Interkulturalna osetljivost nastavnika osnovne škole

  • Kristijan B. Popović Univerzitet u Banjoj Luci, Filozofski fakultet, Odsek za pedagogiju
Ključne reči: interkulturalna osetljivost, iterkulturalno osetljive škole, nastavnici

Sažetak


U vremenu masovnih migracionih procesa ubrzano se teži zajednici mnoštva kultura, jezika i naroda, zbog toga interkulturalizam postaje jedan od vodećih principa u obrazovanju. Neminovno je pripremati škole i nastavnike za kulturnu, etničku, jezičku i religijsku različitost utemeljenu na interkulturalnoj perspektivi demokratskog društva. Stvaranjem interkulturalno osetljivih škola možemo obezbediti komunikaciju i interakciju kulturno drugačijih. Cilj ovog istraživanja bio je identifikovati faktore koji determinišu interkulturalnu osetljivost nastavnika osnovne škole, te u odnosu na socio-pedagoška obeležja nastavnika utvrditi statistički značajne razlike kod identifikovanih faktora. Primenom skalera i postupkom faktorske analize na uzorku od 262 nastavnika identifikovani su faktori interkulturalne osetljivosti, a u odnosu na socio-pedagoška obeležja nastavnika utvrđene statistički značajne razlike kod manjeg broja identifikovanih faktora. Rezultati ovog empirijskog istraživanja predstavljaju skroman doprinos konstituisanju novih vrednosti interkulturalnosti, jer osnovni preduslov uspešnog vaspitanja i obrazovanja interkulturalno kompetentnih učenika jeste angažman dobro osposobljenog i kulturno osetljivog nastavnika.

Reference

Banks, J. A. (2006). Cultural Diversity and Education – Foundations. Curriculum and Teaching. Boston: Pearson.

Bennett, M. J. (1993). Towards ethnorelativism: A developmental model of intercultural sensitivity (revised). Education for the Intercultural Experience (pp. 21–71). Yarmouth, Me: Intercultural Press.

Byram, M. & Fleming, M. (2006). Education for Intercultural Citizenship: Concepts and Comparisons. Clevedon – Buffalo – Toronto: Multilingual Maters.

Видосављевић, С., Видосављевић, М., & Круљ-Драшковић, Ј. (2016). Интеркултурална настава у васпитно-образовном процесу. Зборник радова Учитељског факултета Призрен-Лепосавић, 10, 185–201. https://doi.org/10.5937/zrufpl1610185V

Delpit, L. (2003). Educators as “Seed People” Growing a New Future. Educational Researcher, 32(7), 14–21. https://doi.org/10.3102/0013189X032007014

Ladson‐Billings, G. (1995). But that’s just good teaching! The case for culturally relevant pedagogy. Theory Into Practice, 34(3), 159–165. https://doi.org/10.1080/00405849509543675

Leutviler, B., Petrović, D. S., Mantel, K., & Zlatković, B. (2018). Konstruktivistički pristup interkulturalnom obrazovanju. Godišnjak Pedagoškog fakulteta u Vranju, 9(1), 107–121. https://doi.org/10.5937/gufv1801107L

Pallant, J. (2009). SPSS priručnik za preživljavanje: postupni vodič kroz analizu podataka pomoću SPSS-a za Windows (verzija15). Beograd: Mikro knjiga.

Perotti, A. (1995). Pledoaje za interkulturalni odgoj i obrazovanje. Zagreb: Educa.

Perry, L. B., & Southwell, L. (2011). Developing intercultural understanding and skills: Models and approaches. Intercultural Education, 22(6), 453–466. https://doi.org/10.1080/14675986.2011.644948

Petrović, D. (2014). Interkulturalna interakcija i razvoj interkulturalne osetljivosti. Beograd: Institut za psihologiju.

Petrović, D. S., Starčević, J., Chen, G., & Komnenić, D. (2015). Intercultural sensitivity scale: Proposal for a modified Serbian version. Psihologija, 48(3), 199–212. doi:10.2298/psi1503199p

Piršl, E. (2007). Interkulturalna osjetljivost kao dio pedagoške kompetencije. U V. Previšić, N. N. Šoljan, & N. Hrvatić (Ur.), Pedagogija: Prema cjeloživotnom obrazovanju i društvu znanja (стр. 275–291). Hrvatsko pedagogijsko društvo.

Поповић, К (2019). Изазови интеркултуралног васпитања у светлу миграција. У: С. Маринковић (ур.) Наука, настава, учење : проблеми и перспективе. стр. 83-98. Ужице: Педагошки факултет,

Поповић, К., & Микановић, Б. (2016). Интеркултурална осјетљивост ученика основне школе. Наша школа, 2(1–2). https://doi.org/10.7251/NSK1601023P

Rosenberg, M. (2003). Nonviolent Communication: A Language of Life. CA: PuddleDancer Press.

Skubic-Ermenc, K. (2016). Interkulturalne dimenzije obrazovanja. Nastava i vaspitanje, 65(1), 7–16. https://doi.org/10.5937/nasvas1601007S

Feng, A., Byram, M. & Fleming, M. (2009). Becoming Interculturally Competent trough Education and Trainig. Bristol – Buffalo – Toronto: Multilingual Maters.

Chen, G.-M., & Starosta, W. J. (1996). Intercultural Communication Competence: A Synthesis. Annals of the International Communication Association, 19(1), 353–383. https://doi.org/10.1080/23808985.1996.11678935

Chen, G. M., & Starosta, W. J. (2000). The Development and Validation of the Intercultural Sensitivity Scale. Human Communication, 3, 1–15.

Cohen, L., Manion, L., Morison, K. (2007). Metode istraživanja u obrazovanju. Zagreb: Naklada Slap.

Woolfolk, A., Hughes, M., Walkup, V. (2014). Psihologija u obrazovanju. Beograd: Clio.

Objavljeno
2020/02/21
Rubrika
Originalni naučni članak