„Критични период“ у избору стратегија за учење страног језика

  • Vesna B. Pilipović Univerzitet "Union", Fakultet za pravne i poslovne studije Dr Lazar Vrkatić, Odsek za engleski jezik, Novi Sad
  • Tatjana Lj. Glušac Univerzitet "Union", Fakultet za pravne i poslovne studije Dr Lazar Vrkatić, Odsek za engleski jezik, Novi Sad
Ključne reči: primary school||, ||основна школа, age of learners||, ||узраст ученика, strategic competence||, ||стратешка компетенција, foreign language learning strategies||, ||стратегије за учење страног језика,

Sažetak


Узраст ученика је један од фактора који значајно утичу на избор и учесталост употребе стратегија за учење страног језика. У овом раду се настоји утврдити постоји ли „критични период“ код ученика виших разреда основне школе, када долази до промене у примени стратегија и ако постоји – каквог су типа промене које се тад одигравају.

Истраживање на ком се темељи овај рад представља наставак истраживања које је обухватило ученике основне школе у Новом Саду старе 10 (N=48) и 14 (N=41) година међу којима су утврђене значајне разлике у употреби стратегија. Наставак истраживања спроведен је после две године са истом групом ученика која је учествовала и у првој фази истраживања (N=40), када су били стари 10 година како би се испитало да ли је преласком у фазу апстрактног мишљења  (Piaget, 1972) код њих дошло до промене у употреби стратегија за учење страног језика. У истраживању је примењен стандардизован упитник за испитивање стратегија учења страног језика (SILL) у ком се ученици опредељују за одређену тврдњу, бирајући степен учесталости на Ликертовој скали. Анализа података обухватила је поређење фреквентности употребе стратегија исказане приликом два испитивања у распону од две године.

Резултати показују да су се у наведеном интервалу догодиле промене у избору и учесталости примене стратегија код исте групе ученика те да је дошло до пада у примени свих типова стратегија. Ови резултати у нескладу с резултатима истраживања у другим срединама, указују на потребу за унапређењем стратешке компетенције ученика основне школе.

 

Reference

Bialystock, E. (1985). The compatibility of teaching and learning strategies. Applied Linguistics 6/3: 255–262.

Bikicki, N. (2012). Razlike među polovima u upotrebi strategija za učenje vokabulara. U: B. Radić Bojanić (ur.), Strategije i stilovi u nastavi engleskog jezika (str. 8–23). Novi Sad: Filozofski fakultet Univerziteta u Novom Sadu.

Chen, M. L. (2009). Influence of grade level on perceptual learning style preferences and language learning strategies of Taiwanese English as a foreign language learners. Learning and Individual Differences 19 (2), 304−308.

Cheng, M. L. (2014). Age Differences in the Use of Language Learning Strategies. English Language Teaching (2), 144–151.

Chesterfield, R., & Chesterfield, K. B. (1985). Natural order in children’s use of second language learning strategies. Applied Linguistics 6 (1), 45–59.

Cohen, A. D. (2003). The learner’s side of foreign language learning: where do styles, strategies, and tasks meet? International Review of Applied Linguistics in Language Teaching 41 (4), 279–291.

Cohen, A. D. (2005). Language learning strategy instruction: current issues and research. Annual Review of Applied Linguistics 25, 112−130.

Cooper, C. A., & Corpus, J. H. (2009). Learners' developing knowledge of strategies for regulating motivation. Journal of Applied Developmental Psychology 30 (4), 525−536.

Dörnyei, Z. (1995). On the Teachability of Communication Strategies. TESOL Quarterly 29 (1), 55–85.

Doró, K., & Habók, A. (2013). Language Learning Strategies in Elementary School: The Effect of Age and Gender in an EFL Context. Journal of Linguistics and Language Teaching 4 (2), 24-37.

Fisher, R. (1998). Thinking about thinking: developing metacognition in children. Early Child Development and Care 141, 1−15.

Glušac, T., i Pilipović, V. (2016). Good language learners and the use of learning strategies in their EFL learning. Jezici i kulture u vremenu i prostoru V. Novi Sad. Univerzitet u Novom Sadu, Filozofski fakultet.

Griffiths, C., & Parr, J. M. (2001). Language learning strategies: theory and Research. ELT Journal 55 (3), 247−254.

Johnson, J., and Newport, E. (1989) Critical period effects in second language learning: The influence of maturational state on the acquisition of ESL. Cognitive Psychology 21, 60–99.

