Инклузивна индивидуално планирана настава

  • Ljiljana S. Jerković Univerzitet u Banjoj Luci, Filozofski fakultet
Ključne reči: the continuum of the learning outcomes||, ||континуум образовно-васпитних исхода, inclusive differentiated instruction of literature||, ||инклузивна индивидуално планирана настава књижевности, inclusive teaching||, ||инклузивна настава, individually planned teaching||, ||индивидуално планирана настава,

Sažetak


Инклузивна индивидуално планирана настава је нови дидактичко-методички модел који је у овом раду први пут теоријски утемељен и експериментално верификован у разредној настави матерњег језика (у области читања и књижевности). Инклузивну индивидуално планирану наставу засновали смо на  феноменолошкој и конструктивистичкој дидактичко-методичкој парадигми. Таква настава је претежно усмерена на развој ученикове личности.

Кључне етапе  инклузивне индивидуално планиране наставе књижевности су: 1.  идентификација потенцијала и едукацијских потреба у подручју читања и рада на књижевно-умјетничком тексту; 2. планирање и припремање инклузивне индивидуално-планиране наставе читања и књижевности; 3. извођење такве наставе, и 4. евалуација постигнућа ученика у инклузивној индивидуално-планираној настави читања и књижевности.

Континуум образовно-васпитних исхода инклузивне индивидуално планиране наставе књижевности садржи три кључна нивоа (А-Б-В), а то су:  А) Техника читања и  познавање основних књижевно-теоријских појмова; Б) Изражајно читање и разумијевање и схватање информација и В) Критичко и креативно читање и стваралачка прерада информација.

Резултати   реализованог експеримента показали су да су ученици експерименталне групе под утицајем индивидуално планиране наставе  постигли статистички значајно боље  резултате у подручју читања и књижевности у односу на своје иницијално стање и ученике контролне групе у којој је реализована неиндивидуализована, претежно традиционална настава.

 

Reference

Виготски, Л. С. (1996). Проблеми развоја психе. Сабрана дела III. Београд: Завод за уџбенике и наставна средства.

Vilotijević, М. i Vilotijević, N. (2016). Modeli razvijajuće nastave I. Beograd: Učiteljski fakultet Univerzitet u Beogradu.

Dotran, R. (1962). Individualizovana nastava. Sarajevo: „Veselin Masleša“.

Douane, J. E. (1969). Individually Prescribed Instruction. Pittsburg, USA.

Đorđević, M. (1985). Individualizacija vaspitno-obrazovnog rada u školi. Beograd: IGRO Nova prosveta.

Đukić, М. (2003). Didaktičke inovacije kao izazov. Novi Sad: Savez pedagoških društava Vojvodine.

Ilić, M. (1998). Nastava različitih nivoa složenosti (dopunjeno i izmijenjeno izdanje) Beograd: Učiteljski fakultet.

Ilić, M. (2012). Inkluzivna nastava. Istočno Sarajevo: Filozofski fakultet Univerziteta u Istočnom Sarajevu.

Ilić, M., Jerković, Lj. (2017). Scientific and methodological soundness of Experiments in pedagogical research. Bucharest, Romania, European Journal of education Studies, Volume 3, Issue 1, str. 112-122.

Kvaščev, R. (1977). Modeliranje procesa učenja. Beograd: Institut za pedagoška istraživanja i Izdavačko preduzeće PROSVETA.

Mandić, P. (1987). Inovacije u nastavi. Sarajevo: „Svjetlost“ i Zavod za udžbenike i nastavna sredstva.

Рудакова , И. А. (2005). Дидактика – среднее профессионалъное образование. Ростов-на-Дону: „Феникс“.

Stevanović, M. i Мuradbegović, A. (1990). Didaktičke inovacije u teoriji i praksi. Novi Sad: „Dnevnik“.

Objavljeno
2017/07/06
Rubrika
Оригинални научни чланак