СТРАТЕГИЈСКО УПРАВЉАЊЕ У ТУРИЗМУ: КАКО КРЕИРАТИ КОНКУРЕНТСКУ ПРЕДНОСТ КОД ТУРИСТИЧКИХ ДЕСТИНАЦИЈА
Sažetak
Последњих неколико деценија, без сумње, је период крупних и брзих промена у међународном окружењу. Међу њима је посебно изражен повећани значај услужног сектора и у оквиру њега туризма, који све више представља културну и цивилизацијску потребу савременог човека. С обзиром на економске и шире друштвене конотације туризма, он је данас уобличен у „индустрију без граница“. У условима глобализације и општег убрзања промена туризам, као привредна делатност и економско-друштвени феномен, добија све више на значају. Туристичке дестинације на различитим нивоима - од држава, територија, покрајина, ентитета, региона, округа, градова, до руралних подручја, имају потребу да стратегијски осмишљавају и спроводе своје конкурентске стратегије у функцији стварања јединствене понуде, вредности и конкурентске предности. Конкурентска предност туристичке дестинације представља систем: туристичке понуде, маркетинг активности, управљачко - организационе структуре, креирања одговарајућег окружења и испуњавања очекивања, који има јединствену предност у односу на конкуренте. У том смислу предмет истраживања овог рада је примена стратегијског менаџмента са становишта процеса и садржаја како би туристичке дестинације створиле и одржале конкурентску предност.