Inkluzivno obrazovanje: ideja i praksa
Sažetak
Ovaj rad se sa kritičkog aspekta bavi inkluzivnim obrazovanjem. Po definisanju pojma inkluzije podvlači se značaj inkluzivnog obrazovanja, ali i uslovljenost njegovog sprovođenja različitim okolnostima. Nakon kratkog osvrta na donošenje zakonske odredbe o inkluzivnom obrazovanju u Srbiji, rad se bavi analizom stavova određenog broja nastavnika (redovnih osnovnih gradskih škola i specijalne škole za osnovno i srednje obrazovanje u Kruševcu) prema inkluzivnom obrazovanju. Uz sažet statistički prikaz, kroz kvalitativnu analizu osvrnućemo se na njihova iskustava, kompetencije, uslove rada, mišljenja o posledicama inkluzivnog obrazovanja i obrazovanja u specijalnoj školi. Poslednji deo rada predstavlja kritički osvrt na trenutnu situaciju i nudi potencijalna rešenja za prevazilaženje problema koji su uočeni prilikom istraživanja, a odnose se na neodrživost postojeće prakse inkluzivnog obrazovanja.
Reference
Avramidis, E., & Norwich, B. (2002). Teachers’ attitudes towards integration / inclusion: a review of the literature. European Journal of Special Needs Education, 17(2), 129–147. https://doi.org/10.1080/08856250210129056
Booth, T. (1999). Viewing Inclusion from aDistance: Gaining Perspective from Comparative Study. Support for Learning, 14(4), 164–168. https://doi.org/10.1111/1467-9604.00124
Cook, B. G., Semmel, M. I., & Gerber, M. M. (1999). Attitudes of Principals and Special Education Teachers Toward the Inclusion of Students with Mild Disabilities: Critical Differences of Opinion. Remedial and Special Education, 20(4), 199–207. https://doi.org/10.1177/074193259902000403
Dmitrović, P. (2011). Preduvjeti za primenu inkluzije. Metodički obzori, 6(13), 69–82. Preuzeto s http://hrcak.srce.hr/71609.
Idol, L. (2006). Toward Inclusion of Special Education Students in General Education: A Program Evaluation of Eight Schools. Remedial and Special Education, 27(2), 77–94. https://doi.org/10.1177/07419325060270020601
Jablan, B., & Kovačević, J. (2008). Obrazovanje u redovnim školama i školama za decu ometenu u razvoju - zajedno ili paralelno. Nastava i vaspitanje, 57(1), 43–54.
Kovač-Cerović, T. (2004). Kvalitetno obrazovanje za sve. Izazovi reforme obrazovanja u Srbiji. Beograd: Ministarstvo prosvete i sporta Republike Srbije, Sektor za razvoj obrazovanja i međunarodnu prosvetnu saradnju, Odeljenje za strateški razvoj obrazovanja.
Закон о основама система образовања и васпитања,. Службени гласник Републике Србије, (2016). 62, Preuzeto sa http://www.paragraf.rs/propisi/zakon_o_osnovama_sistema_obrazovanja_i_vaspitanja.html
Autori koji objavljuju u ovom časopisu pristaju na sledeće uslove:
- Autori zadržavaju autorska prava i pružaju časopisu pravo prvog objavljivanja rada i licenciraju ga "Creative Commons Attribution licencom" koja omogućava drugima da dele rad, uz uslov navođenja autorstva i izvornog objavljivanja u ovom časopisu.
- Autori mogu izraditi zasebne, ugovorne aranžmane za neekskluzivnu distribuciju članka objavljenog u časopisu (npr. postavljanje u institucionalni repozitorijum ili objavljivanje u knjizi), uz navođenje da je članak izvorno objavljen u ovom časopisu.
- Autorima je dozvoljeno i podstiču se da postave objavljeni članak onlajn (npr. u institucionalni repozitorijum ili na svoju internet stranicu) pre ili tokom postupka prijave rukopisa, s obzirom da takav postupak može voditi produktivnoj razmeni ideja i ranijoj i većoj citiranosti objavljenog članka (Vidi Efekti otvorenog pristupa).