Утицај квантитативних поступака на квалитет научноистраживачког рада универзитетских наставника
Sažetak
У теоријском оквиру рада разматра се питање професионалног развоја универзитетскох наставника у контексту целоживотног учења, указује на карактер актуалног вредновања њиховог научно-истраживалког рада, као и значај и ефекекте законске регулативе усмерене на поступке и начине квантитативног вредновања научно истраживачког рада универзитетских наставника и сарадника.
Методолошки оквир истраживања утемељен је на научноистраживачком циљу оријентисаном на испитивање ставова наставника и сарадника учитељских факултета о доприносу квантитативних поступака и начина вредновања квалитету професионалног развоја и квалитету научно-истраживачког рада наставника и сарадника учитељских факултета. Општи циљ истраживања је конкретизован кроз два научноистраживачка задатка: 1) испитати како наставници учитељских факултета опажају утицај квантитативних поступака и начина вредновања научноистраживачког рада на квалитет властитог научно-истраживачког рада; 2) установити како наставници оцењују повезаност квалитета научно-истраживачког рада са нормативним актима универзитета везаним за избор у наставничка звања; 3) утврдити да ли и у којој мери постојећи квантитативни поступци и начини вредновања утичу на аутономију истраживача у погледу избора истраживачких садржаја и вре,енске динамике. Применом дескриптивне методе, Ликертовом скалом судова испитани су и анализирани ставови 97 наставника и сарадника учитељских факултета у Ужицу, Београду, Врању, Јагодини. Показало се да квантитативни поступци и начини вредновања, према ставовима наставника и сарадника учитељских факултета, доприносе, али не у довољној мери квалитету наставног рада и професионалном развоју наставника и сарaдника.
Reference
Alibabić, Š. (2010). Univerzitetski profesor: naučnik i/ili nastavnik. Andragoške studije, 2, 79–100.
Avramović, Z. (2014). Problemi inovacije u radu univerzitetskog nastavnika. Beograd: Institut za pedagoška istraživanja. Dostupno na http://kpolisa.com/KP25/kp25-V-2-Avramovic.pdf
Грандић, Р., Стипић, М. (2011). Професионални развој наставника – пут до квалитетнијег образовања. Педагошка стварност, 57 (3-4), 198-207.
Хебиб, Е. (1995). Вредновање рада наставника – једна компонента система евалуације васпитно-образовног процеса. Настава и васпитање 44(1-1), 83-95.
Ivić, I., Pešikan, A., Antić, S. (2003). Aktivno učenje. Beograd: Institut za psihologiju.
Jovanović Ivić, M. (1971). „Savremene tendencije obrazovanja i samoobrazovanja”. U: M. Jovanović (prir. i ur.), Zbornik 4 (str. 10-19) Beograd: Institut za pedagoška istraživanja.
Marinković, S. (2010). Profesionalni razvoj nastavnika i postignuća učenika. Užice: Učiteljski fakultet.
Ogienko, O., Rolyak, A. (2009). “Model of Professional Teachres Competences Formation: European Dimension”.Teacher Education Policy in Europe (TEPE) Network, TEPE 2009 Conference, Umea University.
Pešić, M. (1998). „Samoevaluacija praktičara”. U. M. Pešić (prir. u ur.), Pedagogija u akciji: metodološki priručnik (143-163). Beograd: Institut za pedagogiju i andragogiju Filozofski fakultet.
Popović, K., Vujisić Živković, N. (2012). Kvantitativni pristup vrednovanju kvaliteta istraživanja u oblasti obrazovanja – otvorena pitanja, problemi i perspektive. Andragoške studije, br. 2, 23 -42.
Potkonjak, N. (1972). Vrednovawe rada osnovnih škola: potrebe, mogućnosti, iskustva. Beograd: Јugoslovenski zavod za proučavanje prosvetnih i školskih pitanja.
Prodanović, T. (1971). „Funkcija samoobrazovanja u profesionalnom usavršavanju”. U: M. Jovanović (prir. i ur.), Zbornik 4 (str. 62-72) Beograd: Institut za pedagoška istraživanja
Stanković, D., Pavlović, Ј. (2010). „Modeli profesionalnog razvoja nastavnika”. U:N. Polovina i Ј. Pavlović (prir. i ur.), Теоrија i praksa profesionalnog razvoja nastavnika (str. .17-40) Beograd: Institut za pedagoška istraživanja.
Vasilijević, D. (2010). Individualno stručno usavršavanje nastavnika. Užice: Učiteljski fakultet.
Vasilijević, D., Sudzilovski, D. (2016). „Uticaj naučnoistraživačkog rada na profesionalni razvoj univerzitetskih nastavnika i kvalitet nastavnog rada”. U: S. Denić (prir. u ur.), Godišnjak Pedagoškog fakulteta u Vranju (str. 139-152). Vranje: Pedagoški fakultet.
Detalji u vezi sa uređivačkom politikom, uključujući i autorska prava, dostupni su na sajtu SCIndeks.
http://scindeks.ceon.rs/journalDetails.aspx?issn=0354-3293