Uticaj ubrzanja na kolorni vid
Sažetak
Uvod/Cilj. Preko 80% svih informacija u toku letenja kod pilota je vizuelno, a raspoznavanje boja je jedna od vidnih funkcija koja je veoma značajna za upravljanje avionom. U avijaciji je raspoznavanje boja značajno zbog praćenja signala na instrument tablama kao i obojenih vizuelnih stimulusa i znakova okoline. Za sada ne postoji dovoljan broj radova i istraživanja koja se bave ovim pitanjem, premda novije studije pokazuju da veza između ubrzanja i raspoznavanja boja postoji. Cilj našeg istraživanja bio je da se utvrdi da li postoji veza između izlaganja pilota +Gz ubrzanju (sila inercije deluje od glave do stopala) u humanoj centrifugi i promena u raspoznavanju boja pre i nakon izlaganja ubrzanju. Metode. Analizirano je 40 pilota vojnog vazduhoplovstva starosti od 35–45 godina, sa letačkim stažom između 10 i 20 godina. Piloti su izlagani +Gz ubrzanju i to +2Gz, +5.5Gz do +7Gz u humanoj centrifugi koja služi za trenažu pilota. Ispitivano je raspoznavanje boja pre i posle izlaganja ubrzanju. Rezultati. Od 40 pilota kod kojih je ispitivan kolorni vid, kod 35 (87,50%) pilota raspoznavanje boja pre i posle izlaganja +Gz ubrzanju bilo je normalno, dva (5,00%) pilota su imala dve greške, jedan je broj 5 čitao kao broj 3, što spada u normalne trihomate, a drugi je broj 16 čitao kao 26, a tri (7,50%) pilota su samo sporije davala odgovore. Nakon izlaganja +7Gz ubrzanju 34 (85,00%) pilota normalno je raspoznavalo boje, dva (5,00%) pilota je napravilo tri greške na brojevima 5, 74 i 26 i jedan (2,50%) pilot je imao četiri greške na brojevima 5, 7, 74 i 26, dok su tri (7,50%) pilota samo sporije raspoznavala boje. Zaključak. Raspoznavanje boja nije stabilno na visokim + Gz ubrzanjima. Izlaganje +5.5Gz ubrzanju ne dovodi do značajnih promena u raspoznavanju boja, dok je izlaganje +7Gz ubrzanju pokazalo značajan procenat u poremećaju raspoznavanja boja, koji je bio reverzibilan, jer je nakon 10 min raspoznavanje boja bilo u celosti normalno.
Reference
Balldin UI, Derefeldt G, Eriksson L, Werchan PM, Andersson P, Yates JT. Color vision with rapid-onset acceleration. Aviat Space Environ Med 2003; 74(1): 29‒36.
Allnutt RA, Chelete TL, Post DL, Tripp LD. Disappearing colors at G and luminance. Aviat Space Environ Med 1999; 70: 85.
Allnutt RA, Tripp LD. Color hue shift during gradual onset Gz acceleration. (abstract) Proceedings SAFE, 36 th Annual Sym-posium; Phoenix, AZ. SAFE Associatio; 1998: 446-453
Chelette TL, Allnutt RD, Tripp LD, Post DL. Do some colors dis¬appear at high G? (abstract). Aviat Space Environ Med 1999; 70: 85.
Howard P. The physiology of positive acceleration. In: Gillies JA, editor. A textbook of aviation physiology. Oxford: Perga-mon Press; 1965. p. 559‒60.
Borchart CJ, Allnut RA, Tripp LD. Using the cyan to central (C2C) interval in training centrifuge subjects. (abstract) Aviat Space Environ Med 2000; 71: 269.
Abramov I, Gordon J, Chan H. Color appearance in the periph-eral retina: Effects of stimulus size. J Opt Soc Am 1991; 8(2): 404‒14.
Rainford DJ, Gradwell DP. Ernsting’s Aviation Medicine. 4 th ed. Boca Raton, Florida: CRC Press, Taylor and Francis Group; 2006.
Pavlović M. Fundamentals of Aviation Medicine. Belgrade; Me-dia centar; 2014. (Serbian)
Delpero WT, O'Neill H, Casson E, Hovis J. Aviation-relevent epi¬demiology of color vision deficiency. Aviat Space Environ Med 2005; 76(2): 127‒33.
Smiljanić N. Testing of visual function. Beograd; Zavod za udžbenike i nastavna sredstva; 2001. (Serbian)
Gordon J, Abramov I. Color vision in the peripheral retina. II Hue and saturation. J Opt Soc Am 1977; 67(2): 202‒7.
Davis JR, Jonson R, Stepanek J, Fogarty JA. Fundamentalis of Aero¬space Medicine. 4th ed. Philadelphia, PA: Lipincott, Wil-liams and Wilkins; 2008.
Gibb R, Gray R, Scharff L. Aviation Visual Percption: Re-search, Misperception and Mishaps. Burlington, VA: Ashgate; 2010.
Carter R, Hinojosa-Laborde C, Convertino VA. Sex comparisons in muscle sympathetic nerve activity and arterial pressure oscilla¬tions during progressive central hypovolemia. Physiol Rep 2015; 3(6): pii: e12420.
Winterbottom M, Williams L, Gaska JP, Hadley S, Rings M, Smith A. Operational based vision assessment collaborative research. Aerospace Med Human Perform 2016; 87: 3.
Xu Y, Li BH, Zhang LH, Jin Z, Wei XY, Wang H, et al. A cen-tri¬fuge simulated push-pull manoeuvre with subsequent re-duced +Gz tolerance. Eur J Appl Physiol 2012; 112(7): 2625‒30.
Jia H, Cui G, Xie S, Tian D, Bi H, Guo S. Vestibular function in military pilots before and after 10 s at +9 Gz on a centri-fuge. Aviat Space Environ Med 2009; 80(1): 20‒3.
Tsai ML, Horng CT, Liu CC, Shieh P, Hung CL, Lu DW, et al. Ocular responses and visual performance after emergent ac-celeration stress. Invest Ophthalmol Vis Sci 2011; 52(12): 8680‒5.
Feigl B, Zeie AJ, Stewart IB. Mild systematic hypoxia and pho-topic visual filed sensitivety. Ada Ophthalmol 2011; 89: 199‒200.