STICANJE KOMPETENCIJA ZA RAD U TURISTIČKIM AGENCIJAMA – FORMALNO I NEFORMALNO OBRAZOVANJE U SRBIJI
Sažetak
Konstantne promene na tržištu i napredak tehologija uslovljavaju brzo zastarevanje znanja i zahtevaju kadrove koji su spremni za promene, fleksibilni, proaktivni i prilagodljivi. Ljudski resursi koji su neophodni turističkim agencijama moraju da poseduju osnovna znanja vezana za ekonomiju, geografiju, ugostiteljstvo, saobraćaj, psihologiju potrošača i da poznaju najmanje jedan strani jezik. S obzirom na to da kvalitet usluga u turizmu u najvećoj meri zavisi od interakcije između pružaoca usluga i gosta, od zaposlenih se očekuje i da budu ljubazni, uvek nasmejani, empatični, uslužni i uredni. Proces obrazovanja i pripreme za zaposlenje u agencijskom sektoru u Srbiji odvijaju se kroz sistem formalnog (tri nivoa studija) i neformalnog obrazovanja, koje podrazumeva pohađanje stručnih kurseva radi sticanja licenci, često neophodnih da bi kompanija poslovala u skladu sa pravilima struke i važećim zakonima. Cilj ovog rada je analiza trenutnog stanja oba vida edukacije, uz preispitivanje održivosti aktuelnih nastavnih programa i nužnosti ograničavanja realizacije stručne prakse samo na turističke agencije i smeštajne objekte, kako je trenutno slučaj na većini fakulteta i visokih škola u našoj zemlji. Takođe, u radu su date smernice za inoviranje procesa praktične nastave, sa ciljem da realizacija bude kvalitetnija i efikasnija, a kompetencije kandidata u skladu sa realnim potrebama tržišta rada.
Ključne reči: turističke agencije, ljudski resursi, kompetencije, edukacija
Reference
Amadeus. (2017, mart 05). Preuzeto sa http://www.amadeus.com/web/amadeus/rs_RS-RS/Amadeus-Home/About-us/Training-Services/1319589528487-Page-AMAD_DetailPpal
Baum, T. (2015). Human resources in tourism: Still waiting for change? - A 2015 reprise. Tourism Management, 50, 204-212.
Callan, R. (1997). Supervised work experience in Europe: A profile of UK undergraduate perceptions. International Journal of Contemporary Hostitality Management, 9(1), 35- 39.
Ćuruvija, I. (2008). Upravljanje obrazovnim procesima u funkciji zadovoljenja potreba savremenih turista, Doktorska disertacija, Novi Sad: Fakultet za sport i turizam.
ILO. (2011, februar 05). Global Employment Trends . Preuzeto sa http://www.ilo.org
Kusluvan, S., & Kusluvan, Z. (2000). Perceptions and Attitudes of Tourism Students Towards Working in the Tourism Industry. Tourism Management, 21(3), 251-269.
Mišković, I. (2013). Uticaj stručne prakse na izbor budućeg zanimanja i upravljanje karijerom. Tims Acta, 7(1), 39-50.
Mišković, I., & Tomka, D. (2015). Nove forme rada i radnog angažovanja u oblasti turizma. Turistički svet, 73, 36-38.
Tomka, D., Cvetičanin, P., Jegdić, V., Marković, J., Radenković Šošić, B., Zubanov, V., Mišković, I., Škrbić, I., & Tomka, G. (2015). Kreiranje predloga politike zapošljavanja i radnog angažovanja u turizmu. Novi Sad: Fakultet za sport i turizam.
TourismReview. (2016, april 11). Preuzeto sa http://www.tourism-review.com/tourism-jobs-offered-to-those-with-know-how--news4963
TourismReview. (2016, novembar 28). Preuzeto sa tourism-review.com: http://www.tourism-review.com/e-tourism-uses-data-management-platforms-to-boost-sales-news5211
Travel Magazine. (2016, april 07). Preuzeto sa http://www.travelmagazine.rs/novi-iata-kursevi-za-agente/
Travelport. (2016, mart 05). Preuzeto sa http://www.travelport.rs/plan-kurseva-za-2016-godinu/travelport-galileo-kursevi
Tui Group. (2015, maj 30). Preuzeto sa www.tuitravelgraduates.com
World Travel and Tourism Council. (2014). Travel & Tourism economic impact 2014. London: WTTC.
Yuta. (2016, mart 05). Preuzeto sa http://www.yuta.rs/sr/info/rec.aspDaly, M., McMinn, D., & Allan, J. L. (2014). A bidirectional relationship between physical activity and executive function in older adults. Frontiers in Human Neuroscience, 8, 1044.
- Autori zadržavaju autorska prava i pružaju časopisu pravo prvog objavljivanja rada i licenciraju ga "Creative Commons Attribution licencom" koja omogućava drugima da dele rad, uz uslov navođenja autorstva i izvornog objavljivanja u ovom časopisu.
- Autori mogu izraditi zasebne, ugovorne aranžmane za neekskluzivnu distribuciju članka objavljenog u časopisu (npr. postavljanje u institucionalni repozitorijum ili objavljivanje u knjizi), uz navođenje da je članak izvorno objavljen u ovom časopisu.
- Autorima je dozvoljeno i podstiču se da postave objavljeni članak onlajn (npr. u institucionalni repozitorijum ili na svoju internet stranicu) pre ili tokom postupka prijave rukopisa, s obzirom da takav postupak može voditi produktivnoj razmeni ideja i ranijoj i većoj citiranosti objavljenog članka (Vidi Efekti otvorenog pristupa).