Inkluzivno obrazovanje: ideja i praksa

  • Ana M Jovanović Popadić Osnovna skola Jovan Popovic, Krusevac

Sažetak


Ovaj rad se sa kritičkog aspekta bavi inkluzivnim obrazovanjem. Po definisanju pojma inkluzije podvlači se značaj inkluzivnog obrazovanja, ali i uslovljenost njegovog sprovođenja različitim okolnostima. Nakon kratkog osvrta na donošenje zakonske odredbe o inkluzivnom obrazovanju u Srbiji, rad se bavi analizom stavova određenog broja nastavnika (redovnih osnovnih gradskih škola i specijalne škole za osnovno i srednje obrazovanje u Kruševcu) prema inkluzivnom obrazovanju. Uz sažet statistički prikaz, kroz kvalitativnu analizu osvrnućemo se na njihova iskustava, kompetencije, uslove rada, mišljenja o posledicama inkluzivnog obrazovanja i obrazovanja u specijalnoj školi. Poslednji deo rada predstavlja kritički osvrt na trenutnu situaciju i nudi potencijalna rešenja za prevazilaženje problema koji su uočeni prilikom istraživanja, a odnose se na neodrživost postojeće prakse inkluzivnog obrazovanja.

 

Biografija autora

Ana M Jovanović Popadić, Osnovna skola Jovan Popovic, Krusevac
Student doktorskih studija na Filološkom fakultetu u Beogradu

Reference

Avramidis, E., & Norwich, B. (2002). Teachers’ attitudes towards integration / inclusion: a review of the literature. European Journal of Special Needs Education, 17(2), 129–147. https://doi.org/10.1080/08856250210129056

Booth, T. (1999). Viewing Inclusion from aDistance: Gaining Perspective from Comparative Study. Support for Learning, 14(4), 164–168. https://doi.org/10.1111/1467-9604.00124

Cook, B. G., Semmel, M. I., & Gerber, M. M. (1999). Attitudes of Principals and Special Education Teachers Toward the Inclusion of Students with Mild Disabilities: Critical Differences of Opinion. Remedial and Special Education, 20(4), 199–207. https://doi.org/10.1177/074193259902000403

Dmitrović, P. (2011). Preduvjeti za primenu inkluzije. Metodički obzori, 6(13), 69–82. Preuzeto s http://hrcak.srce.hr/71609.

Idol, L. (2006). Toward Inclusion of Special Education Students in General Education: A Program Evaluation of Eight Schools. Remedial and Special Education, 27(2), 77–94. https://doi.org/10.1177/07419325060270020601

Jablan, B., & Kovačević, J. (2008). Obrazovanje u redovnim školama i školama za decu ometenu u razvoju - zajedno ili paralelno. Nastava i vaspitanje, 57(1), 43–54.

Kovač-Cerović, T. (2004). Kvalitetno obrazovanje za sve. Izazovi reforme obrazovanja u Srbiji. Beograd: Ministarstvo prosvete i sporta Republike Srbije, Sektor za razvoj obrazovanja i međunarodnu prosvetnu saradnju, Odeljenje za strateški razvoj obrazovanja.

Закон о основама система образовања и васпитања,. Службени гласник Републике Србије, (2016). 62, Preuzeto sa http://www.paragraf.rs/propisi/zakon_o_osnovama_sistema_obrazovanja_i_vaspitanja.html

Objavljeno
2017/02/03
Broj časopisa
Rubrika
Originalni naučni članak