UTICAJ INFORMACIONO–KOMUNIKACIONIH TEHNOLOGIJA NA PREOBLIKOVANJE TURISTIČKOG TRŽIŠTA U SRBIJI

  • Jasmina Jović Visoka poslovna škola u Leskovcu
  • Predrag D Radovanović Visoka poslovna škola u Leskovcu

Sažetak


Razvoj savremenih informaciono–komunikacionih tehnologija omogućio je pojavu elektronskih kanala distribucije, koji proširuju efektivni domet tržišta. Ovakav trend prisutan je i u turizmu, a turističke agencije i ostali subjekti na turističkom tržištu sve intenzivnije se u svom poslovanju oslanjaju na upotrebu savremenih informaciono–komunikacionih tehnologija. Efekti upotrebe personalnih računara, Interneta, globalnih distribucionih i rezervacionih sistema su višestruki i ogledaju se u proširenju tržišta, unapređenju plasmana turističkih proizvoda, povećanoj efikasnosti poslovanja, smanjenju troškova, pojačavanju konkurencije na turističkom tržištu i potencijalnoj dezintermedijaciji tradicionalnih turističkih agencija. U radu je dat prikaz rezultata istraživanja sprovedenog tokom 2016. godine među turističkim agencijama u Srbiji o uticaju savremenih informaciono–komunikacionih tehnologija na turističko tržište.

Biografija autora

Predrag D Radovanović, Visoka poslovna škola u Leskovcu

Profesor strukovnih studija

Odsek: Finansije i bankarstvo

Reference

Bethapudi, A. (2013). The Role of ICT in Tourism Industry. Journal of Applied Economics and Business, 1(4) 67-79.

Cenamor, I., De la Rosa, T., Nunez, S., & Borrajo, D. (2017). Planning for Tourism Routes Using Social Networks. Expert Systems with Applications, 69, 1-9.

Choe, Y., & Fesenmaier, D. (2014). Assessing Structure of Online Channel Use by American Travellers. In Z. Xiang, & I. Tussyadiah (Ed.), Information and Communication Technologies in Tourism. Springer International Publishing.

De Carlos, P., Araujo, N., & Fraiz, J. (2015). The New Intermediaries of Tourist Distribution: Analysis of Online Accomodation Booking Sites. The International Journal of Management Science and Information Technology (IJCSIT), 39-58.

eMarketer. (2008, 3. 6). First Summer Vacation Stop: The Internet. Preuzeto 19. 12., 2016 sa eMarketer: https://www.emarketer.com/Article/First-Summer-Vacation-Stop-Internet/1006344

Eskelsen, G., Marcus, A., & Ferree, W. (2009). The Digital Economy Fact Book. Washington D. C.: The Progress & Freedom Foundation.

Horrigan, J. B. (2008, 13. 2.). Online Shopping. Preuzeto 19. 12., 2016 sa PewResearchCenter - Internet, Science & Tech: http://www.pewinternet.org/2008/02/13/online-shopping

Jović, J. (2016). Uticaj informacione tehnologije na rad turističkih agencija. Magistarski rad. Ohrid: Fakultet za turizam i ugostiteljstvo.

Kim, J., & Connolly, D. (2012). Hospitality in the age of customer empowerment. First Annual Customer Engagement Technology Study. Randolph, NJ: Hospitality Technology. Preuzeto 20. 12., 2016 sa https://luiscodo.files.wordpress.com/2012/09/customer-engagement2012.pdf

Marcussen, C. H. (2008). Trends in European Internet Distribution of Travel and Tourism Services. Centre for Regional and Tourism Research, Denmark.

Nacionalna asocijacija turističkih agencija – YUTA. (2016). Turističke agencije članice YUTA: Turističke agencije Srbija — Beograd, Niš, Novi Sad ... Preuzeto 20. 12., 2016 sa http://www.yuta.rs: http://www.yuta.rs/sr/yuta/turisticke_agencije.asp

Nielsen. (2008, 05). Trends in Online Shopping. Nielsen. Preuzeto 19. 12., 2016 sa http://witsa.org: http://witsa.org/press/Digital_Planet_Release_final.doc

Radovanović, P. (2009). Informaciono-komunikacione tehnologije i uspon digitalne ekonomije. Leskovac: Visoka poslovna škola.

Rodriguez Vazquez, C., Rodriguez Campo, L., Martinez Fernandes, V., & Rodriguez Fernandez, M. (2015). The Effects of the Application of the Internet and Information and Communication Technologies in the Field of Tourism Mediation. The International Journal of Management Science and Information Technology (IJMSIT), 1-20.

Smithson's, S., Device, C., & Lapiedra, R. (2011). Online visibility as a source of competitive advantage for small– and medium–sized tourism accommodation enterprises. The Service Industries Journal, 31(10), 1573-1587.

Spasić, V. (2005). Menadžment turističkih destinacija i organizatora putovanja. Beograd: Univerzitet „Singidunum“.

Spasić, V. (2007). Uloga velikih organizatora putovanja u stvaranju globalnog turističkog proizvoda. Zbornik radova „Hotellink“. Beograd: Visoka hotelijerska škola.

Thakran, K., & Verma, R. (2013). The Emergence of Hybrid Online Distribution Channels in Travel, Tourism and Hospitality. Cornell Hospitality Quarterly, 54, 240-247.

Xiaolong, H., Xiaomei, Z., & Fangyan, L. (2016). Study on the cooperation of hotels and online self–service travel business based on information technology. RISTI (Revista Iberica de Sistemas e Tecnologias de Informaticao), 125-136.

Žižović, M. (2011). Korišćenje računarske tehnologije u turizmu i hotelijerstvu Moravičkog okruga. Beograd: Univerzitet „Singidunum“.

Objavljeno
2017/01/31
Rubrika
Originalni naučni članak