Fizičko vaspitanje dece sa smetnjama u razvoju predškolskog uzrasta

  • Irena R Stanišić Akademija vaspitačko-medicinskih strukovnih studija, odsek Kruševac
Ključne reči: usmerena aktivnost, oblici kretanja, fizičko vaspitanje, deca sa smetnjama u razvoju

Sažetak


Igra i druženje sa drugom decom su potrebe sve male dece i ove potrebe se adekvatno zadovoljavaju upravo u predškolskim ustanovama gde deca sa smetnjama u razvoju u ovom okruženju, određenim situacijama, usvajaju jezik i razvijaju sposobnost interakcije. Glavni cilj ovog rada je da primenom metodičkih principa, metoda rada, tematskih modifikacija, vizuelnih pomoćnih sredstava i novih sadržaja u zavisnosti od ometenosti poboljša pristup u radu inkluzivnog fizičkog vaspitanja. Tematske modifikacije igara, vežbi oblikovanja, oblika kretanja kod dece sa smetnjama u razvoju podrazumeva pojednostavljenje koraka, davanje posebnih zadataka u igri, smanjenje tempa rada, broja koraka, povećanje vremena za izvoćenje zadatka, prilagođavanje mesta za igru i označavanje pozicije na terenu. Koristeći određene uslove, cilj datih aktivnosti dece sa smetnjama u razvoju iz fizičkog vaspitanja je da sadržaj razigra dečje interesovanje, omogući deci da putem pokreta prevaziđu ili ublaže problem koji imaju, da upoznaju sebe, svoje telo i druge u odnosu na sebe, savladaju određene oblike kretanja, razviju orijentaciju u vremenu i prostoru kao i svesno opažanje i izvođenje kretanja prema redosledu, utiču na razvoj fizičkih sposobnosti, koordinaciju tela i ravnotežu, poboljšaju lateralizaciju pokreta ruku nogu i promenu napetosti i opuštanja mišića, razviju potrebu za druženjem, komunikacijom, poverenjem, opuštanjem, strpljenjem i edukuje kroz zabavu decu bez i sa smetnjama u razvoju date vaspitne grupe. Ovaj pristup u realizaciji aktivnosti iz fizičkog vaspitanja sastoji se u ujedinjavanju znanja i iskustva deteta i sposobnosti vaspitača da koristi nove ideje i uvede kreativnost u radu. Ovaj pristup u realizaciji aktivnosti iz fizičkog vaspitanja sastoji se u ujedinjavanju znanja i iskustva deteta, i sposobnosti vaspitača da koristi nove ideje i uvede kreativnost u radu.

Reference

Block, М. (1999). Did we jump on the wrong bandwagon? Problems with inclusion in physical education. Palestra, 15(3), 1-7.

Block, M.., & Zeman, R. (1996). Including students with disabilities in regular physical education: Effects on nondisabled children. Adapted Physical Activity Quarterly, 13, 38-49.

Бојанин, С. (1985). Неуропсихологија развојног доба и општи реедукативни метод. Београд: Завод за издавање уџбеника.

Бојанин, С. (2006). Реедукација психомоторике или третман покретом. Психијатрија данас, 38 (1), 11-27.

Бојанин, С., Милачић, И., и Селаковић, М. (1997). Аутизам. Београд: Завет.

Дмитровић, П. (2011). Предувјети за примјену инклузије. Методички обзори, 6 (13): 69-82.

Ђорђић, В. и Тубић, Т. (2010). Развојни поремећај кординације: више од неспретности. Енграми, 32 (1-2), 67-76.

Крстић Н. (2006). Реедукација психомоторике као облик неуропсихолошке рехабилитације. Психијатар данас, 38(1): 51-66.

Linn, M. (2006). Terapijske vežbe kod psihomotoričkih razvojnih smetnji. Jastrebarsko: Naknada slap.

National Asociation for Sport and Physical education (NASPE). (2010). Shape of the nation: status of physical education in the USA. Reston, VA: NASPE.

Сретенов, Д. (2008). Креирање инклузивног вртића – деца ометена у развоју у редовној предшколско установи. Београд: Центар за примењену психологију.

Станишић, И. (2011). Практикум из Методике физичког васпитања деце предшколског узраста. Крушевац: Сиграф Плус.

Станишић, И. (2013). Методика физичког васпитања деце предшколског узраста. Ниш: Деспот БООК.

Тадић, Н. (1984). Психотерапија деце и омладине. Београд: Научна књига.

Hannaford, C. (2005). Smart moves: why learning is not all in your head. NY, US: Great River Books.

Cairney, J., Hay, A., Faught, E., Wade, J., Corna, L., Flouris, A. (2005). Developmental coordination disorder, generalized self-efficiacy toward physical activity, and participation in organized and free play activities. Pediatr, 147(4): 515-20.

Capio, M., Sit, H., Eguia, F., Abernethy, B., & Masters, R. (2014). Fundamental movement skills training to promote physical activity in children with and without disability: A pilot study. Journal of Sport and Health Science, 4 (3), 235-243.

Favazza, A., Siperstein, N., Zeisel, A., Odom, L., Sideris, H., & Moskowitz, L. (2013). Young athletes program: Impact on motor development. Adapted Physical Activity Quarterly, 30, 235-253.

Johnson, C. (2008). The Benefits of Physical Activity for Youth With Developmental Disabilities: A Systematic Review. American Journal of Health Promotion, 23(3), 157-167.

Objavljeno
2020/02/21
Rubrika
Stručni članak