Direktori škola i obrazovni menadžment
Sažetak
Osnovne odlike upravljanja i organizacije školom uključuju planiranje, odlučivanje, rukovođenje, vođenje i komunikaciju. Istraživanja sugerišu da uspešno upravljanje školom zahteva razvijene ne samo menadžerske, već i liderske funkcije, a visoke socijalne veštine predstavljaju njihovu ključnu kompetenciju. U složenom društvenom sistemu, dobro vođenje postaje temeljna komponenta uspešne organizacije ili ustanove. Iako se teoretičari i praktičari već dugo bave objašnjenjem pojma vođenje, još uvek je otvoreno mnogo pitanja iz oblasti menadžerstva i vođenja u školstvu. U skladu sa Zakonom o osnovama sistema obrazovanja i vaspitanja, osoba koja može biti izabrana za direktora treba da poseduje odgovarajuće obrazovanje,kompetecije,licencu i iskustvo u vaspitno-obrazovnom radu. Propisanim uslovima moguće je obezbediti efikasnu obuku, ali činjenica da lične predispozicije mogu biti prepreka ili prednost u sticanju potrebnih znanja i veština direktora, ukazuje na neophodnost uključivanja selekcije u standardnu proceduru za izbor direktora. Demokratizacija i decentralizacija obrazovnog sistema pretpostavlja niz strukturnih, sistemskih i funkcionalnih promena koje se reflektuju na upravljanje školom i ulogu koju obavlja direktor škole. U ovom radu će se razmotriti dužnosti i kompetencije direktora u propisima i školskoj praksi, da li je direktor škole menadžer ili lider i kakve su mogućnosti za obezbeđivanje profesionalnih resursa za upravljanje školom.
Reference
Андевски, М. (2007) Менаџмент образовања. Нови Сад: Cekom books.
Андевски, М., Арсенијевић Ј. (2010). Менаџмент образовања за друштво које учи. Нови Сад : Мондограф.
Danielson, C. (2006). Teacher Leadership that Strengthens Professional Practice. Association for Supervision and Curriculum Development.
Goleman, D. (1998) Working with Emotional Intelligence. New York: Bantam Books.
Agić, H., Avdić, A., Bajrić, A., Bajrić, A., Halilović, H., Hasanović, H. et al. (2006). Vođenje u obrazovanju : menadžment u obrazovanju = Leadership in education. Gradačac: Javna biblioteka “Alija Isaković.”
Ресман, М. (2004). Трансформација вођења и трансформација школског савјетодавног рада рада. Загреб: Напредак.
Autori koji objavljuju u ovom časopisu pristaju na sledeće uslove:
- Autori zadržavaju autorska prava i pružaju časopisu pravo prvog objavljivanja rada i licenciraju ga "Creative Commons Attribution licencom" koja omogućava drugima da dele rad, uz uslov navođenja autorstva i izvornog objavljivanja u ovom časopisu.
- Autori mogu izraditi zasebne, ugovorne aranžmane za neekskluzivnu distribuciju članka objavljenog u časopisu (npr. postavljanje u institucionalni repozitorijum ili objavljivanje u knjizi), uz navođenje da je članak izvorno objavljen u ovom časopisu.
- Autorima je dozvoljeno i podstiču se da postave objavljeni članak onlajn (npr. u institucionalni repozitorijum ili na svoju internet stranicu) pre ili tokom postupka prijave rukopisa, s obzirom da takav postupak može voditi produktivnoj razmeni ideja i ranijoj i većoj citiranosti objavljenog članka (Vidi Efekti otvorenog pristupa).