Универзитетско образовање педагога у сусрет захтевима школске праксе

  • Aleksandra K. Anđelković Универзитет у Нишу, Педагошки факултет - Врање
  • Daliborka R. Popović Универзитет у Крагујевцу, Природно-математички факултет
Ključne reči: school pedagogues||, ||школски педагози, pedagogy students||, ||студенти педагогије, school||, ||школа, university education||, ||универзитетско образовање,

Sažetak


Пред универзитететско образовање постављају се нови захтеви за другачијим моделима рада који ће успешније припремити студенте за изазове друштва, квалитетнију укљученост у рад у школској пракси и константну персоналну адаптабилност. Kвалитет образовања будућих кандидата потребно је пратити кроз образовне потребе школске праксе, те универзитетски модели поучавања треба да се ослањају на снаге и слабости опажене у пракси, као и на законске смернице које регулишу оквире деловања запослених педагога у школи.

Теоријско полазиште истраживања претстављају радови и истраживачки резултати чији је фокус усмерен на припрему кандидата за рад у школама. Како је наставничко образовање старије од образовања педагога, дотакнута су искуства и налази из овог поља. Иначе питање које прожима читав рад јесте: колико иницијално образовање педагога испуњава захтеве школске праксе у смислу припеме кандидата за реализацију прописаних задатака у школској пракси?  Као основа за одговор на постављено истраживачко питање искоришћен је Правилник о програму свих облика рада стручних сарадника (2012), којим су дефинисани конкретни задаци школских педагога. Поменути задаци дефинисани су као истраживачки ајтеми, чије су процене о припремљености кроз универзитетско образовање дали студенти педагогије и школски педагози (N=165).

Школски педагози представљају неизоставне агенсе промена у организацији рада школе. Школе као организације чији је рад заснован на процесима учења и поучавања, интензивно се мењају и подлежу променама. Иако oбразовање никада не може у потпуности припремити студенте за предстојећу праксу, обавеза педагога јесте да  као носиоци бројних активности у школи прате, реализују и евалуирају целокупну васпитно-образовну делатност. Школска реалност издефинисала је нове потребе у односу на актуелан профил запослених педагога. У нашем систему професионалног образовања студенти се припремају највећим делом кроз теоријске програме, док значајно изостаје круцијални део, а то су специфични програми који би наговестили извесну институционалну припадност кандидата, приликом запослења.

Истраживачки резултати указују на постојеће разлике школских педагога и студената педагогогије, о припремљености за конкретне прописане задатке. Студенти педагогије себе виде као значајније припремљене за писање пројеката у односу на запослене педагоге. Добијени налаз може указати на то је универзитетско образовање значајније испунило овај захтев, него раније. У одговорима школских педагога наилази се на одговоре који представљају дубоке рефлексије, условљене праксом, што је чињеница која показује њен снажан утицај на педагоге. Налази показују да у иницијално образовање треба увести више праксе, у којој би студенти учили посматрањем и искуственим учењем, што би условило да развијање њихових компетенција иде у сусрет предвиђеним програмским задацима. Према контролној варијабли пол, код подузорка педагога нису пронађене статистички значајне разлике, док су у подузорку педагога статистички значајне разлике добијене код четири ајтема: припрема и учешће у изради годишњег плана рада, припрема годишњих и месечних планова рада педагога, формирање одељења и праћење образовног рада. Овај податак показује да студенти педагози, себе перципирају као боље припремљене у односу на студенткиње.

Поред промена у иницијалном образовању педагози морају самостално испуњавати захтеве које отварају изазови друштва, актуелни захтеви школског контекста, потребе колега, родитеља и деце. На крају, може се рећи да су саморазвој и самоусавршавање постали професионалана неминовност, којом самостално трасирају пут рефлексивног трагања у областима потребним за рад у школској пракси. Иако листа компетенција педагога, као што је већ поменуто никада не може бити заувек завршена, остаје могућност да је исту потребно сачинити и дефинисати стандарде професије, ради унапређивања праксе.

Reference

Анђелковић, А. (2017). Професионални развој у образовању-педагошки концепт наставника и изазови школске праксе. Врање: Педагошки факултет у Врању.

Burke, J. (2005). Competency based education and training: Background and Origins In: J. Burke (Ed.), Competency Based Education and Training. London, New York and Philadelphia: The Flamer Press.

Darling-Hammond, L. (1998). Teacher Learning That Supports Student Learning. Educational Leadership, 55, 5, 6–11.

