Оцењивање ученика на раном узрасту пре формалне писмености у Србији

  • Biljana B. Radić Bojanić Универзитет у Новом Саду, Филозофски факултет, Одсек за англистику
  • Jagoda P. Topalov Универзитет у Новом Саду, Филозофски факултет, Одсек за англистику
Ključne reči: summative assessment||, ||сумативно оцењивање, formative assessment||, ||формативно оцењивање, assessment||, ||оцењивање, pre-literacy period||, ||узраст пре формалне писмености, young learners||, ||ученици на раном узрасту,

Sažetak


Услед чињенице да је енглески језик обавезан предмет од првог разреда у школама у Србији, ученици у прва два разреда основне школе енглески уче пре формалног описмењавања, с обзиром на то да латиницу науче тек у другом полугодишту другог разреда. Циљ рада јесте да испита под којим условима се ученици на овом узрасту оцењују на часовима енглеског језика. У раду се испитују следећа четири истраживачка питања: 1) да ли се у школама у Србији уопште спроводи оцењивање знања енглеског језика код ученика на раном узрасту који још увек нису формално писмени, 2), уколико се такво оцењивање спроводи, који инструменти се користе и који критеријуми се том приликом примењују, 3) шта је сврха оцењивања код ученика који нису формално писмени, те 4) да ли постоје разлике између државних и приватних школа по питању начина и сврхе оцењивања знања. У ту сврху спроведено је квалитативно истраживање путем неформалног интервјуа са 15 наставника из државних и приватних школа. Резултати истраживања најпре показују да се у оба институционална контекста користи како сумативно тако и формативно оцењивање; такође, наставници и из приватних и из државних школа користе методу посматрања или тестове које сами праве, или узимају из приручника за наставнике; коначно, у оба контекста наставници користе резултате оцењивања као повратне информације које им затим служе да побољшају наставу. Резултати такође показују да постоје разлике између наставника у приватним и државним школама по питању оцењивања ученика. Разлике су у највећој мери последица непостојања институционализоване обавезе оцењивања у приватним школама, те се, самим тим, у приватним школама оцењивање не спроводи према строго дефинисаним принципима и мерилима. Насупрот приватним школама, Министарство образовања, науке и технолошког развоја Републике Србије начинило је први корак ка дефинисању критеријума за дескриптивно оцењивање ученика на раном узрасту, иако ти критеријуми нису још увек у потпуности развијени. Наставници у државним школама, упркос томе, имају обавезу да ове критеријуме користе, и често посежу ка различитим средствима како би олакшали употребу критеријума приликом оцењивања. У последњем делу рад се усмерава ка педагошким импликацијама добијених резултата истраживања и нуди решење засновано на способностима које деца на овом узрасту већ поседују, као и на наставним аспектима, али и аспектима учења који умногоме доприносе развоју знања енглеског језика код деце.

Biografije autora

Biljana B. Radić Bojanić, Универзитет у Новом Саду, Филозофски факултет, Одсек за англистику

Department of English Studies

Associate Professor

Jagoda P. Topalov, Универзитет у Новом Саду, Филозофски факултет, Одсек за англистику

Department of English Studies

Senior Language Instructor

Reference

Alderson, J. C. et al. (1995). Language test construction and evaluation. Cambridge: Cambridge University Press.

Cameron, L. (2001). Teaching languages to young learners. Cambridge: Cambridge University Press.

Corbin, J., & Strauss, A. (1990). Grounded theory research: procedures, canons, and evaluative criteria. Qualitative sociology 13/1: 3–21.

Gordon, T. (2007). Teaching young learners a second language. Westport, London: Praeger.

Henning, G. (1987). A guide to language testing. Cambridge, Mass.: Newbury House.

Hughes, A. (1989). Testing for language teachers. Cambridge: Cambridge University Press.

Prodromou, L. (1995). The backwash effect: from testing to teaching. ELT Journal 49/1: 13-25.

Shaaban, K. (2001). Assessment of young learners. Forum 39/4: 16-25.

Shohamy, E. (1995). Performance assessment in language testing. Annual Review of Applied Linguistics 15: 188-211.

Smith, K. (1997). Assessing and testing young learners: Can we? Should we? In: D. Allen (Ed.). Entry points: Papers from a Symposium of the Research, Testing, and Young Learners Special Interest Groups. Whitstable: IATEFL.

Taras, M. (2005). Assessment – summative and formative – some theoretical reflections. British Journal of Educational Studies 53/4: 466-478.

Yildirim, R. and Orsdemir, E. (2013). Performance Tasks as Alternative Assessment for Young EFL Learners: Does Practice Match the Curriculum Proposal? International Online Journal of Educational Sciences 5/3: 562-574.

Objavljeno
2017/10/06
Rubrika
Оригинални научни чланак