Ponašanje učenika sa komorbiditetom cerebralne paralize i intelektualne ometenosti u školskoj sredini

  • Ivana R. Sretenović Univerzitet u Beogradu, Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju
  • Goran M. Nedović Univerzitet u Beogradu, Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju
  • Milosav V. Adamović Univerzitet u Beogradu, Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju
  • Vojislav Todorović Osnovna škola "Dušan Dugalić", Beograd
Ključne reči: intellectual disability||, ||intelektualna ometenost, school environment||, ||školsko okruženje, cerebral palsy||, ||cerebralna paraliza, behaviour||, ||ponašanje,

Sažetak


Ponašanjem svaka osoba ostvaruje svoje prisustvo i kontakt sa drugima. Ono integriše sve sposobnosti osobe koje su usmerene ka neposrednom cilju. Osnovni cilj ovog istraživanja je bila procena ponašanja učenika sa komorbiditetom cerebralne paralize i intelektualne ometenosti u školskom okruženju. Uzorak istraživanja formiran je od 31 učenika oba pola (54,8% učenika muškog i 45,2% učenika ženskog pola), koji su pored cerebralne paralize imali i sniženo intelektualno funkcionisanje. Prosečan uzrast ispitanika je od 9 do 14 godina (AS = 10,9, SD = 1,189). Istraživanje je sprovedeno u osnovnoj školi „Miodrag Matić“, a za potrebe prikupljanja podataka korišćen je Upitnik za procenu ponašanja učenika. Rezultati istraživanja pokazuju da između ispitanika muškog i ženskog pola nema razlike koja je statistički značajna, kada je u pitanju ponašanje učenika na času i na odmoru. Kada je u pitanju domen ponašanje u odnosu na autoritet, dobijena je razlika na varijabli „pohvale“ (p = ,034). Poznavanje individualnih karakteristika svakog deteta je izuzetno važno, jer se na taj način mogu unaprediti strategije za rešavanje problema ponašanja dece sa komorbiditetom cerebralne paralize i intelektualne ometenosti.

 

Reference

Buha, N., & Gligorović, M. (2013). Problemi u ponašanju kod osoba sa intelektualnom ometenošću - osnovni pojmovi, učestalost i faktori rizika. Specijalna edukacija i rehabilitacija, 12(2), 203-219. doi:10.5937/specedreh12-3395

Buha, N., Gligorovic, M., & Maksic, J. (2014). Problemi ponašanja – bihejvioralni fenotipovi nekih genetskih sindroma. Srpski arhiv za celokupno lekarstvo, 142(9-10), 621-627. doi:10.2298/sarh1410621b

Carter, A.S., Briggs-Gowan, M.J., Jones, S.M., & Little, T.D. (2003). The infant toddler social and emotional assessment (ITSEA): Factor structure, reliability and validity. Journal of Abnormal Child Psychology, 31(5), 495-514. doi:10.1023/a:1025449031360

Chadwick, O., Walker, N., Bernard, S., & Taylor, E. (2000). Factors affecting the risk of behaviour problems in children with severe intellectual disability. Journal of Intellectual Disability Research, 44(2), 108-123. doi:10.1046/j.1365-2788.2000.00255.x

Ćordić, A., & Bojanin, S. (1997). Opšta defektološka dijagnostika. Beograd: Zavod za udžbenike i nastavna sredstva.

Eisenberg, N., Cumberland, A., Spinrad, T.L., Fabes, R.A., Shepard, S.A., Reiser, M., . . . Guthrie, I.K. (2001). The Relations of Regulation and Emotionality to Children's Externalizing and Internalizing Problem Behavior. Child Development, 72(4), 1112-1134. doi:10.1111/1467-8624.00337

Estell, D.B., Jones, M.H., Pearl, R., Van, A.R., Farmer, T.W., & Rodkin, P.C. (2008). Peer Groups, Popularity, and Social Preference. Journal of Learning Disabilities, 41(1), 5-14. doi:10.1177/0022219407310993

Gligorović, M., & Buha, N. (2013). Inhibitorna kontrola kao činilac problema u ponašanju kod dece sa lakom intelektualnom ometenošću. Specijalna edukacija i rehabilitacija, 12(2), 149-162. doi:10.5937/specedreh11-2503

