Karakteristike otpadnih automobilskih pneumatika kao goriva

  • Milan Milotić Saobraćajni fakultet, Doboj, Bosna i Hercegovina

Sažetak


Korišćenje otpadnih automobilskih pneumatika u postupcima termohemijske razgradnje ima višestruk značaj koji je naročito izražen u ekološkom aspektu kao i činjenici da se radi o obnovljivom resursu. Da bi se postupci termohemijske razgradnje
(sagorijevanje, piroliza, gasifikacija) otpadnih automobilskih pneumatika mogli optimizirati potrebno je poznavati njihove karakteristike. U ovom radu se razmatra kvalitativna analiza otpadnih automobilskih pneumatika koja obuhvata sledeće
karakteristike: ugljenik (C), vodonik (H), pepeo (A), isparljive materije (Visp.) i donju toplotnu moć (Hd). Od statističkih parametara određeni su: raspon (R), srednja vrednost (X), standardna devijacija (S) i koeficijent varijacije (Cv). Kvalitativna analiza ukazuje na znatna odstupanja karakteristika otpadnih automobilskih pneumatika: ugljenika (9,03%), vodonika (14,19%), pepela (70,19%), isparljivih materija
(5,59%) i donje toplotne moći (12,26%) od srednje vrednosti što pokazuje koeficijent varijacije Cv. Velike oscilacije razmatranih masenih udela, a naroćito pepela oko srednjih vrednosti može nepovoljno da utiče na rad postrojenja u kojima se obavljaju
postupci termohemijske razgradnje otpadnih automobilskih pneumatika, a naročito pri sagorevanju. Velike oscilacije pepela (70,19%) oko srednje vrednosti ukazuje na nemogućnost primene suvih postupaka prečišćavanja dimnih gasova zbog dodatne količine pepela.

Reference

Gray ,T. A., Tire De rived Fuel, An Environmental Friendly Resource, Tyre Derived Fuel, Seminar, Austin, Texas, USA, Texas Natural Resource Conservation Commission, October 31, 9916, 65-81

Leung, D. Y. C., Wang, C. L., Kinetic Study of Scrap Tyre Pyrolysis and Combustion, Journal of Analytical and Applied Pyrolysis, 45 (1998), 2, 153-169

Pradhan, D., Singh, R. K., Thermal Pyrolysis of Bicycle Waste Tyre Using Batch Reactor, International Journal of Chemical Engineering and Applications, 2 (2011), 5, 332-336

Kar,Y., Catalytic Pyrolysis of Car Tire Waste Using Expanded Perlite, Waste Management, 31 (2011), 8, 1772-1782

Juma, M., et al., Pyrolysis and Combustion of Scrap Tyre, Petroleum & Coal, 48 (2006), 1, 15-26

Isabel de Marco Rodriguez, et al., Fuel Processing Technology, 72 (2001), 2, 9-22

Jong Min Lee, et al, Energy, 20 (1995), 10, 969-976

Chang, Y.-M., Resources, Conservation and Recycling, 17 (1996), 2, 125-139

Gonzalez, J. F., et al., Journal of Analytical and Applied Pyrolysis, 58-59 (2001), Apr., 667-683

Chen, J. H., Chen, K. S., Tong, L. Y., Journal of Hazardous Materials, 84 (2001) 1, 43-55

Laresgoiti, M. F., et al., Journal of Analytical and Applied Pyrolysis, 71 (2004), 917-934

Orr, E. C., et al., Fuel Processing Technology, 47 (1996), 3, 245-259

Wil liams, P. T., Bottrill, R. P., Fuel, 74 (1995), 5, 736-742

Atal, A., Levendis, Y. A., Fuel, 74 (1995), 11, 1570-1581

Grigiante, M., et al., Pyrolysis Analysis and Solid Residue Stabilization of Polymers, Waste Tyres, Spruce Saw dust and Sewage Sludge, Waste Biomass Valor, 1 (2010), 4, 381-393

Berrueco C., Journal of Analytical and Applied Pyrolysis, Volume 74, Issues 1–2, August 2005, Pages 245-253)

Arion, A., et al., Chemosphera, 42 (2001), 5-7, 853-859

Lanoir, D., Trouve, G., Delfosse, L., Waste Managemant, 17 (1997), 8, 475-482

Senneca, O., Salatino, P., Chirone, R., Fuel, 78 (1999), 13, 1575-1581

Roy, C., et al., Fuel Processing Technology, 50 (1997), 1, 87-103

Cunliffe, A. M., Williams, P. T., Journal of Analytical and Applied Pyrolysis, 44 (1998), 2, 131-152

***, Fabrika cementa „Lafarge” BFC AD Beočin, Studija o procjeni uticaja na životnu sredinu korišćenja guma kao alternativnog goriva u cementari LBFC, „Arhitekt” a.d. Beograd, 2007

Djurić, S. N., et al., Qualitative Analysis of Coal Combusted in Boilers of the Thermal Power Plants in Bosnia and Herzegovina, Thermal Science, 16 (2012), 2, 605-612

Objavljeno
2018/06/10
Rubrika
Stručni članak