Конструктивистичке основе пројектног модела рада у настави природе и друштва

  • Dušan P. Ristanović Univerzitet u Kragujevcu, Fakultet pedagoških nauka u Jagodini

Sažetak


У раду се објашњавају теоријско-методолошке поставке пројектног модела рада у настави природе и друштва, у светлу конструктивистичког схватања процеса учења и наставе.
Аутор је, користећи методу теоријске анализе и моделовања, изнео тумачење кључних одлика овог модела, заснованих на конструктивистичком приступу: активног укључивања ученика – обезбеђивања окружења и ситуација у којима ће ученици активно стварати сопствено знање; примене знања – сложеног процеса који обухвата коришћење и развој постојећих знања, коришћење различитих извора сазнавања, пројектовање и спровођење истраживања, примену знања у новим ситуацијама, рефлексију и унапређивање сопствене околине; различитих форми приказивања резултата; заједнице учења – друштвеном контексту учења као ко-конструкције знања и аутентичних задатака – проблемских питања која су релевантна за ученика и повезана са животом ван школе.
У раду се закључује да уважавање конструктивистичких становишта представља суштински услов за адекватну имплементацију пројектног модела рада у настави природе и друштва. Непоштовање овог услова може довести до шаблонске организације и реализације, сличне као у традиционалном моделу наставе.

Reference

Blumenfeld, P. C. et alii. (1991). Motivating project-based learning: Sustaining the doing, supporting the learning. Educational Psychologist 26 (3 & 4), 369–398.

Brown, J. S., Collins, A., Duguid, P. (1989). Situated cognition and the culture of learning. Educational Researcher Vol. 18, No. 1, 32–42.

Vigotski, L. (1983). Mišljenje i govor. Beograd: Nolit.

Vulfolk, A., Hjuz, M., Volkap, V. (2014). Psihologija u obrazovanju II. Beograd: Clio.

Grupa autora (1989). Pedagoška enciklopedija II. Beograd: Zavod za udžbenike i nastavna sredstva.

Jukić, S. (2001). Nastava u kojoj učenik misli. Vršac: Viša škola za obrazovanje vaspitača.

Krajcik, J. S., Czerniak, C. M. (2008). Teaching science in elementary and middle school: A project-based approach. New York: Routledge.

Милутиновић, Ј. (2011). Социјални конструктивизам у области образовања и учења. Зборник института за педагошка истраживања 2, 177–194.

Mirkov, S. (2013). Učenje – zašto i kako. Beograd: Institut za pedagoška istraživanja.

National Research Council (1996). National science education standards. Washington, DC: National Academy Press.

Pavlović Breneselović, D. (2010). Od tima do zajednice učenja. Pedagogija 2, 236–246.

Pešikan, A. (2010). Savremeni pogled na prirodu školskog učenja i nastave: socio-konstruktivističko gledište i njegove praktične implikacije. Psihološka istraživanja Vol. XIII (2), 157–184.

Правилник о наставном програму за четврти разред основног образовања и васпитања (2006).

Спасеновић, В. (2000). Примена знања као васпитнообразовни задатак наставе. Београд: Настава и васпитање 4, 519–531.

Шефер, Ј. (2005). Креативне активности у тематској настави. Београд: Институт за педагошка истраживања.

Objavljeno
2016/07/04
Rubrika
Оригинални научни чланак