DETERMINANTE KOMPETENCIJA MENADŽERA U SPORTU
Sažetak
Novi koncept pristupa lјudskim resursima u poslovnoj sferi, sa kojom savremeni sport ima brojnih dodirnih tačaka, izuzetno ističe značaj znanja, obrazovanja i sposobnosti kadrova. Dakle njihovih ukupnih kompetencija, kao klјučnog faktora za razvoj određene organizacije, kao i sportske oblasti u celini. Pojedini potencijali čoveka se moraju unapređivati obrazovanjem i inovacijom znanja, koje treba permanentno razvijati, usavršavati i promovisati, kako bi se ti potencijali transformisali u kapital (vrednost), odnosno svesnu i svrsishodnu aktivnost u svim radnim procesima. Drugim rečima, savremene koncepcije menadžmenta u sportu afirmišu i potenciraju značaj lјudskih resursa u ostvarivanju želјenih i postavlјenih cilјeva organizacije (pre svega sportskih organizacija – klubova, ali i drugih organizacionih oblika neophodnih za egzistenciju sportske delatnosti), gde je kvalitet kadrovskog potencijala direktno odgovoran za koordinaciju i usmeravanje upravlјačkih procesa, odnosno neposredno utiče na sve aktivnosti u sportu.
Menadžmentske aktivnosti u sportskim organizacijama neizostavno su direktno povezane sa radnom efikasnošću, što u prvi plan stavlјa pitanje kompetencija lјudskih resursa. Na taj način se one pojavlјuju kao veoma merlјiva kategorija, koja se evaluira odgovarajućim (prihvaćenim) organizacijskim standardima. Dakle, posmatrano i sa pozicija menadžmenta u sportu, može se konstatovati da kompetencije predstavlјaju vrlo “merlјivu” kategoriju u konkretnom sportskom sistemu. Na njihovo pobolјšanje se može uticati permanentnom edukacijom (unapređenjem znanja), tako da se, u suštini, glavnim komponentama kompetencija lјudskih resursa u sportu mogu smatrati: znanje, veštine, stavovi i vrednosti.
Klјučne reči: kompetencije, sport, sportski menadžeri
Reference
Bahtijarević-Šiber, F. (1999). Management ljudskih potencijala. Zagreb: Golden marketing.
Barcelona, B., Ross, C.M. (2004). An Analysis of the Perceived Competencies of Recreational Sport Administrators. Journal of Park & Recreation Administration, 22(4), 25-42.
Balduck, AL., Rossem, A., Buelens, M. (2009). Identifying Competencies of Volunteer Board Members of Community Sports Clubs. Nonprofit and Voluntary Sector Quarterly, 38(2), 170-181.
Boyatzis, R.E. (1982). The competent manager: a model for effective performance. London: Wiley.
Caldwell, R. (2010). Are HR Business Partner Competency Models Effective. Applied H.R.M. Research, 12(1), 40-58.
Dalton, M. (1997). Are Competency Models a Waste? Training and Development, 51(10), 46–50.
Green, P. C. (1999). Building Robust Competencies: Linking Human Resource Systems to Organizational Strategies. San Francisco: Jossey-Bass.
Horch, H.D., Schutte, N. (2003). Competencies of sport managers in German sport clubs and sport federations. Managing Leisure, 8(2), 70-84.
Heijke, H., Meng, C., Ris, C. (2003). Fitting to the Job: The role of generic and vocational competencies in adjustment and performance. Labour Economics, 10(2), 215–229.
Jovanović, R. (2006). Veliki leksikon stranih reči i izraza. Beograd: Alnari.
Kan, S., Wang J., Li Chaoping, L. (2002). Assessment on Competency Model of Senior Managers. Acta Psychologica Sinica, 3, 43-52.
Koenigsfeld, P.J., Kim, S.H., Cha, J., Cichy, F.R. (2012). Developing a competency model for private club managers. Inetrantional Journal of Hospitality Management, 31(3), 633-641.
Kurz, R., Bartram, D. (2002). Competency and Individual Performance: Modelling the World of Work. In I. T. Robertson, M. Callinan and D. Bartram (Eds), Organizational Effectiveness: The Role of Psychology (225-255). Chichester: John Wiley.
Lievens, F., Sanchez, J. I., De Corte, W. (2004). Easing the Inferential Leap in Competency Modeling: The Effects of Task-related Information and Subject Matter Expertise. Personnel Psychology, 57, 881-904.
Maksimović, N. (2008). Kompetencije sportskih menadžera. Aktuelno u praksi, 20(7), 121-127.
Murray, E.J., Smolnik, S. (2011). Strategic for Knowledge management Success: Exporing Organizational Efficacy. New York: Information Science Reference.
Nešić, M. (2008). Sport i menadžment. Novi Sad: Tims.
Nešić, M., Nešić, B. (2012). Učeća sportska organizacija kao izraz novog preduzetništva u sportu. Poslovna ekonomija, 6(1), 443-463.
Premović, J., Premović, T. (2009), Upravljanje znanjem i stručno obrazovanje u Srbiji. Norma, 14(2), 161-178.
Prahalad, C. K., Hamel, G. (1990). The Core Competence of the Corporation. Harvard Business Review, May-June, 79-91.
Popović, M., Kuzmanović, M., Martić, M. (2012). Određivanje preferencija ključnih kompetencija biznis menadžera od strane donosioca odluke o zapošljavanju korišćenjem Conjoint analize. Management, 63, 17-26.
Robertson, T.I., Callinan, M., Bartram, D. (2002). Organizational Effectiveness: The Role of Psychology. Chichester: John Wiley & Sons, Ltd.
Savić, V., Stefanović, I. (2006). Upravljanje znanjem u funkciji razvoja učećih organizacija. U: A.Marković (ur.). Međunarodni simpozijum“SymOrg“, Zbornik radova, 1-8. Beograd: Fakultet organizacionih nauka.
Storey, J. (2016). Leadership in Organizations: Current Issues and Key Trends. New York: Routhled, Taylor & Francis Book.
Sparrow, P.R. (1997). Organizational Competencies: Creatinga Strategic Behavioural Framework for Selection and Assessment. In N. Adnerson & P. Herriot (Eds), International Handbook of Selection and Assessment (pp. 343-368). Chichester: John Wiley.
Shippmann, J. S., Ash, R. A., Battista, M., Carr, L., Eyde, L. D., Hesketh, B., Kehoe, J., Pearlman, K., Prien, E. P. & Sanchez, J. I. (2000). The practice of competency modelling. Personnel Psychology, 53, 703-740.
Štimac, V. (2006). Kompetencije i njihova primjena u šest većih organizacija. Zagreb: Filozofski fakultet. Diplomski rad.
Zack, M. (1999). Managing Codified Knowledge. Sloan Management Review, 40(4), 45-58.
Wood, R., Payne, T. (1998). Competency-based Recruitment and Selection. Chichester: John Wiley & Sons.
Warr, P., Conner, M. (1992). Job Competence and Cognition. Research in Organizational Behavior, 14, 91-127.
Woodruffe, C. (1991). Competent by any other name. Personnel Management, 23 (9), 30-34.