Teorijske i praktične metode u procesu nastajanja autorskog likovnog dela-raščlanjivanje lične poetike ornamenta

  • Tamara D. Žderić Univerzitet umetnosti u Beogradu, Fakultet likovnih umetnosti
Ključne reči: methods||, ||metode, emotions||, ||emocije, sense||, ||razum, art||, ||umetnost, ornament||, ||ornament,

Sažetak


Predmet prikaza je ornament i njegova uloga u sopstvenom likovnom delu sagledana kroz metodologiju nastanka. Period na koji se ovo istraživanje odnosi jeste onaj koji traje u postupku izrade mog doktorskog umetničkog projekta, ali isto tako obuhvata i period ostvaren neposredno pre njega, a u kome su sadržani moja početna kretanja u likovnom polju i prve naznake upotrebe lične ornamentike. Samim tim, ovaj rad ima zadatak da odgovori na pitanja metoda i njihove upotrebe u autorskom likovnom delu kao i na koji način njihovo međusobno prožimanje utiče na oblikovanje likovnih doživljaja, koji su u ovom slučaju određeni pojmom ornamenta. Metodologija istraživanja odnosi se i na teorijski i na praktični deo. Ovaj rad ima za cilj da se osvrne i bliže uputi na proces nastajanja umetničkog dela, duboko lično određenog, ali kroz teorijsku i metodološku prizmu. Još jedan važan zadatak ovog prikaza je da dokaže kako svako likovno delo biva podvrgnuto ispitavanju od strane autora uprkos uvreženom i rasprostranjenom shvatanju da ono nastaje po automatizmu i kao izričiti i jedinstveni produkt emocija.

Temeljno istraživanje sprovedeno na sopstvenim predlošcima dovelo je do sledećih rezultata koji se ističu u prikazu, a to su:

A. Svaki postupak upotrebljen u procesu nastajanja likovnog dela određen je i razumom (nastaje strogom kontrolom uma), ali i emocijama (intuitivno);

B. Primenom teorijskih i praktičnih metoda moguće je sistematski raslojiti i raščlaniti potencijalna značenja lične ornamentike i simboličkih slojeva koji je određuju.

V. Primenom metoda, umetničko delo postaje dokazivo.

Biografija autora

Tamara D. Žderić, Univerzitet umetnosti u Beogradu, Fakultet likovnih umetnosti
Tamara Zderic je završila osnovne i master studije slikarstva na Fakultetu likovnih umetnosti u Beogradu. Trenutno je na doktorskim studijama slikarstva na istom fakultetu. Izlagala samostalno na preko 30 samostalnih izložbi u zemlji i inostranstvu. Dobitnica tri nagrade za crtež. Objavila tekst u Zborniku seminara za studije moderne umetnosti Filozofskog fakulteta Univerziteta u Beogradu, 13-2017.

Reference

Florenski P.(2013). Prostor i vreme u umetničkim delima. Beograd: Službeni glasnik.

Jablan S. (1984). Teorija simetrije i ornament. Beograd: Apxaia

Objavljeno
2018/07/17
Broj časopisa
Rubrika
Prikaz