Rekreativna aktivnost studenata Visoke škole strukovnih studija za vaspitače u Šapcu

  • Zoran S. Pantić Visoka škola strukovnih studija za vaspitače Šabac
  • Milovan V. Stamatović Univerzitet u Kragujevcu, Pedagoški fakultet u Užicu
Ključne reči: health||, ||zdravlje, habits||, ||navike, college students||, ||studenti, free time||, ||slobodno vreme, recreational activities||, ||rekreativne aktivnosti,

Sažetak


U radu se tretira slobodno vreme i rekrecija studenata. Cilj istraživanja bio je utvrditi koliko studenti Visoke škole strukovnih studija za vaspitače u Šapcu imaju slobodnog vremena, na koji način ga koriste i u kojoj meri se bave sportsko-rekreativnim aktivnostima. Uzorak je činilo 60 studentkinja uzrasta 22 godine (±6 meseci). Korišćena je anketa sa 15 pitanja. Primenjen je Hi-kvadrat test. Samo 30% ispitanica ima dovoljno slobodnog vremena. Potrebu za kretanjem ima 83,3%. Većina anketiranih 70%, odabrala bi kretanje i boravak u prirodi. Polovina studenata fizički je aktivna 1-2 puta nedeljno. Najredovnije odlaze na koncerte 30%, a većina ponekad odlazi u bioskop 71,7%. U kućne posete 55% ide redovno, a 53,3% ponekad odlaze u kafiće i diskoteke. Karte ponekad igra 56,7%, a 20% redovno. Četvrtina se nikada ne bavi fizičkim vežbanjem u slobodnom vremenu. Šetnju, 3-4 puta nedeljno, upražnjava 63,3%. Na izlet ponekad odlazi 66,7%. Većina se oseća sposobnim i delimično sposobnim da samostalno sastavi program vežbanja. Na studijama je 58,3% steklo potrebna znanja da se bave vežbanjem u slobodnom vremenu. Motoričke sposobnosti testiralo bi 35% studenata. O značaju pozitivnog uticaja fizičkog vežbanja na zdravlje i organizam 41,7% delimično je upoznato. Nedostatak slobodnog vremena, stil života i nedovoljno organizovano slobodno vreme, direktno utiču na fizičku angažovanost studentkinja. Potrebna je veća edukacija studenata o važnosti fizičke aktivnosti, kao i o značaju testiranja i praćenja zdravstvenog stanja.

Reference

Vuillemin, A., Boini, S., Bertrais, S. & Tessier, S. (2005). Leisure time physical activity and healt-related quality of life. Preventive Medicine, 41, 562-569. doi: 10.1016/j.ypmed.2005.01.006

Daskapan, A., Handan, E., Eker, T. & Eker, L. (2006). Perceived bariers to physical activity in university students. Journal of Sports Science and Medicine, 5(4), 615-620. PMCID: PMC3861763, PMID: 24357957

DeVahl, J., King, R. & Williamson, J.W. (2005). Academic Incentives for Students Can Increase Participation in and Effectivness of a Physical Activity Program. Journal of American College Health, 53(6), 295-298. doi: 10.3200/JACH.53.6.295-298

Мајурић, Б. (2014). Ангажованост студената Београдског универзитета у рекреативним активностима. Завршни рад. Београд: Унивезитет у Београду, Факултет спорта и физичког васпитања.

Митић, Д. и Стоиљковић, С. (2010). Ангажованост у рекреацији грађана Републике Србије - Рекреација одраслих, запослених и пензионера (Истраживачки извештај). Београд: Факултет спорта и физичког васпитања Универзитета у Београду.

Mitic, D., Stoiljkovic, S., Pantelic, S. & Cokorilo, N. (2012). The students interest in introducing physical education classes at faculties. Series Physical Education And Sport/Science, Movement And Health, 12(2), 215-221. ISSN : 1224-7359

Pedišić, Z., Rakovac, M., Titze, S., Jurakić, D. & Oja, P. (2014). Domain-specific physical activity and health-related quality of life in university students. European Journal of Sport Science, 14(5), 492-499. doi: 10.1080/17461391.2013.844861

Pedišić, Ž., Greblo, Z., Phongsavan, P., Milton, K., & Bauman, A.E. (2015). Are total, intensity- and domain-specific physical activity levels associated with life satisfaction among university students? PLoS One, 10(2), e0118137. doi: 10.1371/journal.pone.0118137

Peltzer, K., Pengpid, S., Yung, T.K., Aounallah-Skhiri, H. & Rehman, R. (2016). Comparison of health risk behavior, awareness, and health benefit beliefs of health science and non-health science students: An international study. Nursing & Health Sciences, 18(2), 180-187. doi. 10.1111/nhs.12242

Петковић (2011). Ангажованост студената Београдског и Скопског универзитета у рекреацији. Мастер рад. Београд: Унивезитет у Београду, Факултет спорта и физичког васпитања.

Танасковић, З. (2003). Ангажованост студената београдског универзитета у рекреацији. Дипломски рад. Београд: Унивезитет у Београду, Факултет спорта и физичког васпитања.

Trost, G., Owen, N., Bauman, E., Sallis, F. & Brown, W. (2002). Correlates of adults' participation in physical activity: review and update. Medicine and Science in Sports and Exercise, 34, 1996-2001. doi: 0.1249/01.MSS.0000038974.76900.92

Стојановић, Д., Вишњић, А., Митровић, В., и Стојановић, М. (2008). Фактори ризика од настанка обољења кардиоваскуларног система у студентској популацији. Војносанитетски Преглед, 66(6), 453-458. UDC: 616.1-057.87:613.6.02

Fogelholm, M., Stallknecht, B., & VanBaak, M. (2006). ECSS position statesment: Exercise and obesity. European Journal of Sport Science. 6(1), 15-24. doi: 10.1080/17461390600563085

Haase, A., Steptoe, A., Sallis, J.F. & Wardle, J. (2004). Leisure time physical activity in university students from 23 countries: associations with health beliefs, risk awareness and national economic development. Preventive Medicine, 39, 182-190. doi: 10.1016/j.ypmed.2004.01.028

Ћурковић, С., Багарић, И,. Стража, О., и Шукер, Ш. (2009). Ангажираност студената у спортско-ракреативним изваннаставним активностима тјелесне и здравствене културе. У Нељак, Б. (ур.) Зборник радова Зборник радова 18. љетне школе кинезиолога Републике Хрватске „Методички организацијски облици рада у подручјима едукације, спорта, спортске рекреације и кинезитерапије” (стр. 400-403). Пореч: Хрватски кинезиолошки савез.

Objavljeno
2018/07/17
Broj časopisa
Rubrika
Originalni naučni članak