Kaylani, M. (1996). The influence of gender and motivation on EFL learning strategies in Jordan. In: R. L. Oxford (Ed.), Language learning strategies around the world: Crosscultural perspectives. National Foreign Language Resource Center. Manoa: University of Hawaii Press.

Krashen, S. (1975). Lateralization, language learning, and the critical period: Some new evidence. Language Learning 23 (1), 63–74.

Lan, R. L. (2005). Language learning strategies profiles of EFL elementary school students in Taiwan. Unpublished doctoral dissertation. University of Maryland.

Lan R. L., & Oxford, R. (2003). Language learning strategy profiles of elementary school students in Taiwan. International Review of Applied Linguistics in Language Teaching 41 (4), 339-379.

Lee, K. R., & Oxford, R. (2008). Understanding EFL learners’ strategy use and strategy awareness. Asian EFL Journal 10 (1), 7–32.

Lenneberg, E. (1967). Biological Foundations of Language. New York: Wiley.

Long, M. (1990) Maturational constraints on language development. Studies in Second Language Acquisition 12, 251–85.

Magowe, J. M., & Oliver, R. (2007). The relationship between language learning strategies, proficiency, age and self-efficacy beliefs: A study of language learners in Botswana. System, 35, 338–352.

O'Malley, J. M., Chamot, A. U., Stewner-Manzanares, G., Russo, R. P., & Kupper, L. (1985a) Learning Strategy Applications with Students of English as a Second Language. TESOL Quarterly 19 (3), 557–584.

O’Malley, J. M., Chamot, A. U., Stewner-Manzanares, G., Russo R. P., & Kupper, L. (1985b). Learning Strategies Used by Beginning and Intermediate ESL Students, Language Learning 35/1: 21–46.

Oxford, R. (1990). Language Learning Strategies: What Every Teacher Should Know. Boston: Heinle & Heinle.

Penfield, W. & Roberts, L. (1959) Speech and Brain Mechanisms. Princeton, NJ: Princeton University Press.

Piaget, J. (1972). The psychology of the child. New York: Basic Books.

Pilipović, V. (2014). Language Learning Strategies Used by Children, Teenagers and Adults. English Studies Today: Prospects And Perspectives (163–174). Novi Sad: University of Novi Sad. Faculty of Philosophy.

Pilipović, V., i Glušac, T. (2014). Uzrast kao faktor u izboru strategija za učenje engleskog jezika u osnovnoj školi. Nastava i vaspitanje 2, 343–357.

Pilipović, V., i Glušac, T. (2016). The Decline in Use of Affective Learning Strategies with Age. British and American Studies, vol. XXII (pp. 233-242). Timișoara: Editura Diacritic.

Prokop, M. (1989). Learning strategies for second language users: An analytical approach with case studies. Lewiston, NY: The Edwin Mellen Press.

Root, E. (1999). Motivation and Learning Strategies in a Foreign Language Setting: A Look at a Learner of Korean. Minneapolis: Center for Advanced Research on Language Acquisition, University of Minnesota.

Rosansky, E. (1975). The critical period for the acquisition of language: Some cognitive developmental considerations. Working Papers on Bilingualism 6, 93–100.

Rubin, J. (1975). What the ‘Good Language Learner’ Can Teach Us, TESOL Quarterly 9/1: 41–51.

Scovel, T. (1988). A Time to Speak: A Psycholinguistic Inquiry into the Critical Period for Human Language. Rowley, MA: Newbury House.

Schmidt, R., & Watanabe, Y. (2001). Motivation, strategy use, and pedagogical preferences in foreign language learning. In: Z. Dörnyei & R. Schmidt (Eds.), Motivation and second language acquisition (Technical Report #23, pp.313–359). Honolulu: University of Hawaii, Second Language Teaching and Curriculum Center.

Singleton, D. (2003). Critical period or general age factor(s)? In: M. Mayo & M. Lecumberri (Eds.), Age and the Acquisition of English as a Foreign Language. Clevedon: Multilingual Matters.

Stern, H.H. (1992). Issues and Options in Language Teaching. Oxford: OUP.

Victori, M., & Tragant, E. (2003). A Cross- Sectional and Longitudinal Study of Primary and High School EFL Learners. In: M.P. Garcia Mayo & M.L. Garcia Lecumberri (Eds.), Age and the Acquisition of English as a Foreign Language (pp. 182-209). Clevedon: Multilingual Matters.

Wenden, A., & Rubin, J. (1987). Learner Strategies in Language Learning. New Jersey: Prentice Hall.

Objavljeno
2017/04/03
Rubrika
Оригинални научни чланак