SOCIJALIZACIJA KAO FAKTOR UTICAJA NA ZADOVOLJSTVO UČESNIKA PLANINARSKOG MARATONA NA FRUŠKOJ GORI
Sažetak
Zadovoljstvo potrošača je garancija uspeha u svim delatnostima, pa tako i u onima koje se tiču organizovanja sportskih manifestacija. Kao posledica kvaliteta manifestacije javlja se zadovoljstvo posetilaca koje u značajnoj meri utiče na njihovu lojalnost i usmenu promociju, te je ispitivanje ovih kategorija naročito važno organizatorima manifestacije u cilju kontrole i njenog poboljšanja.
Sportske manifestacije mogu biti posmatrane i u širem kontekstu, gde nije od primarnog značaja ostvarivanje sportskih rezultata, nego se više izražava netakmičarski karakter manifestacija. Tako, sportske manifestacije uključuju i rekreaciju, relaksaciju i zabavu, odnosno razonodu, sa bitno drugačijim pristupom i ciljevima organizovanja. Manifestacije tog tipa dovode do interkulturalne razmene, povećavaju stepen socijalizacije i promovišu fizičke aktivnosti u funkciji poboljšanja zdravlja.
Uvažavajući činjenicu da je poprimio odlike masovnosti i postao faktor uticaja na turizam cele Vojvodine, istraživanje, koncipirano na ovaj način, ima za cilj analizu kvaliteta Planinarskog maratona na Fruškoj gori sa stanovišta zadovoljstva njegovih učesnika. Za prikupljanje podataka korišćena je tehnika anketiranja. Uzorak je obuhvatio 134 učesnika 35. Fruškogorskog maratona. Merenje kvaliteta ove manifestacije izvršeno je pomoću modifikovanog modela SEQSS koji se sastoji iz 4 dimenzije: kvalitet programa maratona, kvalitet interakcije, kvalitet ishoda i kvalitet fizičkog okruženja. Rezultati pokazuju da je kvalitet svih merenih dimenzija na visokom nivou, a da dimenzija kvalitet ishoda, u koju spadaju socijalizacija i valenca, u najvećoj meri utiče na zadovoljstvo učesnika.
Ključne reči: socijalizacija, zadovoljstvo učesnika, Fruškogorski maraton, turizam
- Autori zadržavaju autorska prava i pružaju časopisu pravo prvog objavljivanja rada i licenciraju ga "Creative Commons Attribution licencom" koja omogućava drugima da dele rad, uz uslov navođenja autorstva i izvornog objavljivanja u ovom časopisu.
- Autori mogu izraditi zasebne, ugovorne aranžmane za neekskluzivnu distribuciju članka objavljenog u časopisu (npr. postavljanje u institucionalni repozitorijum ili objavljivanje u knjizi), uz navođenje da je članak izvorno objavljen u ovom časopisu.
- Autorima je dozvoljeno i podstiču se da postave objavljeni članak onlajn (npr. u institucionalni repozitorijum ili na svoju internet stranicu) pre ili tokom postupka prijave rukopisa, s obzirom da takav postupak može voditi produktivnoj razmeni ideja i ranijoj i većoj citiranosti objavljenog članka (Vidi Efekti otvorenog pristupa).