Primena učenja putem mobilnih uređaja u edukaciji izvođenja mandibularne anestezije
Sažetak
Uvod/Cilj. Stomatološka edukacija razvijala se tokom godina uz uključenje različitih novih tehnologija. Imajući u vidu činjenicu da su mobilni uređaji imperativ modernog doba, cilj našeg istraživanja bio je da se proceni efikasnost primene mobilnog učenja na praktično izvođenje anestezije kod studenata koji prvi put sprovode mandibularnu anesteziju. Metode. U ovoj propektivnoj studiji učestvovala su 34 studenta koji su nasumce bili podeljeni u dve grupe: G1 (kontrolnu) grupu sa ukupno 16 studenata i G2 (studijsku) grupu sa 18 studenta. Studenti obe grupe uspešno su završili teorijski i praktični deo nastave predviđene nastavnim programom. Studenti G2 grupe su, u cilju dodatne edukacije, koristili mobilnu aplikaciju za 3D simulaciju lokalne anestezije (Mobile Aided Learning) van stomatološke ordinacije u trajanju od jednog semestra. Nakon toga, svi student su popunili postklinički upitnik. Rezultati. Prosečno vreme izvođenja anestezije kod ispitanika G1 (kontrolne) grupe bilo je 70,54 ± 20,16 sekundi, dok je kod ispitanika G2 (studijske) grupe vreme izvođenja anestezije bilo 57,13 ± 17,45 sekundi (p ˂ 0.05). Iako bez statističke značajnosti, uspešnost davanja anestezije bila je veća u studijskoj grupi (83,3%), u odnosu na kontrolnu grupu (75%). Rezultati postkliničkog upitnika (testa), takođe su ukazali na razliku u srednjim vrednostima odgovora na sva pitanja, koja je bila u korist studijske grupe. Zaključak. Primena mobilnog učenja pokazala je veću efikasnost u edukaciji studenata za izvođenje mandibularne anestezije.
Reference
Plasschaert AJ, Holbrook WP, Delap E, Martinez C, Walmsley AD. Association for Dental Education in Europe. Profile and competences for the European dentist. Eur J Dent Educ 2005; 9(3): 98–107.
Jenkins DB, Spackman GK. A method for teaching the classical inferior alveolar nerve block. Clin Anat 1995; 8(3): 231–4.
Perry S, Bridges SM, Burrow MF. A review of the use of simula-tion in dental education. Simul Healthc 2015; 10(1): 31–7.
Wolgin M, Wiedemann P, Frank W, Wrbas KT, Kielbassa AM. Development and Evaluation of an Endodontic Simulation Model for Dental Students. J Dent Educ 2015; 79(11): 1363–72.
Tubelo RA, Branco VL, Dahmer A, Samuel SM, Collares FM. The influence of a learning object with virtual simulation for dentistry: A randomized controlled trial. Int J Med Inform 2016; 85(1): 68–75.
Fugill M. Defining the purpose of phantom head. Eur J Dent Educ 2013; 17(1): e1–4.
Rosenberg H, Grad HA, Matear DW. The effectiveness of com-puter-aided, self-instructional programs in dental education: a systematic review of the literature. J Dent Educ 2003: 67(5): 524–32.
Baart JA, Brand HS. Local anaesthesia in dentistry. Oxford: Wiley-Blackwell; 2009.
Kanaa MD, Meechan JG, Corbett IP, Whitworth JM. Speed of in-jection influences efficacy of inferior alveolar nerve blocks: a double-blind randomized controlled trial in volunteers. J En-dod 2006; 32(10): 919–23.
Brand HS, Baart JA, Maas NE, Bachet I. Effect of a training model in local anesthesia teaching. J Dent Educ 2010; 74(8): 876–9.
Simon JF, Peltier B, Chambers D, Dower J. Dentists troubled by the administration of anesthetic injections: long-term stresses and effects. Quintessence Int 1994; 25(9): 641–6.
Hwang GJ, Yang TC, Tsai CC, Yang SJH. A context-aware ubiquitous learning environment for conducting complex sci-ence experiments. Comp Educ 2009: 53(2): 402–13.
Uzunboylu H, Cavus N, Ercag E. Using mobile learning to in-crease environmental awareness. Comp Educ 2009: 52(2): 381–9.
Wahlström O, Sandén I, Hammar M. Multiprofessional educa-tion in the medical curriculum. Med Educ 199; 31(6): 425–9.
Marei HF, Al-Jandan BA. Simulation-based local anaesthesia teaching enhances learning outcomes. Eur J Dent Educ 2013; 17(1): e44–8.
Newell KM, Liu YT, Mayer-Kress G. Time scales, difficulty/skill duality, and the dynamics of motor learning. Adv Exp Med Biol 2009: 629: 457–76.
López-Cabrera C, Hernández-Rivas EJ, Komabayashi T, Galindo-Reyes EL, Tallabs-López D, Cerda-Cristerna BI. Positive influ-ence of a dental anaesthesia simulation model on the percep-tion of learning by Mexican dental students. Eur J Dent Educ 2017: 21(4): e142–7.
Chandrasekaran B, Cugati N, Kumaresan R. Dental Students' Perception and Anxiety Levels during their First Local Anes-thetic Injection. Malays J Med Sci 2014; 21(6): 45–51.
Weeks DL, Kordus RN. Relative frequency of knowledge of performance and motor skill learning. Res Q Exerc Sport 1998; 69(3): 224–30.