Autoetnografske beleške o iskustvu stvaranja igrališta na restlovima u procesu inicijalnog obrazovanja vaspitača
Sažetak
Igra pedstavlja prirodni izraz odnošenja deteta prema svetu i kao takva, ona čini osnov za ispoljavanje svih dimenzija dečje dobrobiti. Ipak, globalni trendovi školarizacije i komercijalizacije igre neretko vode smanjenju prilika za dečju otvorenu igru, a naročito za igru koja nije zasićena materijalima koji unapred imaju fiksirano značenje i namenu. Ovaj rad nastao je kao rezultat procesa istraživanja značaja igre restlovima kao materijalima za igru nastavnika i studenata druge godine na smeru „vaspitač dece predškolskog uzrasta“ na Visokoj školi strukovnih studija za vaspitače i poslovne informatičare „Sirmijum“ u Sremskoj Mitrovici. Cilj istraživanja je da se kroz autoetnografske beleške sagleda iskustvo istraživanja i stvaranja igrališta na restlovima u okviru nastavnog procesa. Nalazi sugerišu da iskustvo istraživanja značaja igre nestrukturiranim materijalima i stvaranja igrališta na restlovima kao podrške otvorenoj igri vodi uvidima o implicitnim pedagogijama nastavnika i studenata o detetu, igri i načinima na koje ona može biti podržana u zajednici. Time ovakva istraživanja imaju transformativni karakter u odnosu na pristupe u obrazovanju budućih vaspitača.
Reference
Bochner, A. P., & Ellis, C. (2016). Evocative autoethnography: Writing lives and telling stories. Routledge, Taylor & Francis Group.
Ćirić, M. D., Petrović, J. S., & Jovanović, D. R. (2020). Student u centru učenja-Paradigma savremenog visokoškolskog obrazovanja. Sinteze - Časopis Za Pedagoške Nauke , Književnost i Kulturu, 17, 83–99. https://doi.org/10.5937/sinteze9-26149
Dauch, C., Imwalle, M., Ocasio, B., & Metz, A. E. (2018). The influence of the number of toys in the environment on toddlers’ play. Infant Behavior and Development, 50, 78–87. https://doi.org/10.1016/j.infbeh.2017.11.005
de Valk, L., Bekker, T., & Eggen, J. H. (2015). Designing for social interaction in open-ended play environments. International Journal of Design, 9(1), 107–120.
Ellis, C., Adams, T. E., & Bochner, A. P. (2011). Autoethnography: An Overview. Forum Qualitative Sozialforschung / Forum: Qualitative Social Research, 12(1). https://doi.org/10.17169/fqs-12.1.1589
Fenwick, T. J., Edwards, R., & Sawchuk, P. (2011). Emerging Approaches to Educational Research: Tracing the Socio-Material (1st ed). Routledge. https://www.taylorfrancis.com/books/mono/10.4324/9780203817582/emerging-approaches-educational-research-tara-fenwick-richard-edwards-peter-sawchuk
Guerra, M., & Zuccoli, F. (2014). Unusual Materials in Pre and Primary Schools: Presence and Actions. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 116, 1988–1992. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2014.01.508
Gull, C., Bogunovich, J., Goldstein, S. L., & Rosengarten, T. (2019). Definitions of Loose Parts in Early Childhood Outdoor Classrooms: A Scoping Review. International Journal of Early Childhood Environmental Education, 6(3), 37–52.
Jensen, C. (2010). Djeca i život u prirodi na sjeveru. Djeca u Europi : zajednička publikacija mreže europskih časopisa, 2(4), 16–17.
Klemenović, J. (2014). How Do Today’s Children Play and With Which Toys? Croatian Journal of Education : Hrvatski Časopis Za Odgoj i Obrazovanje, 16(Sp.Ed.1), 181–200.
Krnjaja, Ž. (2012a). Igra kao susret—Koautorski prostor u zajedničkoj igri dece i odraslih. Etnoantropološki Problemi, 7(1), 251–267. https://doi.org/10.21301/eap.v7i1.12
Krnjaja, Ž. (2012b). Igra na ranim uzrastima. In A. Baucal (Ed.), Standardi za razvoj i učenje dece ranih uzrasta u Srbiji (pp. 113–133). Institut za psihologiju Filozofskog fakulteta Univerziteta.