Darling-Hammond, L. (2006). Powerful teacher education: lessons from exemplary programs. San Francisco: Jossey-Bass.

Delors, J. & al. (1996). Learning: The treasure within. Paris: UNESCO.

Department of Education (2015). Competency framework for school psychologists. Western Australia.

Dewey, J. (2001). Democracy and Education. The Pennsylvania State University. Retrieved from: http://library.um.ac.id/images/stories/ebooks/Juni10/democracy%20and%20education%20-%20john%20dewey.pdf.

Kennedy, M. (1999). The Role of Preservice Teacher Education. In: L. Darling-Hammond & G. Sykes (Eds.), Teaching as the Learning profession: handbook of policy and practice (54–85). San-Francisco: Jossey-Bass.

Korthagen, F. (2001). Linking practice and theory: the pedagogy of realistic teacher education. Institute of Education Utrecht University The Netherlands. Paper presented at the Annual Meeting of the American Educational Research Association, Seattle, April 2001. Retrieved from: http://www.dl.icdst.org/pdfs/files1/8def2fb45db95cab3719a793f85a605e.pdf.

Ledić, J., Stančić, S., & Turk, M. (2013). Kompetencije školskih pedagoga. Rijeka: Filozofski fakultet u Rijeci.

Lortie, S. (1975). Schoolteacher: a sociological study. Chicago: University of Chicago Press.

Makulova, A., Alimzhanova, G., Bekturganova, Z., Umirzakova, Z., Makulova, L., & Karymbayeva, K. (2015). Theory and practice of competency-based approach in education. International Education Studies, 8(8), 183–192. doi:10.5539/ies.v8n8p183.

Milutinović J. (2009). Teorija, obrazovna praksa i profesionalni razvoj nastavnika. Zbornik radova Evropske dimenzije promena obrazovnog sistema u Srbiji, 5, (37–53). Novi Sad: Filozofski fakultet u Novom Sadu.

Nikšić, E. (2017). Savjetodavni rad školskog pedagoga. U: M. Turk (Ur.), Suvremeni izazovi u radu (školskog) pedagoga (252–268). Rijeka: Filozofski fakultet u Rijeci Sveučilište u Rijeci.

Popović. D., Anđelković A. (2017). Školski pedagozi o područjima rada pedagoga – praksa, teorija i zakonska regulativa. U: M. Turk (Ur.), Suvremeni izazovi u radu (školskog) pedagoga (292–308). Rijeka: Filozofski fakultet u Rijeci Sveučilište u Rijeci.

Pravilnik o programu svih oblika rada stručnih saradnika (2012) Beograd: Službeni Glasnik RS, br 72/09 i 52/11).

Shulman, L. S. (1986). Those who understand: Knowledge growth in teaching. Educational Researcher, 15(2), 4–31.

Shulman, L. S. (1987). Knowledge and teaching: Foundations of the new reform. Harvard Educational Review, 57(1), 1–22.

Snyder, E.P., Quick, K. & DeMatteo, F. (2011). Consulting with families, schools, and communities. In: Lionetti, T. M., Snyder, E. P. & Christner, R. W. (Eds.), A practical guide to building professional competencies in school psychology (pp. 69–81). New York, NY, Springer Science.

Staničić, S. (2003). Veza ravnatelja i pedagoga u radu i kompetencijama. Školski priručnik 2003./2004., 183–188.

Teaching Profession in Europe: Profile, Trends and Concerns: General Lower Secondary Education. Keeping teaching attractive for the 21st century. (2004) Eurydice, European Unit.

Vračar, M., Maksimović, A. (2017). Perspektiva pedagoga; kompetencije potrebne za uspješno profesionalno djelovanje. U: M. Turk (Ur.), Suvremeni izazovi u radu (školskog) pedagoga (214–235). Rijeka: Filozofski fakultet u Rijeci Sveučilište u Rijeci.

Вујисић-Живковић, Н. (2007). Педагошка истраживања и образовање наставника. Зборник Института за педагошка истраживања. 39(2), 243–258.

Zeichner, K., Tabachnik, B. R. (1981). Are the effects of university teacher education washed out by school experiences? Journal of Teacher Education, 32, 7–11.

Zimnyaya, I. A. (2004). Key competencies as effectively-targeted base of competency-based approach in education. Moscow: Research Center of the problems of the quality of specialist’s training.

Живковић, П. (2012). Професионални идентитет наставника и самопроцена квалитета рада. Јагодина. Филозофски факултет, Косовска Митровица: Каирос.

Objavljeno
2017/10/06
Rubrika
Оригинални научни чланак