Организација успешног образовања - између традиционалне и нове наставе

  • Hajnalka F. Požar Visoka škola strukovnih studija za obrazovanje vaspitača i trenera u Subotici
Ključne reči: work in pairs||, ||рад у паровима, collaborative learning||, ||кооперативна настава, interactive teaching||, ||интерактивна настава, group work||, ||групни рад, forms of educational work||, ||облици наставног рада,

Sažetak


Бројне реформе система образовања условљавале су промене и у начину рада и односа према ученицима. Савремена настава у школи XXI века обележена је терминима флексибилност, иновативност и захтева увођење бројних иновација. Савремене концепције наставе су настале из потребе да се повећава ефикасност наставе, и нуде организациону шему у којој ученици имају већу слободу кретања и разноврсније моделе индивидуалног рада и стварања. Циљ нашег рада је истраживање дидактичких претпоставки за унапређивање наставе. У раду се анализирају могућности примене различитих облика рада са аспекта успешности образовања, у функцији унапређивања наставе и превазилажења традиционалног начина поучавања – посебно кооперативни рад, у којима ученици раде заједно, у паровима, мањим групама. Позитивни ефекти кооперативне наставе огледају се у бржем и трајнијем усвајању знања, повећава се мисаона активност и самосталност ученика, развија се критично и креативно мишљење па и комуникацијске и социјалне вештине. Она подстиче ученике на размену искуства и на заједничко решавање проблема, тако се циљеви појединих ученика повезују са заједничким циљевима.

 

Biografija autora

Hajnalka F. Požar, Visoka škola strukovnih studija za obrazovanje vaspitača i trenera u Subotici
HAJNALKA POŽAR (Subotica, 1988). Asistent na Visokoj školi strukovnih studija za obrazovanje vaspitača i trenera u Subotici.
Diplomirala (2011) na Medicinskom Fakultetu (Zdravstvena nega), masterirala (2013) na interdisciplinarnim studijama UNS (Profesor stručnih predmeta), trenutno je student doktorskih akademskih studija na Medicinskom Fakultetu UNS (Javno zdravlje). Od 2011-2016 je radila kao nastavnik u Medicinskoj školi „7.april“ u Novom Sadu. Od 2016. godine radi u zvanju asistenta za medicinske nauke (uža oblast zdravstvena nega). Polje interesovanja obuhvata pre svega aktivnu nastavu u obrazovanju, sectrinstvo i javno-zdravstvene probleme u oblasti ishrane. Učestvovala u prekograničnim projekatima vezano za razmenu studenata i učenika. Pripremila je brojni nastavni materijal za srednju i višu školu iz oblasti zdravstvene nege.

Reference

Anuradha, A. G. (1995). Collaborative Learning Enhances Critical Thinking. Journal of Technology Education. Vol. 7, No.1, 1045-1064. Преузето 25.03.2014.: http://scholar.lib.vt.edu/ejournals/JTE/v7n1/gokhale.jte-v7n1.html

Чудина-Обрадовић, М., Тежак, Д. (1995). Миротворни разред. Приручник за учитеље о миротворном одгоју. Загреб: Знамен, стр. 264.

Ђукић, М. (2003). Дидактичке иновације као изазов и избор. Нови Сад: Савез педагошких друштава Војводине.

Јенсен, Е. (2003). Супер-настава. Наставне стратегије за квалитетну школу и успјешно учење. Загреб: Едуца.

Кадум-Бошњак, С. (2012). Сурадничко учење. Методички огледи, Вол.19, Но.1/2012. Преузето: http://hrcak.srce.hr/file/139456, 20.04. 2015.

Кларин, М. (1998). Знање и компетентност у функцији методе поучавања. Радови Филозофског факултета у Задру, раздио филозофије, психологије, социологије и педагогије, Св.37(14), 171-190.

Милетић, Ј. (2007). Кооперативна или сарадничка настава. Образовна технологија, Бр.3/2007 Преузето дана 15.08.2014.: http://www.edu-soft.rs/cms/mestoZaUploadFajlove/6_OT_3_2007_JELENA_MILETIC_.pdf

Пеко, А., Пинтарић, А. (1999). Увод у дидактику хрватскога језика. Осијек: Педагошки факултет.

Попов, С., Јукић, С. (2006). Педагогија. Нови Сад: CNTI, WILLY.

Продановић, Т., Ничковић, Р. (1974). Дидактика. Београд: Завод за уџбенике и наставна средства.

Вилотијевић, М. (2000). Дидактика. Београд: Научна књига, ИИ - Теорије учења и наставе.

Трнавац, Н., Ђорђевић, Ј. (1998). Педагогија. Београд: Научна књига.

Objavljeno
2017/07/06
Rubrika
Прегледни чланак