Krnjaja, Ž. (2014). Ideologije obrazovnih programa: Šta očekujemo od obrazovanja stanje i perspektive u Srbiji. Sociologija, 56(3), 286–303. https://doi.org/10.2298/SOC1403286K
Krnjaja, Ž. (2024). Zajedničke vrednosti na različitim nivoima obrazovanja (M. Stančić, N. Mitranić Marinković, & K. Ovesni, Eds.; pp. 9–13). Filozofski fakultet, Institut za pedagogiju i andragogiju; Pedagoško društvo Srbije. https://doi.org/10.5281/zenodo.11115337
Krnjaja, Ž., Mitranić, N., & Purešević, D. (2023). The story of(f) the course: Initial education on the edge of the unknown. In M. Maksimović & N. Koruga (Eds.), ESREA Active Democratic Citizenship and Adult Learning Research Network: Movements for Democracy, Critical Learning and the Limits of What We Know (pp. 51–57). Institute for Pedagogy and Andragogy, Faculty of Philosophy, University of Belgrade. https://reff.f.bg.ac.rs/handle/123456789/5768
Marjanović, A. (1979). Stvaralaštvo, igra i vaspitanje predškolskog deteta. Predškolsko Dete, 1–2, 3–33.
Milosavljević, B. (2022). Javni prostori na otvorenom za igru dece i odraslih: Pedagoška perspektiva [Master rad]. Univerzitet u Beogradu, Filozofski fakultet.
Mitranić, N. (2019). Prostori igre. In J. Joksimović, M. Utvić, & P. Milić (Eds.), Kako gradimo Škograd: Anatomija infrastrukture nade. Institut za pedagogiju i andragogiju Filozofskog fakulteta.
Nicholson, S. (1971). How NOT to Cheat Children: The Theory of Loose Parts. Landscape Architecture, 62(1), 30–34.
Pavlović-Breneselović, D., & Krnjaja, Ž. (2014). Osnove programa kao dimenzija kvaliteta predškolskog vaspitanja i obrazovanja. Pedagogija, 69(2), 212–225.
Postma, D. (2012). Education as sociomaterial critique. Pedagogy, Culture & Society, 20(1), 137–156. https://doi.org/10.1080/14681366.2012.649419
Poulsen, M. (2022). The junk playground as agora: Designing spaces to re-invigorate democratic participation. In D. Lockton, S. Lenzi, P. Hekkert, A. Oak, J. Sádaba, & P. Lloyd (Eds.), DRS2022: Bilbao (pp. 1–16). https://doi.org/10.21606/drs.2022.679
Simoncini, K., & Lasen, M. (2021). Pop-up loose parts playgrounds: Learning opportunities for early childhood preservice teachers. International Journal of Play, 10(1), 93–108. https://doi.org/10.1080/21594937.2021.1878775
Van Manen, M. (2016). Phenomenology of Practice: Meaning-Giving Methods in Phenomenological Research and Writing. Routledge. https://doi.org/10.4324/9781315422657
Године узлета: Основе програма предшколског васпитања и образовања. (2019). Министарство просвете, науке и технолошког развоја.
Ђерић, И. (2018). Аутоетнографија у образовању: Позив школским практичарима на рефлексију и акцију. In И. Ђерић & С. Максић (Eds.), Истраживања у школи (pp. 31–62). Институт за педагошка истраживања.
Sva prava zadržana (c) 2024 Milijana B. Lazarević

Ovaj rad je pod Creative Commons Autorstvo 4.0 međunarodnom licencom.
Autori koji objavljuju u ovom časopisu pristaju na sledeće uslove:
- Autori zadržavaju autorska prava i pružaju časopisu pravo prvog objavljivanja rada i licenciraju ga "Creative Commons Attribution licencom" koja omogućava drugima da dele rad, uz uslov navođenja autorstva i izvornog objavljivanja u ovom časopisu.
- Autori mogu izraditi zasebne, ugovorne aranžmane za neekskluzivnu distribuciju članka objavljenog u časopisu (npr. postavljanje u institucionalni repozitorijum ili objavljivanje u knjizi), uz navođenje da je članak izvorno objavljen u ovom časopisu.
- Autorima je dozvoljeno i podstiču se da postave objavljeni članak onlajn (npr. u institucionalni repozitorijum ili na svoju internet stranicu) pre ili tokom postupka prijave rukopisa, s obzirom da takav postupak može voditi produktivnoj razmeni ideja i ranijoj i većoj citiranosti objavljenog članka (Vidi Efekti otvorenog pristupa).
