Adaptivne promene motoričkog statusa predškolske dece pod uticajem fizičkog vaspitanja

  • Dejan Milenković Fakultet za sport, Univerzitet "Union - Nikola Tesla", Beograd
Ključne reči: adaptivity||, ||adaptivnost, preschool age||, ||predškolski uzrast, motoric status||, ||motorički status, PHYSICAL EDUCATION||, ||fizičko vaspitanje,

Sažetak


Adaptivnost u fizičkom vežbanju predstavlja proces prilagođavanja organizma na fizičke stimulanse kojima je izložen što dovodi do promena u antropološkom statusu. Ovim istraživanjem trebalo je utvrditi adaptivne promene pojedinih motoričkih sposobnosti na nastavi fizičkog vaspitanja kod predškolske dece nakon tromesečnog pohađanja nastave fizičkog vaspitanja. Testirano je dvadesetpetoro dece starije vaspitne grupe predškolskog uzrasta. Prvobitno testiranje izvršeno je na početku školske godine, a drugo testiranje nakon tri meseca pohađanja predškolske ustanove. Primenjeno je osam motoričkih testova: taping rukom, taping nogom, koverta test, osmica sa savijanjem, stajanje na jednoj nozi duž klupice za ravnotežu, stajanje na jednoj nozi zatvorenih očiju, gađanje horizontalnog cilja lopticom i čučnjevi. Od statističkih analiza korišćeni su Studentov T-test i diskriminativna analiza. Dobijeni rezultati pokazali su da je pod uticajem nastave fizičkog vaspitanja kod predškolaca utvrđena sveukupna promena motoričkog statusa posmatrajući multivarijantni nivo, dok je kod pojedinačnih testova nepostajanje statistički značajne razlike zabeleženo samo kod jednog testa. Time se može zaključiti da je program rada na nastavi fizičkog vaspitanja dao očekivane rezultate

Reference

Аћимовић, Д. (2013). Моторичке способности дечака и девојчица предшколског узраста на територији Новог Сада. У Д. Перић (Ур), Развојне карактеристике детета предшколског узраста, зборник радова (стр 36-43). Нови Сад: Факултет за спорт и туризам, Висока школа струковних студија за образовање васпитача.

Agha-Alinejad, H., Farzad, B., Salari, M., Kamjoo, S., Harbaugh, B.L., & Peeri, M. (2015). Prevalence of overweight and obesity among Iranian preschoolers: Interrelationship with physical fitness. Journal of Research in Medical Sciences, 20 (4), 334-341.

Вишњић, Д., Јовановић, А. и Милетић, К. (2004). Теорија и методика физичког васпитања. Београд: Вишњић др Драгољуб.

Chow, B.C., McKenzie, T.L. & Louie, L. (2015). Children’s Physical Activity and Associated Variables during Preschool Physical Education. Advances in Physical Education, 5, 39-49. DOI: 10.4236/ape.2015.51005.

Jakovljević, V., Bijelić, S., Jovanović, S., Božić, I. & Vukić, Ž. (2013). Assessment of basic motor abilities of balance, coordination and flexibility of children 6 years old. In S. Pantelić (Ed), XVI Scientific Conference „FIS Communications 2013“ in physical education, sport and recreation and I International Scientific Conference (pp 247-254). Niš: Faculty of sport and physical education.

Livonen, S., Sääkslahti, A. & Nissinen, K. (2011). The development of fundamental motor skills of four‐ to five‐year‐old preschool children and the effects of a preschool physical education curriculum. Early child development and care, 181 (3), 335-343. DOI: 10.1080/03004430903387461.

Малацко, Ј. (1982). Основе спортског тренинга. Београд: Спортска књига.

Матић, М., Аруновић, Д., Берковић, Л., Бокан, Б., Крсмановић, Б., Мадић, Б., Радовановић, Ђ. и Вишњић, Д. (1992). Физичко васпитање – теоријско-методичке основе стручног рада. Ниш: НИУ “Народне новине”.

Павловић, С. и Маринковић, Д. (2013). Разлике морфолошких карактеристика и моторичких способности. У Д. Перић (Ур), Развојне карактеристике детета предшколског узраста, зборник радова (стр 110-115). Нови Сад: Факултет за спорт и туризам, Висока школа струковних студија за образовање васпитача.

Robinson, L.E. (2011). The relationship between perceived physical competence and fundamental motor skills in preschool children. Child: Care, Health and Development, 37 (4), 589-596. DOI: 10.1111/j.1365-2214.2010.01187.x.

Venetsanou, F. & Kambas, A. (2010). Environmental Factors Affecting Preschoolers’ Motor Development. Early Childhood Education Journal, 37 (4), 319-327. DOI: 10.1007/s10643-009-0350-z.

Williams, H.G., Pfeiffer, K.A., O’Neill, J.R., Dowda, M., Mclver, K.L., Brown, W.H. & Pate, R.R. (2008). Motor Skill Performance and Physical Activity in Preschool Children. Obesity, 16 (6), 1421-1426. DOI: 10.1038/oby.2008.214.

Objavljeno
2018/07/17
Broj časopisa
Rubrika
Originalni naučni članak