THE IMPORTANCE OF SOCIAL MEDIA IN THE PROMOTION AND DEVELOPMENT OF THE CREATIVE INDUSTRIES IN THE REPUBLIC OF SERBIA

Ključne reči: kreativna industrija, digitalni marketing, modeli kreativne industrije, Republika Srbija, kreativni grad

Sažetak


Kreativne industrije su ključni element savremenog stvaralaštva i modernih ekonomija i imaju veliki uticaj na različite sfere društva. Pandemija COVID-19 značajno je ubrazala primenu digitalne transformacije pronalaskom brojnih inovativnih načina za konzumiranje kreativnih i kulturnih sadržaja, jačajući na taj način međusobnu povezanost. Predviđanja na globalnom nivou ukazuju da će u narednim godinama, biti zastupljena intenzivna upotreba digitalnih alata koji će imati veliki uticaj i značaj za promovisanje sadržaja kreativne industrije. Digitalni marketing će imati ključnu ulogu u privlačenju publike i stvaranju brendova na tržištu. Glavni pokretač razvoja kreativnih industrija u brojnim zemljama  uključujući i našu, biće digitalna transformacija. Cilj rada je da se analiziraju različiti pristupi definisanju sektora kreativne industrije i njihov uticaj na ekonomski i kulturni razvoj Republike Srbije. Poseban doprinos ovog rada jeste sprovedeno  istraživanje čiji je  fokus bio  da se utvrdi percepcija građana naše zemlje o postojanju i važnosti kreativnih industrija kao i stavovi o intenzivnijoj upotrebi digitalnih načina oglašavanja pomenutog sektora. Rezultati pokazuju da naši građani nisu dovoljno upoznati sa terminom industrija i da jedan od razloga  tome jeste manjak marketinških aktivnosti ali i nedovoljna saradnja privrednih i obrazovnih institucija u ovoj oblasti.

Reference

Bank, W. (2017 ). Republic of Serbia Creative Industries.
Biltion, C. (2007). Management and creativity from creative industries to creative management. Oxford: Blackwell Publishing.
Creative Cities. (2024, February 18). Retrieved from UNESCO: https://www.unesco.org/en/creative-cities
Cruz, S. T. (2015). The magnitude of creative industries in Portugal: What do the distinct industry-based approaches tell us? Creative Industries Journal, 85-102.
Culture and Creativity. (2023, November 28). Retrieved from European Commission : https://culture.ec.europa.eu/creative-europe
Culture and Creativity. (2024, January 31). Retrieved from European Commission: https://culture.ec.europa.eu/creative-europe
Falk, R., Bakhshi, H., Falk, M., Geiger, W., Karr, S., Keppel, C., . . . Spitzlinger, S. (2011). Innovation and Competitiveness of the Creative Industries. Wien: Austrian Institute of Economic Research .
Florida, R. (2002). The Rise of the Creative Class: And How It's Transforming Work, Leisure, Community and Everyday Life. New York: Basic Book.
Grad Novi Sad (2024, April 26). Retrieved from Evropska prestonica kulture: https://novisad.rs/lat/predstavljena-kandidatura-novog-sada-za-evropsku-prestonicu-kulture-u-eu-info-centru
Jovičić, S. (2006) Međunarodni okviri za razvoj kreativnih industrija – preporuke za zemlje u tranziciji, Zbornik radova fakulteta dramskih umetnosti (pp. 239-265). Beograd: Fakultet dramskih umetnosti .
Kisić, V. (2011, Mart). Kulturne i kreativne industrije u Evropi . Kultura, pp. 199-225.
Kovačević, I., Đorđević-Zorić, A., Anić, A., & Ribić, M. (2020, Septembar 12). Specifičnosti sektora kreativnih industrija kao jednog od pokretača privrednog razvoja Srbije. Ekonomske ideje i prakse, pp. 50-64.
Kreativne industrije (2023, December 12). Retrieved from Vlada Republike Srbije : https://www.srbija.gov.rs/tekst/329887/kreativne-industrije.php
Landry, C. (2012). The Creative City. London: Earthscan and International Institute for Environment and Development .
Landry, C. (2012). The Creative City; A Toolkit for Urban Innovators. London: Earthscan.
McGuigan, J. (2009 ). Cool Capitalism . London: Pluto .
Mikić, H. (2008). Kreativne industrije, dizajn i konkurentnost: proaktivan pristup. Beograd: Centar za Evropske integracije Srbija - CEI.
Moore, I. (2014). Cultural and Creative Industries concept historical perspective. Procedia Social and Behavioral Sciences, pp. 738-746.
Ničić, M. (2023). Kreativne industrije u savremenoj Srbiji; kulturološka analiza. Beograd, Republika Srbija , Republika Srbija .
Njegovan-Ratković, B. D. (2018). Muzeji i kulturne i kreativne industrije. Kultura polisa, pp. 135-144.
Ostojić, I. (2015). Kreativne industrije, kultura i ekonomski razvoj . In Globalizacija i kultura (pp. 354-361). Beograd: Centar za ekonomska istraživanja Instituta društvenih nauka.
Potts, J. (2011). Creative Industries and Economic Evolution. Massachussetts: Edvard Elgar Publishing .
Potts, J., & Cunningham, S. (2008). Four models of creative industries. International journal of cultural policy, pp. 233-247.
Pratt, A. (2004). Creative cluster: towards the governance of the creative industries production system? Media International Australia, pp. 50-66.
(n.d.). Republički zavod za statistiku, Saopštenja UT10, 2017,2018,2019, 2020,2021, 2022,2023.
Serbia Creates. (2023, December 13). Retrieved from Creative Ambassadors of Serbia: ttps://ne-np.facebook.com/SrbijaStvaraSerbiaCreates/videos/creative-ambassadors-ofserbia/1170484269808123/
Serbia Creates. (2024, April 17). Retrieved from Serbia Creates: https://serbiacreates.rs/?pismo=lat
Tatić, D. (2021). Desk Kreativna Evropa Srbija kao jedinstveni akter sistema kulture u Srbija: misija i aktivnosti. In U Homo Europaeus i globalna mesta Evrope, Kreativna Evropa izveštaj 2014-2020 (pp. 46-55). Beograd: Desk Kreativna Evropa .
Throsby, D. (2008, September 26). The concentric circles model of the cultural industries. Cultural Trends, pp. 147-164.
UNCTAD. (2008 ). Creative Economy Report . Geneva: The Challenge of Assessing the Creative Economy Towards Informer.
UNCTAD. (2010). Creative Economy Report; A Feasible Development Option. New York : United Nation .
UNESCO. (2013). Creative Economy Report . New York: Unitet Nations Development Programme.
Vasić, I. F. (2022). The importance of creative industry for the economic development of the Republic of Serbia. FINIZ (pp. 86-92). Belgrade: University Singidunum .
Verhagen, E. (2009 ). Creative City Perspectives. Sao Paolo, Brazil: Garimpo de Solucoes & Creative Cities Production, pp. 99-109 .
Wawrovski, B. O. (2020, April 28). Social Media Marketing in Creative Industries: How to Use Social Media Marketing to Promote Computer Games? Knowledge Management, Trust and Communication in the Era of Social Media), pp. 2-13.
Objavljeno
2024/11/13
Rubrika
Originalni naučni članak