Doprinos Fejsbuk profila posvećenog korišćenju lekova u trudnoći otkrivanju neodgovarajuće upotrebe lekova u bivšim Jugoslovenskim republikama
Ključne reči:
Inappropriate drug use||, ||Nepravilna upotreba lekova, Facebook||, ||Fejsbuk, Pregnant Women||, ||Trudnice, Pregnancy||, ||Trudnoća,
Sažetak
Uvod. Iako se socijalno umrežavanje na internetu sve
više koristi u medicinske svrhe, istraživačke studije putem
internet mreža koje se bave upotrebom lekova kod trudnica
nedostaju.
Cilj. Cilj našeg rada je bila analiza slučajeva neodgovarajuće
upotrebe lekova među trudnicama koji mogu
biti otkriveni stvaranjem fejsbuk profila sa odgovarajućim
informacijama.
Metode. Grupa studenata četvrte godine farmacije formirala
je fejsbuk profi l pod nazivom „Čuvajmo bebe od lekova"
koji je bio aktivan 3 meseca. U delu „Beleške" ovog profi la
unete su informacije o zdravstvenim ustanovama koje nude
savetovanje trudnica, edukativni materijal o principima
upotrebe lekova u trudnoći i otvoreni upitnik.
Rezultati. Od 239 prijavljenih trudnica, „prijatelja"
našeg profi la koje su dobile upitnik od istraživača, 93 (39%)
njih je odgovorilo. Među ispitanicama bilo je 50 (53.8%)
trudnica koje su uzimale lekove tokom trudnoće. Čak 42
trudnice koristile su jedan ili više lekova na neodgovarajuć
način. Najčešće nepravilno korišćeni lekovi bili su multivitaminski
i multi-mineralni preparati, oralno primenjeni
antibiotici, parenteralno primenjeni preparati estrogena
kao i benzodiazepini.
Zaključak. Fejsbuk profi l posvećen upotrebi lekova u
trudnoći može da bude korisna dodatna mera uz napore
zvaničnih zdravstvenih ustanova za otkrivanje slučajeva nepravilog
korišćenjag lekova kao i za informisanje trudnica.
Objavljeno
2012/04/20
Rubrika
Originalni naučni članak
Serbian Journal of Experimental and Clinical Research copyright covers the exclusive and unlimited rights to reproduce and distribute the articles published in this journal in any form of reproduction (printing, electronic media or any other form); it also covers translation rights for all languages and countries.