Uloge nastavnika u školi digitalnog doba

  • Ivko A. Nikolić Univerzitet u Beogradu, Učiteljski fakultet, Beograd (Srbija)
  • Veljko R. Banđur Univerzitet u Beogradu, Učiteljski fakultet, Beograd (Srbija)
  • Dragan D. Martinović Univerzitet u Beogradu, Učiteljski fakultet, Beograd (Srbija)
Ključne reči: nastavna tehnologija, digitalne kompetencije, uloga nastavnika, nastavni proces, učenik

Sažetak


Savremene promene u školi, naročito nastava orijentisana na učenika, od nastavnika zahtevaju i nove uloge u digitalizaciji nastavnog procesa. Da bi odgovorio na nove izazove u nastavi, nastavniku je potrebno da poseduje više različitih digitalnih kompetencija. U tu svrhu sprovedeno je istraživanje čiji je cilj bio da se utvrde stavovi nastavnika o značaju digitalnih kompetencija za uspešnu realizaciju nastave. Istraživanje je sprovedeno na uzorku od 566 nastavnika razredne i predmetne nastave u Srbiji. U istraživanju je primenjena Likertova skala stavova. Podaci su obrađivani korišćenjem deskriptivnih statističkih postupaka. Rezultati istraživanja pokazuju da senove uloge za koje treba steći odgovarajuće kompetencije zasnivaju na sticanju sposobnosti u: integraciji elektronskog učenja u sistemu školskog proučavanja i učenja, sposobnosti korišćenja elektronskih izvora u nastavnom procesu, sposobnosti primene elektronskih uređaja i medija u nastavi, sposobnosti primene evropskih informatičkih standarda. Dobijeni rezultati mogu predstavljati pouzdanu osnovu, kreatorima obrazovnih politika, u modelovanju kvalitetne škole i delotvorne nastave koja bi svakog učenika vodila do uspeha prema njegovim individualnim mogućnostima.

Biografije autora

Ivko A. Nikolić, Univerzitet u Beogradu, Učiteljski fakultet, Beograd (Srbija)

doktor didakticko-metodickih nauka

Veljko R. Banđur, Univerzitet u Beogradu, Učiteljski fakultet, Beograd (Srbija)

Doktor pedagoških nauka

Dragan D. Martinović, Univerzitet u Beogradu, Učiteljski fakultet, Beograd (Srbija)

Doktor metodike nastave fizičkog vaspitanja

Reference

Arsović, B. & Nemetovski, Ž. (2012). New Communication Media in Education Collection of works of the Teacher Education Faculty in Užice, 15 (14), 319–326, [In Serbian]

Branković, D. and Mandić, D. (2003). Methods of informatics education. Banja Luka: Filoyofski fakultet [In Serbian]

Donaghy, Kieran & Xerri, Daniel (2017). The image in ELT: an introduction. In: K. Donaghy & D. Xerri (eds.) The Image in English Language Teaching (1-12). Malta: ELT Council Malta.

Keengwe, J. Bhargava, M. (2014). Mobile learning and integration of mobile technologies in education. Education and Information Technologies 19 (4), 737-746, 2014.

Nikolić, I. (2015). The roles of natural science and social studies teachers in a rapidly changing school. Beograd: Školska knjiga. [In Serbian]

Nikolić, I. A., Mandić, D. P., & Kostadinović, I. S. (2017). The opinion of teachers towards the educational concept of efficient school. Sociološki pregled, 51(4), 547-577. doi.10.5937/socpreg51-16200.

OECD (2015). Students, Computers and Learning: Making the Connection. PISA, OECD Publishing. http://dx.doi.org/10.1787/9789264239555-en

Peréz Tornero, J. M. & Varis, T. (2010). Media Literacy and New Humanism. UNESCO: Institute for Information Technologies in Education.

Pešikan, A. (2016). Common misconceptions about ICT technologies. Teaching and education 65 (1), 31–46. [In Serbian]

Popadić, D. and Kuzmanović, D. (2016). Young People in the World of the Internet: Using Digital Technology, Risks, and the Representation of Digital Violence among Students in Serbia. Beograd: Ministarstvo prosvete, nauke i tehnološkog razvoja Republike Srbije, UNICEF. [In Serbian]

Reljić, S. (2018)An ABC of Media Literacy. Novi Sad: Akademska knjiga; Beograd: Učiteljski fakultet Univerziteta u Beogradu. [In Serbian]

Ristić, M. and Blagdanić, S. (2017). New trends in education – out-of-classroom teaching and learning in digital environment, Inovacije u nastavi 30 (2), 1–14. [In Serbian]

Ristić, M. and Mandić, D. (2018). Distance learning. Beograd: Učiteljski fakultet Univerziteta u Beogradu. [In Serbian]

Ristić, M. and Mandić, D. (2018a). Readiness of the education system for mobile learning. Sociološki pregled 52 (3), 1044-1071. doi. 10.5937/socpreg52-18707.

Smaldino, S. E., Lowther, D. L., Russell, J. D. (2012). Instructional Technology and Media for Learning (10th Edition). Upper Saddle River, NJ: Pearson.

Toffler, A. (1997). School of the future. Beograd: Grmeč.

Rogow, F. (2011). Ask, Don’t Tell: Pedagogy for Media Literacy Education in the Next Decade, Journal of Media Literacy Education 3 (1), 16 - 22. https://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ985661.pdf

Tomić, B., Ristić, M. and Blagdanić, S. (2019). Mobile applications in the non-classroom teaching of natural science and social studies, Metodička teorija i praksa, 19 (1), 195-216. [In Serbian]

Vilotijević, N., Mandić, D., Nikolić, I. and Vilotijević, M. (2019). Information basics of integrative teaching. Beograd: Učiteljski fakultet Univerziteta u Beogradu, ZUOV. [In Serbian]

Whitcher, A. (2017). Image makers: the new language learners of the 21st century. In: K. Donaghy & D. Xerri (eds.) The Image in English Language Teaching (13-22). Malta: ELT Council Malta.

Objavljeno
2020/04/30
Broj časopisa
Rubrika
Originalni naučni rad