122410366
Kleimola, R., Leppisaari, I. (2022). Learning analytics to develop future competences in higher education: a case study. International Journal of Educational Technology in Higher Education, 19, 17. https://doi.org/10.1186/s41239-022-00318-w
Nikolić, J., Mirić, M. & Zlatanović, D. (2022). Does ownership type matter for innovtiveness and learning orientation? Empirical evidence from Serbia. Teme, XLVI(4), 995-1009. https://doi.org/10.22190/TEME211001052N
Official Journal of the European Union. (2018). Council Recommendation of 22 May 2018 on key competences for lifelong learning. C 189/01, Vol. 61.
Parameswaran, H. (2020). Strategic human resource development – a manoeuvre for future competencies. Serbian Journal of Management, 15(2), 353-370. https://doi.org/10.5937/sjm15-22393
Pažur Aničić, K., Gusić Munđar, J. & Šimić, D. (2022). Generic and digital competences for employability — results of a Croatian national graduates survey. Higher Education, 1041. https://doi.org/10.1007/s10734-022-00940-7
Randjelović, B., Karalić, E., Djukić, D., & Aleksić, K. (2021). Distance learning in Serbia – the experience in primary education during the COVID-19 crisis. Teme, XLVI(2), 377-397.
UNESCO. (2016). Education 2030 Incheon Declaration and Framework for Action: Towards Inclusive and Equitable Quality Education and Lifelong Learning for all. Paris. Available at: file:///C:/Users/Brane/Downloads/245656eng.pdf (Accessed date: May 25, 2023).