Uticaj moralnih osnova i dimenzija ličnosti zdravstvenih radnika na zadovoljstvo bolesnika zdravstvenom uslugom
Sažetak
Uvod/Cilj. Rad sa ljudima u medicinskoj praksi zahteva poznavanje osnovnih principa psihologije ličnosti. Cilj ovog istraživanja je bio sagledavanje uticaja moralnih osnova i dimenzija ličnosti zdravstvenih radnika na zadovoljstvo bolesnika zdravstvenom uslugom, kao i utvrđivanje faktora koji utiču na to. Metode. Istraživanje je sprovedeno primenom upitnika Big Five Inventory (BFI), Moral Foundations Questionnarie (MFQ) kao i Upitnik zadovoljstva bolesnika zdravstvenom uslugom u periodu od oktobra 2014. do marta 2016. godine. U istraživanju je učestvovalo 693 ispitanika: 329 zdravstvenih radnika (44 muškog i 285 ženskog pola) i 364 bolesnika (154 muškog i 210 ženskog pola). Rezultati. Sa porastom otvorenosti zdravstvenih radnika raste i zadovoljstvo bolesnika. Posmatrajući moralne osnove zdravstvenih radnika, postoji trend da što je niža autoritativnost zdravstvenih radnika, zadovoljstvo bolesnika je veće. Konačno, izraženija čistota morala kod zdravstvenih radnika, dovodi kod bolesnika do opadanja stepena zadovoljstva dobijenom zdravstvenom uslugom. Zaključak. Postoji direktna veza između moralnih osnova i dimenzija ličnosti zdravstvenih radnika i zadovoljstva bolesnika zdravstvenom uslugom. Stoga se, u okviru bilo koje strategije za unapređenje kvaliteta usluga u zdravstvenim sistemima, mora voditi računa o personalnim karakteristikama zdravstvenih radnika. Od zdravstvenih radnika se očekuje da na što humaniji način ispune svoj životni i profesionalni zadatak, jer je očuvanje zdravlja, kao i pomaganje u prevazilaženju bolesti, ukoliko do nje dođe, osnovna vrednost svakog čoveka. Time se mogu jasnije definisati prioriteti za poboljšanje i unapređenje kvaliteta rada zdravstvenih radnika.
Reference
Murray H, Locker D, Mock D. Patient satisfaction with a con-sultation at a cranio-facial pain unit. Community Dent Health 1997; 14(2): 69‒73.
Filipović, V, Cicvarić S, Štavljanin V, Damnjanović V, Radojičić Z, Žarkić Joksimović N, et al. Influence of healthcare institution managers’proactive approach to communication activities on patient satisfaction, Vojnosanit Pregl 2010; 67(4): 267–71.
Delić M, Kamberovic B, Vulanovic S, Hadzistevic M. Exploring the impact of quality management system and application of information technologies on organisational performance – the case of Serbia and the wider region. Total Qual Manag Bus Excell 2014; 25(7‒8): 776‒89.
Caprara GV, Barbaranelli C, Borgogni L, Perugini M. The “big five questionnaire”: A new questionnaire to assess the five factor model. Pers Individ Differ 1993; 15(3): 281–88.
Podsakoff P, MacKenzie S, Lee J. Common method biases in behavioral research: a critical review of the literature and recommended remedies. J Appl Psychol 2003; 88(5): 879–903.
Lohr K, Schroeder SA. A strategy for quality assurance in Medicare. N Engl J Med 1990; 322(10): 707‒12.
Donabedian A. The Lichfield Lecture. Quality assurance in health care: consumers' role. Qual Health Care 1992; 1(4): 247‒51.
Graham JR, Li S, Qiu J. Managerial Attributes and Executive Compensation. Rev Financ Stud 2012; 25(1): 144‒86.
Clifford S, Iyengar V, Cabeza R, Sinnott-Armstrong W. Moral foundations vignettes: a standardized stimulus database of scenarios based on moral foundations theory. Behav Res Methods 2015; 47(4): 1178‒98.
Huseinspahić N. Quality as assumption for patients’ satisfac-tion. SEEHSJ 2011; 1(1): 67‒73. (Bosnian)
Shan L, Li Y, Ding D, Wu Q, Liu C, Jiao M, et al. Patient Sat-isfaction with Hospital Inpatient Care: Effects of Trust, Medical Insurance and Perceived Quality of Care. PLoS One 2016; 11(10): e0164366.
Liu H, Zhao S, Jiao M, Wang J, Peters DH, Qiao H, et al. Extent, Nature, and Risk Factors of Workplace Violence in Public Tertiary Hospitals in China: A Cross-Sectional Survey. Int J Environ Res Public Health. 2015; 12(6): 6801–17.
Ross EG. A Call to Integrate Ethics and Evidence-Based Medicine. Virtual Mentor 2013; 15(1): 86‒9.
Toader E, Dana D. Medical Responsibility as Moral and Ethical Foundation for the Professional Conduit. Proc Soc Behav Sci 2014; 149: 955‒61.
