PRIMENA REEDUKACIJE PSIHOMOTORIKE U TRETMANU RAZVOJNE VERBALNE DISPRAKSIJE
Sažetak
Dispraksija se najčešće definiše kao poremećaj ili nezrelost u razvoju motorike i organizacije ciljanih, voljnih pokreta u objektivnom prostoru. S obziom na to da je govorna aktivnost motorički čin visoke specifičnosti i kompleksnosti, dispraksične smetnje mogu zahvatiti i kontrolu oralno-bukalno-lingvalnih pokreta i proizvesti probleme u govornoj ekspresiji. Razvojna verbalna dispraksija (RVD) predstavlja razvojni govorno-jezički poremećaj koji se ispoljava u teškoćama programiranja sekvencijalnih govornih pokreta, a samim tim i produkcije smislene verbalne poruke i njenih pratećih neverbalnih (prozodijskih) elemenata. Razvojna verbalna dispraksija dijagnostikuje se ukoliko kod deteta ne postoji detektovano periferno organsko oštećenje (rascep usne/nepca i drugi poremećaji građe govornog aparata), ozbiljne senzorne smetnje ni periferna mišićna slabost ili disfunkcija (dizartrija, cerebralna paraliza). Takođe, uslov za postavljanje dijagnoze su i intelektualno funkcionisanje u granicama proseka, kao i dobre receptivne govorno-jezičke sposobnosti. Dobri rezultati u tretmanu razvojnih dispraksičnih smetnji postižu se primenom tehnika reedukacije psihomotorike, metoda “razvojne terapije” kojim se postiže reintegracija praktognostičkih sposobnosti i osvežavanje psihomotornih aktivnosti, korišćenjem govora, pokreta i toničkog dijaloga kao autentičnih sredstava komunikacije. U radu će biti prikazane vežbe opšte reedukacije psihomotorike, koje se mogu, kao dopuna logopedske i neuropsihološke terapije, koristiti u tretmanu razvojne verbalne dispraksije.
Ključne reči: defektologija, razvojna govorna apraksija, reedukacija psihomotorike, razvoj, govor, psihomotorika, dispraksija
Reference
American Speech-Language-Hearing Association. (2007). Childhood Apraxia of Speech: Position Statement. Dostupno na www.asha.org/policy.
Ballard, K.J., Robin, D.A., McCabe, P., & McDonald, J. (2010). A Treatment of Disprosody in Childhood Apraxia of Speech. J Speech Lang Hear R, 53, 1227-1245.
Bojanin, S. (1986). Neuropsihologija razvojnog doba i opšti reedukativni metod. Beograd: Zavod za udžbenike i nastavna sredstva.
Bradley, G. W., Daroff, R. B., Fenichel, G. M., & Jankovic, J. (2004). Neurology in clinical practice: The neurological disorders. Philadelphia: Sounders.
Caruso, A. J., & Strand, E. A. (Eds.) (1999). Clinical management of motor speech disorders in children. NY: Thieme.
Fisher, S.E., & Scharff, C. (2009). FOXP2 as a molecular window into speech and language. Trends in Genetics, 25 (4), 166-177.
Floel, A., Ellger, T., Breitenstein, C., & Knecht, S. (2003). Language perception activates the hand motor cortex: implications for motor theories of speech perception. Eur J Neurosci, 18 (3), 704-708.
Forest, K. (2003). Diagnostic criteria of developmental apraxia of speech used by clinical speech-language pathologists. Am J Speech-Lang Pat, 12, 376-380.
Golubović, Š., Tubić, T., & Marković, S. (2011). Psychomotor re-education – movement as therapeutic method. Med Pregl, 64 (1-2), 61-63.
Govedarica, T. (1989). Opšta reedukacija psihomotorike. Beograd: Institut za mentalno zdravlje.
Ilanković, V., Ilanković, N. (2009). Psihomotorni razvoj deteta: vodič za procenu i stimulaciju razvoja. Beograd: Visoka medicinska škola strukovnih studija „Milutin Milanković“.
Išpanović – Radojković, V., Govedarica, T. (2006). Reedukacija psihomotorike i relaksacija kao terapijske metode u dečjoj psihijatriji. Psihijatrija danas, 38 (1), 41-49.
Iveković, I. (2013). Utjecaj motoričkog planiranja, koordinacije i sukcesivnih sposobnosti na motorički razvoj i društveno ponašanje djece s teškoćama u razvoju. Hrvat Športskomed Vjesn, 28, 99-107.
Kent, R. (ed.) (2004). The MIT encyclopedia of communication disorders. London: The MIT press.
Meister, I. G., Boroojerdi, B., Foltys, H., Sparing, R., Huber, W., & Topper, R. (2003). Motor cortex hand area and speech: implications for the development of language. Neuropsychologia, 41 (4), 401-406.
Portwood, M. (2000). Understanding developmental dyspraxia. London: David Fulton Publishers.
Povše – Ivkić, V., Govedarica, T. (2000). Praktikum opšte defektološke dijagnostike. Beograd: Institut za mentalno zdravlje.
Trauner, D., Wulfeck, B., Tallal, P., & Hasselink, J. (2000). Neurological and MRI profiles of children with developmental language impairment. Dev Med Child Neurol, 42 (7), 470-475.
Williams, P. (2002). Developmental Verbal Dyspraxia. Preuzeto 25. juna. 2014. sa
http://www.dyspraxiafoundation.org.uk/wp-content/uploads/2013/10/Developmental_Verbal_Dyspraxia.pdf
Velleman, S. L. (2003). Childhood apraxia of speech. Resource guide. New York: Delmar Learning.
- Autori zadržavaju autorska prava i pružaju časopisu pravo prvog objavljivanja rada i licenciraju ga "Creative Commons Attribution licencom" koja omogućava drugima da dele rad, uz uslov navođenja autorstva i izvornog objavljivanja u ovom časopisu.
- Autori mogu izraditi zasebne, ugovorne aranžmane za neekskluzivnu distribuciju članka objavljenog u časopisu (npr. postavljanje u institucionalni repozitorijum ili objavljivanje u knjizi), uz navođenje da je članak izvorno objavljen u ovom časopisu.
- Autorima je dozvoljeno i podstiču se da postave objavljeni članak onlajn (npr. u institucionalni repozitorijum ili na svoju internet stranicu) pre ili tokom postupka prijave rukopisa, s obzirom da takav postupak može voditi produktivnoj razmeni ideja i ranijoj i većoj citiranosti objavljenog članka (Vidi Efekti otvorenog pristupa).