Golubović, Š., & Tubić, T. (2010). Saglasnost u procenjivanju hiperaktivnosti kod dece. Medicinski pregled, 63(3-4), 249-253. doi:10.2298/mpns1004249g

Hughes, C., White, A., Sharpen, J., & Dunn, J. (2000). Antisocial, Angry, and Unsympathetic: “Hard-to-manage” Preschoolers' Peer Problems and Possible Cognitive Influences. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 41(2), 169-179. doi:10.1017/s0021963099005193

Igrić, L., Wagner-Jakab, A., & Cvitković, D. (2012). Samoprocjena i procjena ponašanja učenika s teškoćama u redovnoj osnovnoj školi. Hrvatska revija za rehabilitacijska istraživanja, 48(1), 1-10. Preuzeto sa https://hrcak.srce.hr/79093

Klarin, M. (2006). Utjecaj poučavanja u malim kooperativnim skupinama na usvajanje znanja i zadovoljstvo studenata. Društvena istraživanja, 7(4-5), 639-654. Preuzeto sa https://hrcak.srce.hr/20462

Недовић, Г., & Рапаић, Д. (2012). Практикум превентивно - корективног рада у основној школи. Београд: Друштво дефектолога Србија.

Pejović-Milovančević, M. (2001). Poremećaj ponašanja dece i omladine - moralni i psihopatološki faktori. Beograd: Zadužbina Andrejević.

Rapaić, D., & Nedović, G. (2011). Cerebralna paraliza - praksičke i kognitivne funkcije. Beograd: Univerzitet u Beogradu - Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju.

Tremblay, R.E., Japel, C., Perusse, D., Mcduff, P., Boivin, M., Zoccolillo, M., & Montplaisir, J. (1999). The search for the age of ‘onset’ of physical aggression: Rousseau and Bandura revisited. Criminal Behaviour and Mental Health, 9(1), 8-23. doi:10.1002/cbm.288

Van Zeijl, J., Mesman, J., Stolk, M.N., Alink, L.R., Van Ijzendoorn, M.H., Bakermans‐Kranenburg, M.J., . . . Koot, H.M. (2006). Terrible ones? Assessment of externalizing behaviors in infancy with the Child Behavior Checklist. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 47(8), 801-810. doi:10.1111/j.1469-7610.2006.01616.x

Wenear, C. (2003). Razvojna psihopatologija i psihijatrija: Od dojenačke dobi do adolescencije. Jastrebarsko: Naklada Slap.

Жунић-Павловић, В., Ковачевић-Лепојевић, М., & Павловић, М. (2009). Процена социјалног функционисања ученика у школској средини. Настава и васпитање, 58(3), 399-420.

Brossard-Racine, M., Hall, N., Majnemer, A., Shevell, M.I., Law, M., Poulin, C., & Rosenbaum, P. (2012). Behavioural problems in school age children with cerebral palsy. European Journal of Paediatric Neurology, 16(1), 35-41. doi:10.1016/j.ejpn.2011.10.001

Weber, P., Bolli, P., Heimgartner, N., Merlo, P., Zehnder, T., & Kätterer, C. (2016). Behavioral and emotional problems in children and adults with cerebral palsy. European Journal of Paediatric Neurology, 20(2), 270-274. doi:10.1016/j.ejpn.2015.12.003

Ćordić, A., & Bojanin, S. (2011). Opšta defektološka dijagnostika. Beograd: Zavod za udžbenike.

Sipal, R.F., Schuengel, C., Voorman, J.M., Van Eck, M., & Becher, J.G. (2010). Course of behaviour problems of children with cerebral palsy: the role of parental stress and support. Child: Care, Health and Development, 36(1), 74-84. doi:10.1111/j.1365-2214.2009.01004.x

Недовић, Г., Рапаић, Д., Одовић, Г., Потић, С., & Милићевић, М. (2012). Социјална партиципација особа са инвалидитетом. Београд: Друштво дефектолога Србије.

Objavljeno
2019/02/19
Broj časopisa
Rubrika
Originalni naučni članak