ULOGA MOTORIČKOG PONAŠANJA DECE PREDŠKOLSKOG UZRASTA U FORMIRANJU POJMA O SEBI
Sažetak
Na uzorku od 42 dece predškolskog uzrasta (22 dečaka i 20 devojčica), uzrasta 6 godina (±3 meseca), izvršena je procena kvaliteta motoričkog ponašanja i nivoa opštih intelektualnih sposobnost, tè analiziran pojam o sebi. Za procenu motoričkog ponašanja primenjeno je šest kretnih zadataka u kojima je učinak ispitanika vrednovan pomoću razvojne skale Mary Gutrich. Intelektulne sposobnosti su procenjene testom Ravenovih progresivnih matrica u boji sa ciljem da se grupe homogenizuju i eliminišu potencijalni parazitarni faktoriu zaključivanju. Za analizu pojma o sebi korišćen je psihološki intervju tokom kojeg su deca opisivala doživljaj svojih sposobnosti u odnosu na: prošlost (Šta si umeo?), sadašnjost (Šta sada umeš?) i budućnost (Šta bi voleo da znaš kad porasteš?). Podaci o self-konceptu upotpunjeni su analizom dečjih crteža.
Statističkom analizom prikupljenih podataka utvrđeno je da motorika, po svemu sudeći, ima značajnu ulogu u formiranju pojma o sebi i to pre svega kod dečaka. Iako se dečaci i devojčice nisu statistički značajno razlikovali u pogledu kvaliteta motoričkog ponašanja, utvrđene su značajne razlike među njima u pogledu pojmova koje koriste prilikom opisivanja sebe (definisanja self-koncepta), naročito u sadašnjosti i budućnosti.Pokazalo se da prilikom opisivanja sebe, motoričke pojmovime daleko više koriste dečaci, pogotovo oni sa višim nivoommotoričkog ponašanja. U odnosu na prošlost, i dečaci i devojčice sebe dominantano opisuju kroz nemoć. U sadašnjosti devojčice najviše koriste pojmove vezane za igru i samostalnost, dok u odnosu na budućnost najviše koriste pojmove vezane za profesije i polne uloge.Ovo pokazuje da je uticaj socijalnih faktora veoma prisutan već u najranijim periodima života, naročito kod devojčica. Utvrđenoje i to dasimptomatične crteže prvenstveno imaju deca sa najslabije ocenjenom motorikom.
Ključne reči: Predškolska deca, Motoričko ponašanje, Self-koncept
Reference
Bojanin, S. (1985): Neuropsihologija razvojnog doba i opšti reedukativni metod. Beograd: Zavod za udžbenike i nastavna sredstva
Keller, A., Ford, LR, H., Meacham, J.A. (1978): Dimensions of self-concept in preschool children,Developmental psychology. 14 (5) 483-489
Knežević, S. (2006):Neka obilježja dječijeg crteža različite afektivne obojenosti. Sveučilište u Zagrebu, Filozofski fakultet
Lewis, M. &Brooks-Gunn, J. (1979). Social cognition and the acquistion of self. New York, London: Plenum Press
Marsh H. W., Ellis L. A., and Craven R. G. (2002): How do preschool children feel about themselves? Unravelingmeasurement and multidimensional self-concept structure.Developmental Psychology, 38(3) 376–393
Montesori, M. (1979): La Maisson des énfants. Paris: Desclée de Brouwer
Ognjenović, V., Beljanski, Lj., Trikić, Z. & Perić, D. (1988): Razvoj pojma o sebi u uslovima dečkeg vrtića. Zbornik radova IX kongresa psihologa Jugoslavije, Vrnjačka Banja
Perić, D. (1994): A comparative analysis of the methods used to assess the motor activity of preschool children. In: Current research into sports sciences; Res. Institute of physical culture, St. Petersburg, 59-63
Perić, D. (2009): Dijagnostika – merenje, testiranje i procenjivanje u sportu. Beograd: Ministarstvo omladine i sporta R. Srbije
Poole, C., Miller, A.S., Church, E. (2004): Ages & Stages: How Children Develop Self-Concept;Early Childhood Today (http://www.scholastic.com)
Pregrad, Z. (1979): Razlikovanje stvarnog i istinitog. Sarajevo: Porodica i dijete (12) 10-11
Raven, M. (1963): Prograsivne matrice u boji – serija A, Ab, B. Beograd: Savez društava psihologa Srbije
Tanacković, S. (1981): Orijentacija u prostoru i vremenu. Sarajevo: Porodica i dijete(3) 12-15
Thomas, G.V. & Silk, A.M.J. (1990):An introduction to the psychology of children's drawings. London: Harvester Wheatsheaf
Valon, A. (1985): Psihički razvoj deteta. Beograd: Zavod za udžbenike i nastavna sredstva
Walon, H. (1959): Syndrom d'insufisance psychomotoryce et type psychomoteurs. Enfance, Paris (3-4) 240-251
Watson, I.R. & Lingren, H.C. (1973): Psychology of the Child (third edition). New York-London: John Wiley-Sons Inc.
Zazzo, R. (1975).Manuel pour lexamen psychologique de l'enfant. Neuchatel. Delah et Niestl
- Autori zadržavaju autorska prava i pružaju časopisu pravo prvog objavljivanja rada i licenciraju ga "Creative Commons Attribution licencom" koja omogućava drugima da dele rad, uz uslov navođenja autorstva i izvornog objavljivanja u ovom časopisu.
- Autori mogu izraditi zasebne, ugovorne aranžmane za neekskluzivnu distribuciju članka objavljenog u časopisu (npr. postavljanje u institucionalni repozitorijum ili objavljivanje u knjizi), uz navođenje da je članak izvorno objavljen u ovom časopisu.
- Autorima je dozvoljeno i podstiču se da postave objavljeni članak onlajn (npr. u institucionalni repozitorijum ili na svoju internet stranicu) pre ili tokom postupka prijave rukopisa, s obzirom da takav postupak može voditi produktivnoj razmeni ideja i ranijoj i većoj citiranosti objavljenog članka (Vidi Efekti otvorenog pristupa).