UTICAJ POSLOVNOG OKRUŽENJA NA PERFORMANSE SEKTORA MSPP U SRBIJI

  • Marija Lazarević-Moravčević Beogradska bankarska akademija - Fakultet za bankarstvo, osiguranje i finansije
  • Dejan Erić Beogradska bankarska akademija - Fakultet za bankarstvo, osiguranje i finansije
  • Sandra Kamenković Beogradska bankarska akademija - Fakultet za bankarstvo, osiguranje i finansije

Sažetak


Predmet rada je analiza kvaliteta poslovnog okruženja u Republici Srbiji i sagledavanje njegovog uticaja na poslovne performanse malih i srednjih preduzeća (MSP) i preduzetnika (MSPP). Cilj rada je da se identifikuju kritični faktori iz eksternog okruženja koji imaju presudan uticaj na poslovanje MSPP, kao i da se istraži kako oni utiču na razvoj ovog sektora srpske privrede. Pored toga, u radu je učinjen pokušaj sagledavanja određenih faktora interne prirode (jakih i slabih strana) sa kojima se suočavaju pomenuti privredni subjekti u našoj zemlji. Uzimajući u obzir dejstvo identifikovanih egzogenih i endogenih faktora na poslovanje preduzeća, autori rada predlažu određena rešenja za unapređenje poslovanja MSPP. Ključni elementi modela se zasnivaju na adekvatnom i pravilnom dijagnostikovanju problema, uvažavanju elemenata strategijskog razmišljanja i kvalitetnoj implementaciji definisanih strategijskih odluka.

Reference

Avlijaš, R.(2008) Preduzetništvo i menadžment malih i srednjih preduzeća, Singidunum, Beograd

Cardon, M.S., Stevens, C.E. (2004) Managing Human Resources in Small Organizations: What Do We Know?, Human Resource Management Review, No. 14 (2), p. 295-323

Coulter, M., (2010) Strategijski menadžment na delu, Data Status, Beograd

Collinson, E., Shaw, E. (2001) Entrepreneurial marketing - a historical perspective on development and practice, Management Decision, Vol. 39, No. 4, p. 761- 766

Dess, G., Lumpkin,G.T., Eisner A. (2007) Strategijski menadžment-teorija i slučajevi, Data status, Beograd

Draker, P. (2003) Moj pogled na menadžment, Adižes, Novi Sad

Erić, D., Beraha, I., Đuričin, S., Kecman, N., Jakšić, B. (2012) Finansiranje malih i srednjih preduzeća u Srbiji, Privredna komora Srbije, Institut ekonomskih nauka, Beograd

Erić, D., Zdravković, A. Nikolić D. (2009) Influence of World Crisis on Western Balkans Countries – Undertaken Measures and Expected Effects, Chapter 3 u „Financial System Integration Of Balkan Countries In The European Financial System: Impact Of Global Financial Crisis”, University of Nice – Sophia Antipolis and Institute of Economic Sciences, Nice, str.17-34

Erić, D., Stošić, I., Brnjas, Z. (2007) Strategijski menadžment u agrobiznisu, Institut ekonomskih nauka, Beograd

European Commission, Serbia Report 2016 - https://ec.europa.eu/neighbourhoodenlargement/sites/near/files/pdf/key_documents/2016/20161109_report_serbia.pdf

Farhad, A., Karami, A. (2003) Strategic Management in SME, Thomson Learning

Filipović, S. (2003) Ograničavajući faktori razvoja MSP u Srbiji, Industrija 3-4, Beograd, str. 25-36.

Hanić, A., Pržulj, Ž., Lazarević-Moravčević, M. (2016) Characteristics of human resource management in SMEs in Serbia, European Center of Science Education and Research, El. Časopis – European journal of economics and business studies, str. 237-246

Hutter, K., Hoffmann, S. (2011) Guerrilla Marketing: The Nature of the Concept and Propositions for Futher Research, Asian Journal of Marketing, 1-16, http://docsdrive.com/pdfs/academicjournals/ajm/000/28161-28161.pdf

Ministarstvo ekonomije i regionalnog razvoja, Republički zavod za ravoj, Republička agencija za razvoj MSP i preduzetništva (2008), Izveštaj o MSPP za 2008. godinu, Beograd

Ministarstvo finansija i privrede, Ministarstvo regionalnog razvoja i lokalne samouprave, Nacionalna agencija za regionalni razvoj (2011) Izveštaj o MSPP za 2011. godinu, Beograd

Nacionalna agencija za regionalni razvoj (2013) Istraživanje o stanju, potrebama i problemima MSPP u Srbiji, Beograd, http://www.komoraks.co.rs

Kotler, P., Keller, K. (2006) Marketing menadžment, Data Status, Beograd

Lazarević – Moravčević, Stevanović, S., Belopavlović, G. (2014) Specifics of Management in Small and Medium-Size Enterprises in Serbia, Ekonomske analize, Institut ekonomskih nauka, Beograd, v.47, n.3-4, str. 104-117.

Lazarević – Moravčević, M. (2013) Faktori i pristupi u kreiranju konkurentskih strategija MSP u Srbiji, doktorska disertacija, Beogradska bankarska akademija, Beograd, str. 213.

Levinson, J.C. (2009) Gerila Marketing - jednostavne i jeftine strategije za ostvarivanje velikog profita od vašeg malog biznisa, Beograd, IPS Media

Milisavljević, M. (2017) Strategijski menadžment-analiza, izbor i promena, Data Status, Beograd

Porter, M. (2007) Konkurentska prednost- ostvarenje i očuvanje vrhunskih poslovnih rezultata, Asee, Novi Sad

Porter, M. (2004) Competitive Strategy: Techniques for Analyzing Industries and Competitors, New York: Free Press, p. 45

Pržulj, Ž. (2007) Menadžment ljudskih resursa, Fakultet za trgovinu i bankarstvo Janićije i Danica Karić, Beograd

Privredna komora Beograda (2015), Razvoj malih i srednjih preduzeća 1990 – 2015. godina, http://www.kombeg.org.rs

Privredna komora Srbije (2016), Analiza rezultata istraživanja o potrebama potencijalnih i postojećih preduzetnika u Republici Srbiji, Beograd,http://www.pks.rs/

World Economic Forum, The Global Competitiveness Report 2017–2018, www.weforum.org/gcr.

Torrington, D., Hall, L., Taylor, S. (2004) Menadžment ljudskih resursa, Data Status, Beograd

The World Bank, Doing business 2018, www.worldbank.org

Williams, C. (2010) Principi menadžmenta, Data Status, Beograd

USAID- Američka agencija za međunarodni razvoj (2017), Anketa 1000 preduzeća-preduzeća u Srbiji, http://www.bep.rs/

Objavljeno
2018/10/10
Broj časopisa
Rubrika
Originalni naučni članak