Muzički diskurs u teoriji muzičke semiotike
Sažetak
Muzika je apstraktni jezik koji se neprekidno razvija, a u vezi sa tim, jedan od mogućih pristupa tumačenju muzike kao diskursa tiče se pitanja srodnosti muzike i govora, odnosno jezika muzike i jezika govora. Na taj način se uspostavlja srodnost između muzičkog diskursa kao muzičkog mišljenja kompozitora i govora kao produkta koji proističe iz mišljenja govornika. U ovom radu, kroz ispitivanje diskursa o muzici kao proizvodu ljudske aktivnosti koji se u različitim kulturama spoznaju na različite načine, razmatra se način na osnovu kojeg bi se mogla tumačiti pojedinačna dela, fenomen muzike i vidovi ljudskog ponašanja koje muzika izaziva. Svrha rada je da se kroz kritičko sagledavanje semiološkog pristupa za razumevanje jezika muzike, naglasi važnost generativnog pristupa razumevanju tonalnosti i obezbedi uvid u sličnosti koje postoje između muzike i jezika. Ključne reči: diskurs, muzika kao diskurs, teorija muzičke semiotike, muzički diskurs u teoriji semiotike
Reference
Agawu, V. K. (2014a). Music as Discourse: Semiotic Adventures in Romantic Music. Oxford University Press.
Agawu, V. K. (2014b). Playing with signs: A semiotic interpretation of classic music. Princeton University Press.
Aleshinskaya, E. (2013). Differentiating between Genres of Musical Discourse. Topics in Linguistics: Contexts, References and Style, 12, 46–55.
Bhatia, V. (2014). Worlds of Written Discourse: A Genre-Based View. Bloomsbury Publishing.
Brown, G., & Yule, G. (2012). Discourse analysis (20th изд.). Cambridge University Press.
Fuko, M. (2007). Poredak diskursa: Pristupno predavanje na Kolež de Fransu, održano 2. Decembra 1970. Godine. Karpos.
Gee, J. P. (2014). An introduction to discourse analysis: Theory and method.
Hooper, G. (2016). The Discourse of Musicology. Routledge.
Kuk, D. (1982). Jezik muzike. Nolit.
McCarthy, M. (2011). Discourse analysis for language teachers (22nd ed.). Cambridge University Press.
Mitić, M. (2018). Uloga muzike u semiološkoj teoriji Rolana Barta. Komunikacije, mediji, kultura, 10(10), 123–144. https://doi.org/10.5937/gfkm1810123M
Monelle, R. (2014). Linguistics and semiotics in music. Routledge.
Nattiez, J.-J. (1990). Music and discourse: Toward a semiology of music. Princeton University Press.
Neubauer, J. (1986). The emancipation of music from language: Departure from mimesis in eighteenth-century aesthetics. Yale University Press.
Ratner, L. G. (1995). Classic music: Expression, form, and style (7. print). Schirmer Books [u.a.].
Stubbs, M. (1998). Discourse analysis: The sociolinguistic analysis of natural language (Reprinted). Basil Blackwell.
Tarasti, E. (1994). A theory of musical semiotics. Indiana University Press.
van Dijk, T. A. (1991). Media contents The Interdisciplinary study of news as discourse. У K. Bruhn-Jensen & N. W. Jankowski (Ур.), A Handbook of Qualitative Methodologies for Mass Communication Research (стр. 108–120). Routledge.
Sva prava zadržana (c) 2021 Marjan Mitić
Ovaj rad je pod Creative Commons Autorstvo 4.0 međunarodnom licencom.
Autori koji objavljuju u ovom časopisu pristaju na sledeće uslove:
- Autori zadržavaju autorska prava i pružaju časopisu pravo prvog objavljivanja rada i licenciraju ga "Creative Commons Attribution licencom" koja omogućava drugima da dele rad, uz uslov navođenja autorstva i izvornog objavljivanja u ovom časopisu.
- Autori mogu izraditi zasebne, ugovorne aranžmane za neekskluzivnu distribuciju članka objavljenog u časopisu (npr. postavljanje u institucionalni repozitorijum ili objavljivanje u knjizi), uz navođenje da je članak izvorno objavljen u ovom časopisu.
- Autorima je dozvoljeno i podstiču se da postave objavljeni članak onlajn (npr. u institucionalni repozitorijum ili na svoju internet stranicu) pre ili tokom postupka prijave rukopisa, s obzirom da takav postupak može voditi produktivnoj razmeni ideja i ranijoj i većoj citiranosti objavljenog članka (Vidi Efekti otvorenog pristupa).