Вредности индивидуализације у уџбеницима о природи и друштву

  • Danijela N. Vasilijević Univerzitet U Kragujevcu, Učiteljski fakultet u Užicu
  • Ljiljana M. Đurović Nezavisni istraživač, Gornji Milanovac

Sažetak


Полазећи од појмовног одређења индивидуализације уџбеника као претпостављеног сценарија процеса учења и наставе, аутори детерминишу циљ истраживања: испитати заступљеност вредности индивидуализације у уџбеницима о природи и друштву четвртог разреда основне школе. Узорак истраживања је намеран и стратификован: чине га уџбеници природе и друштва трећег и четвртог разреда основне школе, чији су издавачи Завод за уџбенике и Едука, али и 121 учитељ Златиборског и Моравичког округа. За испитивање ставова учитеља о заступљености вредности индивидуализације у узоркованим уџбеницима, коришћена је петостепена Ликертова скала судова. Подаци су обрађени применом СПСС 16.0 софтверског пакета, а хипотезе тестиране израчунавањем коефицијента контигенције и Хи квадрата. Резултати истраживања показују да су вредности индивидуализације, по оцени учитеља, али и независних процењивача,  недовољно заступљене у  уџбеницима о природи и друштву, те да се овом проблему мора посветити значајнија научно-истраживачка  и стручна пажња.

Reference

Василијевић, Д. (2007). Утицај индивидуализоване наставе на квалитет знања о природи. Учитељски факултет: Ужице.

Василијевић, Д. (2013). Од класичног до електронског уџбеника. Иновације у настави у Београду 26 (3), 60–68.

Вилотијевић, М., Мандић, Д. (2016). Информатичко-развијајућа настава у ефикасној школи. Београд: Српска академија образовања и Учитељски факултет.

М. А. Данилов, М. А. (1960). Процесс обучения в совјетской школе. Государственное учебно издание – педагогическое издательство Министерства просвещениа РСФСР: Москва.

Закон о уџбеницима Републике Србије (2015). Службени гласник РС, 68/2015.

Ивић, И., Пешикан, А., Антић, С. (2008). Водич за добар уџбеник. Нови Сад: Платонеум.

Кулић, Р. и Деспотовић, М. (2004). Увод у андрагогију. Београд: Свет књиге.

Лакета, Н. (1991). Дидактичкометодичке вредности савременог уџбеника. Београд: Учитељски факултет.

Лакета, Н. (1993). Вредности савременог уџбеника. Београд: Научна књига.

Лакета, Н. (1995). Уџбеник у основној школи. Београд: Учитељски факултет.

Mikk. J. (2000). Textbook: Research and writing. Frankfurt: Peter Lang.

Плут, Д. (2003). Уџбеник као културно-потпорни систем. Београд: Завод за уџбенике и наставна средства.

Hummel, C. (1988). School textbooks and lifelong education: ananalyisis of schoolbooks from three countries. Hamburg: Unesco Institute for Education Hamburg.

Objavljeno
2016/10/19
Rubrika
Оригинални научни чланак