Фолк педагогија у настави

  • Marina Ž. Ilić Univerzitet u Kragujevcu, Učiteljski fakultet u Užicu
  • Žana P. Bojović Univerzitet u Kragujevcu, Učiteljski fakultet u Užicu
  • Danijela M. Sudzilovski Univerzitet u Kragujevcu, Učiteljski fakultet u Užicu

Sažetak


У последњим деценијама велики део научне литературе је посвећен питањима реализације и унапређивања наставе. Расправљало се и писало о избору и ефикасности наставних стратегија, избору и разноврсности наставних метода, наставним системима, наставним програмима, и осталим аспектима наставе. Ипак, једно питање остаје занемарено и у другом плану - фолк педагогије и њихов утицај на наставу.

Основни циљ рада је да се упознамо са овим феноменом присутним у образовној пракси, његовим значајем и педагошким импликацијама. У првом делу рада бавимо се одређењем фолк педагогија и сродних појмова, њиховим међусобним односом са циљем разматрања сличности и разлика у садржају појмова који су у употреби. Анализом најзаступљенијих дефиниција издвојене су суштинске  одреднице фолк педагогија: имају особен садржај (наставу и подучавање), испољавају се у форми имплицитног знања, представљају прилично стабилна уверења, инхерентно су својство свих људи, директно утичу на наставну праксу и подложне су рефлексији и мењању.

У литератури се издвајају различити начини освешћивања, преиспитивања и мењања фолк педагогија наставника. Са становишта непосредне образовне праксе и рада наставника посебно  се издвајају  три корака у процесу разумевања и мењања фолк педагогија: а) мењање фолк педагогија покреће наставник увидом у раскорак и противречности властите наставне праксе; б) у сазнавању праксе проистекле из фолк педагогија потребна је адекватна подршка других; и в) рефлексија над сопственим фолк педагогијама је нужна за процес њиховог освешћивања.


Полазећи од постојећих сазнања о фолк педагогијама  издвојили смо три важне педагошке импликације: а) наставнике треба посматрати као ствараоце сопствених кохерентних теорија о настави и учењу; б) мењање и унапређивање наставне праксе је резултат спремности наставника да рефлектују над сопственим фолк педагогијама; и ц) фолк педагогије наставника треба разматрати као полазиште за професионални развој наставника.

Reference

Антић, С. (2007). Заблуде у знању које остају упркос школском учењу. Зборник Института за педагошка истраживања 39(1), 46-68.

Baer, J. (2003). Grouping and achievement in cooperative learning. College teaching 51(4), 169-174.

Baliya, R. (2013). Enhancing Writing Abilities of Primary Class Students Throught Cooperative Learning Strategies: An Experimental study. International Journal of Behavioral Social and Movement Sciences 2(1), 294-305.

Barrett, T. S. (1997). Exploring the Moral Dimension of Professors Folk Pedagogy (Doctoral dissertation). Blacksburg, Virginia: Faculty of the Virginia Polytechnic Institute and State University.

Bruner, Dž. (2000). Kultura obrazovanja. Zagreb: Eduka.

Jbeili, I. (2012). The Effect of Cooperative Learning with Metacognitive Scaffolding on Mathematics Conceptual Understanding and Procedural Fluency. International Journal for Research in Education (IJRE) 32, 45-70.

Klimovienë, G. & Statkevièienë, S. (2006). Using Cooperative Learning to Develop Language Competence and Social Skills. Studies About Languages, 8, 77-83.

Kоменски, Ј. А. (1997). Велика дидактика. Београд: Завод за уџбенике и наставна средства.

Marinković, S. (2011). Koncepcija aktivnog učenja kao osnova za formiranje novih nastavničkih kompetencija. Pedagogija 66(2), 204-214.

Mаринковић, С. (2013). Виђење детета и детињства из угла народне педагогије. Зборник радова 15, 23-36.

Minstrell, J. (1999). Expertise in Teaching. In: R. J. Sternberg & J. A. Horvath (Eds.), Tacit Knowledge in Professional Practice: Researcher and Practitioner Perspectives (pp. 215-230). Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Associates Inc.

Mitrović, M. (2011). O novim konceptima metoda u nastavi. Pedagogija 66(1), 168-172.

Мишчевић-Кадијевић, Г. (2011). Кооперативна настава природе и друштва и квалитет знања ученика. Београд: Учитељски факултет.

Olson, D. R., & Bruner, J. S. (1996). Folk psychology and folk pedagogy. In: D. R. Olson & N. Torrance (Eds.), The Handbook of education and human development: New models of learning, teaching and schooling (pp. 9-27). Cambridge: MA: Blackwell.

Pešikan, A. (2010). Savremeni pogled na prirodu školskog učenja i nastave: Socio-konstruktivističko gledište i njegove praktične implikacije. Psihološka istraživanja 12(2), 157-184.

Pešić, M. (1998a). Akciono istraživanje i kritička teorija vaspitanja. U: Pešić i sar., (prir.), Pedagogija u akciji: metodološki priručnik (str.19-30). Beograd: Institut za pedagogiju i andragogiju Filozofski fakultet.

Pešić, M. (1998b). Istraživanje praktičara. U: Pešić i sar., (prir.), Pedagogija u akciji: metodološki priručnik (str. 59-74). Beograd: Institut za pedagogiju i andragogiju Filozofski fakultet.

Stevens, R. J. & Slavin, R. E. (1995a). Effects of a Cooperative Learning Approach in Reading and Writing on Academically Handicapped and Nonhandicapped Students. The Elementary School Journal 95(3), 241-262.

Stevens, R. J. & Slavin, R. E. (1995b).The Cooperative Elementary School: Effects on Students Achievement, Attitudes and Social Relations. American Educational Research Journal 32 (2), 321-351.

Strauss, S. (2001). Folk Psychology, Folk pedagogy and Their Relations to Subject Matter Knowledge. In: B. Torff & R. J. Sternberg (Eds.), Understanding and Teaching the Intuitive Mind (pp. 217-242). Mahwah, NJ: Erbaum.

Сузић, Н. (1997). Имплицитне теорије о настави и учењу. Настава и учење 46(4), 408-427.

Tikva, J. B. (2010). Socratic teaching is not teaching, but direct transmission is: Notes from 13 to 15-olds conceptions teaching. Teaching and Teacher Education 26, 656-664.

Torff, B. (1999). Tacit Knowledge in Teaching: Folk Pedagogy and Teacher Education. In: R. J. Sternberg, & J. A. Horvath (Eds.), Tacit Knowledge in Professional Practice: Researcher and Practitioner Perspectives (pp. 195-214). Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Associates Inc.

Wellman, H. M. & Lagattuta, K. H. (2004). Theory of mind for learning and teaching; The nature and role of explanation. Cognitive Development 19, 479-497.

Woolfolk-Hoy, A. E. (2005). Active learning. Boston: Allyn & Bacon.

Objavljeno
2016/10/27
Rubrika
Прегледни чланак