CREATIVE WRITING AS AN ALTERNATIVE TO CONTEMPORARY JOURNALISM

  • Sanja Domazet Fakultet političkih nauka
  • Sanja
Keywords: creative writing, literary language, weekly press, literary journalism, journalistic genres

Abstract


Nedeljnik belongs to the type of the most modern weekly press in Serbia. In the crisis of the print media time, it has been surviving on the market for more than a decade and creating a new, creative public by placing texts created in creative writing. This magazine introduces new journalistic practices and genres by combining journalistic and literary techniques. Literary journalism is represented in journalistic texts and the works of writers. Nedeljnik is the best indicator that literary journalism can survive in the digital age. As well is also at a time when the audience is mostly informed on the Internet and looking for more entertaining and less educational texts.

References

Берг, Хуго. 2007. Истраживачко новинарство. Београд: Клио.

Валић Недељковић, Дубравка. 2009. „Таблоидизација медија у Србији.” Медијски дијалози (2): 15–26.

Грухоњић, Дино. 2021. Хибридни новинарски жанрови. Нови Сад: Филозофски факултет.

Домазет, Сања. 2019. Kреативност – нова новинарска писменост. Београд: Чигоја.

Ериксен, Томас Хилан. 2003. Тиранија тренутка. Београд: Библиотека XX век.

Јевтовић, Зоран, Радивоје Петровић, и Зоран Арацки. 2014. Жанрови у савременом новинарству. Београд: Јасен.

Kастелс, Мануел. 2014. Моћ комуникација. Београд: Клио, РТС.

Kрејг, Ричард. 2010. Онлајн новинарство: извештавање, писање и уређивање за нови медиј. Београд: Клио.

Негропонт, Николас. 1998. Бити дигиталан. Београд: Клио.

Рајнвајн, Љубомир. 1988. Стваралаштво новинара. Београд: Научна књига.

Ридерстрал Јонес, и Кјел Kјел. 2011. Kараоке капитализам. Београд: Плато.

Ротенберг, Ален. 2010. Kреативност и лудило. Београд: Клио.

Рус Мол, Штефан. 2005. Новинарство. Београд: Клио.

Славковић, Душан. 1973. Увод у новинарство. Београд: РТБ.

Славковић, Душан. 1981. Бити новинар. Београд: Радничка штампа.

Станојевић Добривоје, и Лидија Мирков. 2022. „Генолошка медијска алтернартива-колумна као противжанр у ЦМ.” Комуникација и медији 8 (2): 263–272.

Bell, Julia. 2004. The Creative Writing Coursbook. London: Macmillan.

Centar za slobodne izbore i demokratiju [CeSID]. 2020. „Građani i mediji – konzumacija, navike i medijska pismenost.” Centar za slobodne izbore i demokratiju. 5. Oktobar 2020. http://www.cesid.rs/istrazivanja/gradani-mediji-konzumacija-navike-medijska-pismenost/

Dowrick, Stephanie. 2007. Creative journal writing – the art and heart of reflection. London: Egmont UК Ltd.

Harper, Graeme, and Jeri Кroll. 2008. Creative Writing Studies: Practice, Research and Pedagogy. Toronto: Multilingual Matters LTD.

Hermida, Alfred. 2011. “Mechanism of Participations: How audience options shape the conversation.” In Participatory Journalism: Guarding Open Gates at Online Newspapers Singer, eds. Jane B. et al., 13–33. Boston: Wiley-Blackwell.

Pavlik, John. 2001. Journalism and new media. New York: Columbia University Press.

Shearer, Elisa. 2021. “More than eight in ten Americans get news from digital devices.” Pew Research Center, 15 January 2021. https://www.pewresearch.org/fact-tank/2021/01/12/more-than-eight-in-ten-americans-get-news-from-digital-devices/

Shirish Kulkarni, Richard Thomas, Marlen Komorowski, and Justin Lewis. 2023. “Innovating Online Journalism: New Ways of Storytelling.” Journalism Practice 17 (9): 1845–1863.

Sixto-García, Jose et al. 2023. “Redefining journalism narratives, distribution strategies, and user involvement based on innovation in digital native media.” Journalism 24 (6): 1322–1341.

Stuart, Allen. 2010. News culture. New York: Open University Press.

Zelizer, Barbie. 2004. Taking Journalism Seriously: News and the Academy. London: Sage.

Zelizer, Barbie. 2011. “Journalism in the service of communication.” Journal of Communication 61: 1–21.

Published
2024/03/16
Section
Članci