KAIZEN KAO POSLOVNA FILOZOFIJA U SPORTSKIM ORGANIZACIJAMA
Sažetak
Uspešnost svake sportske organizacije, pored posedovanja optimalnog kontigenta i kvaliteta svih neophodnih resursa, uslovljena je i adekvatnim sistemom upravljanja. Primenom odgovarajuće poslovne filozofije (usklađene sa fizionomijom i karakteristikama konkretne sportske organizacije) menadžment nastoji da ostvari postavljene ciljeve, pre svega sportske, a koji su osnova i za sve ostale (poslovne) ciljeve organizacije.
Za kaizen kao savremenu poslovnu filozofiju je njen utemeljivač (Masaki Imai) rekao da predstavlja stalni rad na tome da čovek bude bolji. Ako se samo kaže „bolje“ to nije precizno određenje. Kaizen je, pre svega, svakodnevno i kontinuirano poboljšanje.
Kada je reč o sportskim organizacijama može se, takođe, govoriti o objektivnim mogućnostima za primenu kaizen filozofije u njihovim poslovnim procesima i aktivnostima. S obzirom da u poslovnim organizacijama kaizen sistem zahteva angažovanje svih zaposlenih, naravno, uz uvažavanje specifičnosti pozicija, uloga i odgovornosti pojedinaca u organizacijskom ustrojstvu, sasvim je logično da i u sportskoj organizaciji ovakav pristup može biti potpuno prihvatljiv i aplikativan.
Rad se, u osnovi, bavi eksplikacijom determinanti kaizen-a kao poslovne filozofije i mogućnostima njegove aplikativnosti u sportskim organizacijama, odnosno i kao mogućeg modela kreiranja organizacionih promena u njima.
Ključne reči: Kaizen, Sportska organizacija, Promene, Sportski menadžmentReference
Aranđelović, I. (2006):Strpljivo do uspeha. Ekonomist, Beograd, oktobar, 332/2006, 44-45.
Deming, E. (1986). Out of the Crisis. McGraw-Hill Companies, Inc.
Imai, M. (1986): Kaizen- The Key to Japan’s Competitive Success. The KAIZEN institute, Ltd.
Imai, M. (2008): Kaizen. Beograd: Mono i Manjana,.
Nešić, M. (2008): Sport i menadžment, Novi Sad: Tims.
Nešić, M. (2008a):Upravljanje znanjem u sportu i turizmu. Poslovna ekonomija, Sremska Kamenica, 1, 163-180.
Nešić, M., Fratrić, F. (2013): Osnove organizacije sporta. Sremska Kamenica: Edukons.
Pešić-Đokić, S., Đokić, I. (2010): Kaizen projekti u sedam koraka. 37. nacionalna konferencija o kvalitetu, Zbornik radova, Kragujevac: Mašinski fakultet, (str.129-133).
Radoš, J., Nešić, M. (2008): Etika i promene u sportu. Sport mont, Podgorica, 15-17, 395-401.
Raič, A. (1999): Sportski menadžment. Beograd: Sportska akademija.
The productivity press development team 2002, Kaizen for the shopfloor, Productivity Press, New York.
Yamamoto, Y., et all (2010): KAIKAKU, An inspirational and Introduction. Eskilstuna, Sweden: Malardalen University.
- Autori zadržavaju autorska prava i pružaju časopisu pravo prvog objavljivanja rada i licenciraju ga "Creative Commons Attribution licencom" koja omogućava drugima da dele rad, uz uslov navođenja autorstva i izvornog objavljivanja u ovom časopisu.
- Autori mogu izraditi zasebne, ugovorne aranžmane za neekskluzivnu distribuciju članka objavljenog u časopisu (npr. postavljanje u institucionalni repozitorijum ili objavljivanje u knjizi), uz navođenje da je članak izvorno objavljen u ovom časopisu.
- Autorima je dozvoljeno i podstiču se da postave objavljeni članak onlajn (npr. u institucionalni repozitorijum ili na svoju internet stranicu) pre ili tokom postupka prijave rukopisa, s obzirom da takav postupak može voditi produktivnoj razmeni ideja i ranijoj i većoj citiranosti objavljenog članka (Vidi Efekti otvorenog pristupa).