PREGLED ISTRAŽIVANjA INOVACIJA U TURISTIČKIM PREDUZEĆIMA U FUNKCIJI RAZVOJA
Sažetak
Zbog impresivnog rasta turističke industrije turizam je prepoznat kao ključni pokretač društveno-ekonomskog napretka. Globalizacija i promene u okruženju, privatizacija i restruktuiranje preduzeća u velikoj meri utiču na uspeh preduzeća u turizmu. Ovaj izuzetno dinamičan rast prati i izuzetno jaka konkurencija koja stvara visok pritisak na turistička preduzeća da stalno inoviraju kako bi opstala i rasla. Empirijske studije i zvanični statistički podaci ukazuju na prilično skroman nivo inovacija u sektoru turizma. Jedno od empirijski nepokrivenih područja je istraživanje prepreka za inovacije u turizmu.
Ograničen broj istraživanja koja se odnose na inovacije u turizmu predstalja značajan problem. Kako se iz ograničenih istraživanja može videti, jedna od najvažnijih unutrašnjih barijera za inovacije u turističkim preduzećima je njihova veličina. To su uglavnom mala preduzeća sa velikim ličnim obrtom. Poseban problem je i to što su inovacije uovoj oblasti uglavnom nematerijalne prirode i sastoje se od promena ponašanja. To dovodi do oskudnih mogućnosti za njihovu zaštitu što predstavlja posebno neistraženo područje.
Identifikacija barijera za inovacije u turističkim prdeduzećima, a potom i rad na njihovom otklanjanju predstavlja prve korake u pravcu daljih istraživanja u cilju omogućavanja još intenzivnijeg uticaja tog sektora privrede na ekonomski rast zemlje.
Ključne reči: turizam, preduzetništvo u turizmu, barijere, inovacije
Reference
Bednarczyk, M. (2011). Czynniki konkurencyjności biznesu turystycznego w regionach – podstawy metodyczne badań. In M. Bednarczyk (ed.), Zarządzanie konkurencyjnością biznesu turystycznego w regionach (pp. 65–74). Warszawa: CeDeWu.
Brentani, U. (2001). Innovative versus incremental new business services: Different keys for achieving success. Journal of Product Innovation Management, 18(3), 169–187.
Camison, C., & Monfort-Mir, V. (2012). Measuring innovation in tourism from the Schumpeterian and the dynamic-capabilities perspectives. Management in Tourism, 33, 776–789.
Cordeiro, A. S., & Vieira, F. D. (2012). Barriers to innovation in SMEs: an international comparison. II Conferencia Internacional de Integracao do Design. Brasil: Engenharia e Gestao para a inovacao Florianopolis.
European Commission. (2019). COMMUNITY INNOVATION SURVEY (CIS). Retrieved from ec.europa.eu: http://ec.europa.eu/eurostat/web/microdata/community-innovation-survey
Hjalager, A.M. (2002). Repairing Innovation Defectiveness in Tourism. Tourism Management, 23(4), 465-474.
Hjalager, A.M. (2010). A Review of Innovation Researchin Tourism. Tourism Management, 31(1), 1-12.
Howells, J. (2004). Innovation in services: issues at stake and trends. Final Report. INNO-Studies 2001: Lot 3(ENTR-C/2001). European Commission.
Mistilis, N., & Gretzel, U. (2013). Tourism operators’ digital uptake benchmark survey, 2013. Research Report. Retrieved from www.tra.gov.au: //www.tra.gov.au/documents/Tourism_Operators_Survey.pdf
Nordin, S. (2003). Tourism Clustering & Innovation – Paths to Economic Growth & Development. Ostersund: European Tourism Research Institute Mid-Sweden University.
Ottenbacher, M. (2007). Innovation Management in the Hospitality Industry: Different Strategies for Achieving Success. Journal of Hospitality & Tourism Research, 31(4) 431-454.
Ottenbacher, M., & Gnoth, J. (2005). How to Develop Successful Hospitality Innovation. Cornell Hotel and Restaurant Administration Quarterly, 4(62), 205–222.
Pivcevic, S., & Petric, L. (2011). Empirical Evidence on Innovation Activity in Tourism: The Hotel Sector Perspective. The Business Review, 17(1), 142–149.
Scott, N., Baggio, R., & Cooper, C. (2008). Network analysis and tourism: From theory to practice. Clevelon: Channel View.
Sorensen, F. (2011). Inducing user-driven innovation in tourism: an experimental approach. In J. Sundbo & M. Toivonen (Eds.), User-based Innovation in Service. Cheltenham: Edward Elgar Publishing Ltd.
Sundbo, J., Orfila-Sintes, F., & Sorensen, F. (2007). The innovative behaviour of tourism firms – Comparative Studies of Denmark and Spain. Research Policy, 36(1), 88-106.
Trigo, A., & Vence, X. (2012). Scope and patterns of innovation cooperation in Spanish service enterprises. Research Policy, 41(3), 602– 613.
Weiermair, K. (2001). Theoretical foundations or considerations regarding the growth of tourism enterprises. Tourism Review, 56(3/4), 17-25.
Weiermair, K. (2006). Product improvement or innovation: What is the key to success in tourism? In O. Publishing, In OECD, Innovation and Growth in Tourism (pp. 53–69). Paris: OECD Publishing.
- Autori zadržavaju autorska prava i pružaju časopisu pravo prvog objavljivanja rada i licenciraju ga "Creative Commons Attribution licencom" koja omogućava drugima da dele rad, uz uslov navođenja autorstva i izvornog objavljivanja u ovom časopisu.
- Autori mogu izraditi zasebne, ugovorne aranžmane za neekskluzivnu distribuciju članka objavljenog u časopisu (npr. postavljanje u institucionalni repozitorijum ili objavljivanje u knjizi), uz navođenje da je članak izvorno objavljen u ovom časopisu.
- Autorima je dozvoljeno i podstiču se da postave objavljeni članak onlajn (npr. u institucionalni repozitorijum ili na svoju internet stranicu) pre ili tokom postupka prijave rukopisa, s obzirom da takav postupak može voditi produktivnoj razmeni ideja i ranijoj i većoj citiranosti objavljenog članka (Vidi Efekti otvorenog pristupa).