Призори стида: Рајан Марфи као куратор квир културе и меморије

  • Nikola N. Stepić Центар за интердисциплинарне студије друштва и културе, Универзитет Конкордија
Ključne reči: uncanny||, ||језовито, television||, ||телевизија, Ryan Murphy||, ||Рајан Марфи, queer shame||, ||квир стид, queer memory||, ||квир меморија, popular culture||, ||популарна култура, Marlene Dietrich||, ||Марлен Дитрих, Lady Gaga||, ||Леди Гага, horror||, ||хорор, diva worship||, ||дива, camp||, ||кeмп, American Horror Story||, ||Америчка хорор прича,

Sažetak


У антологији Квир стид, уредници Дејвид М. Халперин и Валери Трауб пишу о „личном и друштвеном стиду везаном за еротику“ у оквиру савременог контекста геј поноса у доменима активизма и културе, а у исто време и као дефинишуће карактеристике квир историје, културе и идентитета. Према теоријама Ив Кософски Сеџвик, Халперина и других, стид је означен већим питањем дискурзивне моћи и њене доступности квир особама, а то је проблематика којом се Сеџвик позабавила у својој књизи Епистемологија „ормара“. Овакво разумевање квир културе и политике моли за анализом идеје квир стида у савременој популарној култури.

Опус Рајана Марфија, једног од најуспешнијих филмских и телевизијских твораца данашњице, означен је сталним дијалогом са историјским плодовима квир културе. Популарни одзив који његови пројекти побуђују великим је делом изазван Марфијевом интеракцијом са квир културом, а посебно начин на који је та иста култура реартикулисана за ширу публику. Овај рад приступа стиду као нераздвојивом елементу колективне квир меморије у Марфијевој серији Америчка хорор прича, где се квир меморија појављује кроз алузије на квир иконе, филмску традицију и тела на екрану да би се даље деконструисала. Кроз квир и филмску теорију, овај есеј третира Марфијев квир визуелни речник као језовите елементе који кроз језик популарне телевизије и с нагласком на телесно дестабилизују конвенције хорор жанра и телевизије, у исто време легитимишући али и експлоатишући „срамне“ категорије квир искуства као што су траума, претераност, љубав ка дивама и кемп. Коначно, овај рад приступа Марфијевој колекцији „срамотних“ телесних приказа, у алегоријском и буквалном смислу, у циљу евалуације посредничког потенцијала ових слика као својеврсног вокабулара квир стида.

Reference

Brennan, I. (Writer), & Keene, E. (Director). (2010). Bad Reputation [Television series episode]. In Murphy, R. (Executive producer), Glee. USA: Fox.

Caron, D. (2009). Shame on Me, or The Naked Truth About Me and Marlene Dietrich. In: D. M. Halperin and V. Traub (Eds.), Gay Shame (pp. 117-131). Chicago: University of Chicago.

Castiglia, C., & Reed, C. (2003). "Ah, Yes, I Remember It Well": Memory and Queer Culture in Will and Grace. Cultural Critique, 56, 158-188. doi: 10.1353/cul.2003.0057

Cleto, F. (1999). Introduction: Queering the Camp. In: F. Cleto (Ed.), Camp: Queer Aesthetics and the Performing Subject: A Reader (pp. 1-42). Ann Arbor: University of Michigan.

Benshoff, Harry M. (1997). Monsters in the Closet: Homosexuality and Horror Film. Manchester: Manchester University Press.

Doty, A. (1993). Making Things Perfectly Queer: Interpreting Mass Culture. Minneapolis: University of Minnesota.

Dyer, R. (2002). It's in His Kiss!: Vampirism as Homosexuality, Homosexuality as Vampirism. In: The Culture of Queers (pp. 116-136). London: Routledge.

Dyer, R. (1998). Stars. London: BFI.

Goltz, D. B. (2010). Victims In/of Time: Gay Aging as Ritualized Horror. In: Queer Temporalities in Gay Male Representation: Tragedy, Normativity, and Futurity (pp. 47-80). New York: Routledge.

Halperin, D. M. & Traub V. (2009). Beyond Gay Pride. In: D. M. Halperin and V. Traub (Ed.), Gay Shame (pp. 3-40). Chicago: University of Chicago.

Halperin, D. M. (2009). Why Gay Shame Now?. In: D. M. Halperin and V. Traub (Eds.), Gay Shame (pp. 41-46). Chicago: University of Chicago.

Hayward, S. (2001). Cinema Studies: The Key Concepts (2nd ed.). New York: Routledge.

Macfarlane, K. E. (2012). The Monstrous House of Gaga. In: J. D. Edwards and A. Soltysik Monnet (Eds.), The Gothic in Contemporary Literature and Popular Culture: Pop Goth (pp. 114-134). New York: Routledge.

Minear, T. (Writer), & Buecker, B. (Director). (2015) Chutes and Ladders [Television series episode]. In Murphy, R. (Executive Producer), American Horror Story. USA: FX.

Pearl, Monica B. (2013). AIDS Literature and Gay Identity: The Literature of Loss. New York: Routledge.

Sedgwick, E. K. (1990). Epistemology of the Closet. Los Angeles: University of California.

Sedgwick, E. K. (2009). Shame, Theatricality, and Queer Performativity: Henry James's The Art of the Novel. In: D. M. Halperin and V. Traub (Eds.), Gay Shame (pp. 49-62). Chicago: University of Chicago.

Sontag, S. (1999). Notes on 'Camp’. In: F. Cleto (Ed.), Camp: Queer Aesthetics and the Performing Subject: A Reader (pp. 53-65). Ann Arbor: University of Michigan.

Trigg, D. (2012). The Memory of Place: A Phenomenology of the Uncanny. Athens: Ohio University Press.

Williams, L. (1991). Film Bodies: Gender, Genre, and Excess. Film Quarterly, 44 (4), 2-13. doi: 10.2307/1212758

Yassa, M. (2000). Vampirism, Depression and Symbolization: An Analysis of the Film Interview with the Vampire. The Scandinavian Psychoanalytic Review, 23 (2), 174-192. doi: 10.1080/01062301.2000.10592599

Objavljeno
2017/10/06
Rubrika
Оригинални научни чланак