Fizičko vaspitanje dece sa smetnjama u razvoju predškolskog uzrasta
Sažetak
Igra i druženje sa drugom decom su potrebe sve male dece i ove potrebe se adekvatno zadovoljavaju upravo u predškolskim ustanovama gde deca sa smetnjama u razvoju u ovom okruženju, određenim situacijama, usvajaju jezik i razvijaju sposobnost interakcije. Glavni cilj ovog rada je da primenom metodičkih principa, metoda rada, tematskih modifikacija, vizuelnih pomoćnih sredstava i novih sadržaja u zavisnosti od ometenosti poboljša pristup u radu inkluzivnog fizičkog vaspitanja. Tematske modifikacije igara, vežbi oblikovanja, oblika kretanja kod dece sa smetnjama u razvoju podrazumeva pojednostavljenje koraka, davanje posebnih zadataka u igri, smanjenje tempa rada, broja koraka, povećanje vremena za izvoćenje zadatka, prilagođavanje mesta za igru i označavanje pozicije na terenu. Koristeći određene uslove, cilj datih aktivnosti dece sa smetnjama u razvoju iz fizičkog vaspitanja je da sadržaj razigra dečje interesovanje, omogući deci da putem pokreta prevaziđu ili ublaže problem koji imaju, da upoznaju sebe, svoje telo i druge u odnosu na sebe, savladaju određene oblike kretanja, razviju orijentaciju u vremenu i prostoru kao i svesno opažanje i izvođenje kretanja prema redosledu, utiču na razvoj fizičkih sposobnosti, koordinaciju tela i ravnotežu, poboljšaju lateralizaciju pokreta ruku nogu i promenu napetosti i opuštanja mišića, razviju potrebu za druženjem, komunikacijom, poverenjem, opuštanjem, strpljenjem i edukuje kroz zabavu decu bez i sa smetnjama u razvoju date vaspitne grupe. Ovaj pristup u realizaciji aktivnosti iz fizičkog vaspitanja sastoji se u ujedinjavanju znanja i iskustva deteta i sposobnosti vaspitača da koristi nove ideje i uvede kreativnost u radu. Ovaj pristup u realizaciji aktivnosti iz fizičkog vaspitanja sastoji se u ujedinjavanju znanja i iskustva deteta, i sposobnosti vaspitača da koristi nove ideje i uvede kreativnost u radu.
Reference
Block, М. (1999). Did we jump on the wrong bandwagon? Problems with inclusion in physical education. Palestra, 15(3), 1-7.
Block, M.., & Zeman, R. (1996). Including students with disabilities in regular physical education: Effects on nondisabled children. Adapted Physical Activity Quarterly, 13, 38-49.
Бојанин, С. (1985). Неуропсихологија развојног доба и општи реедукативни метод. Београд: Завод за издавање уџбеника.
Бојанин, С. (2006). Реедукација психомоторике или третман покретом. Психијатрија данас, 38 (1), 11-27.
Бојанин, С., Милачић, И., и Селаковић, М. (1997). Аутизам. Београд: Завет.
Дмитровић, П. (2011). Предувјети за примјену инклузије. Методички обзори, 6 (13): 69-82.
Ђорђић, В. и Тубић, Т. (2010). Развојни поремећај кординације: више од неспретности. Енграми, 32 (1-2), 67-76.
Крстић Н. (2006). Реедукација психомоторике као облик неуропсихолошке рехабилитације. Психијатар данас, 38(1): 51-66.
Linn, M. (2006). Terapijske vežbe kod psihomotoričkih razvojnih smetnji. Jastrebarsko: Naknada slap.
National Asociation for Sport and Physical education (NASPE). (2010). Shape of the nation: status of physical education in the USA. Reston, VA: NASPE.
Сретенов, Д. (2008). Креирање инклузивног вртића – деца ометена у развоју у редовној предшколско установи. Београд: Центар за примењену психологију.
Станишић, И. (2011). Практикум из Методике физичког васпитања деце предшколског узраста. Крушевац: Сиграф Плус.
Станишић, И. (2013). Методика физичког васпитања деце предшколског узраста. Ниш: Деспот БООК.
Тадић, Н. (1984). Психотерапија деце и омладине. Београд: Научна књига.
Hannaford, C. (2005). Smart moves: why learning is not all in your head. NY, US: Great River Books.
Cairney, J., Hay, A., Faught, E., Wade, J., Corna, L., Flouris, A. (2005). Developmental coordination disorder, generalized self-efficiacy toward physical activity, and participation in organized and free play activities. Pediatr, 147(4): 515-20.
Capio, M., Sit, H., Eguia, F., Abernethy, B., & Masters, R. (2014). Fundamental movement skills training to promote physical activity in children with and without disability: A pilot study. Journal of Sport and Health Science, 4 (3), 235-243.
Favazza, A., Siperstein, N., Zeisel, A., Odom, L., Sideris, H., & Moskowitz, L. (2013). Young athletes program: Impact on motor development. Adapted Physical Activity Quarterly, 30, 235-253.
Johnson, C. (2008). The Benefits of Physical Activity for Youth With Developmental Disabilities: A Systematic Review. American Journal of Health Promotion, 23(3), 157-167.
Sva prava zadržana (c) 2020 Irena R Stanišić

Ovaj rad je pod Creative Commons Autorstvo 4.0 međunarodnom licencom.
Autori koji objavljuju u ovom časopisu pristaju na sledeće uslove:
- Autori zadržavaju autorska prava i pružaju časopisu pravo prvog objavljivanja rada i licenciraju ga "Creative Commons Attribution licencom" koja omogućava drugima da dele rad, uz uslov navođenja autorstva i izvornog objavljivanja u ovom časopisu.
- Autori mogu izraditi zasebne, ugovorne aranžmane za neekskluzivnu distribuciju članka objavljenog u časopisu (npr. postavljanje u institucionalni repozitorijum ili objavljivanje u knjizi), uz navođenje da je članak izvorno objavljen u ovom časopisu.
- Autorima je dozvoljeno i podstiču se da postave objavljeni članak onlajn (npr. u institucionalni repozitorijum ili na svoju internet stranicu) pre ili tokom postupka prijave rukopisa, s obzirom da takav postupak može voditi produktivnoj razmeni ideja i ranijoj i većoj citiranosti objavljenog članka (Vidi Efekti otvorenog pristupa).