Makluan i Debre – teorijsko (ne)saglasje
Sažetak
Predmet ovog rada je uporedni prikaz pojedinih aspekata teorijskih razmatranja komuniciranja dvojice mislilaca vrlo različitog akademskog zaleđa, Maršala Makluana i Režisa Debrea. Polazeći od hipoteze da su, u meri u kojoj se njihova istraživačka interesovanja preklapaju, zaključci do kojih dolaze srodni ili makar komplementarni, cilj nam je da, s jedne strane, utvrdimo eventualne veze ili saglasja, koje bi na neki način predstavljale dodatnu potvrdu vrednosti njihovih teorija, a s druge strane da ustanovimo koje su to linije razdvajanja koje nagone Debrea na svojevrsni „okršaj” sa Makluanom. Primenom osnovnih naučnih metoda analize i dedukcije na njihove teorijske koncepte, te njihovim poređenjem, utvrdili smo da presek dveju teorija predstavlja naglašena uloga tehnologije u procesima kulturne dinamike.
Reference
Debray, R. (2000). Introduction à la médiologie. Beograd: Clio. [In Serbian]
Debray, R. (1996a). Media Manifestos: On the Technological Transmission of Cultural Forms. London, New York: Verso.
Debray, R. (1996b). Three ages of watching. What for: journal of students of philosophy, Vol. III No. 7/8, 83–110.
Debray, R. (1997). Transmitting Culture. New York: Columbia University Press.
Đorđević, S. (ed.) (1982). McLuhan’s Galaxy: McLuhan – pro and con. Beograd: Prosveta. [In Serbian]
Kostelanetz, R. (1982). Marshall McLuhan – High Priest of electronic village. In S. Đorđević (ed.) McLuhan’s Galaxy: McLuhan – pro and con (47–89). Beograd: Prosveta. [In Serbian]
Levinson, P. (1999). Digital McLuhan: A Guide to the Information Millennium. London: Routledge.
McLuhan, M. (2012). A Conversation With the High Priest of Popcult and Metaphysician of Media. Loznica: Karpos. [In Serbian]
McLuhan, М. (1973). The Gutenberg Galaxy: the making of typographic man. Beograd: Nolit. [In Serbian]
Merzeau, L. (1998). Ceci ne tuera pas cela, Les Cahiers de médiologie 2/1998 – N°6, p. 27–39. [Available at: http://merzeau.net/wp-content/uploads/2013/06/merzeau-mediologues.pdf]
McLuhan, M. (2008). Understanding media: the extensions of man. Zagreb: Golden marketing. [In Croatian]