Излазак из подземља: рефлексије мита о Деметри и Персефони у шест савремених пјесничких текстова

  • Tatjana P. Bijelić Универзитет у Бањој Луци, Филолошки факултет, Департман за енглески језик и књижевност
Ključne reči: myth||, ||мит, Persephone||, ||Персефона, Demeter||, ||Деметра, contemporary poetry by women||, ||савремена женска поезија,

Sažetak


Полазећи од чињенице да је древни мит о Демери и Персефони не само један од најстаријих и најзначајнијих митова о односу мајке и кћерке него и најчешће препричана и ревидирана архетипска прича у оквирима савремене женске књижевности, ауторка овог рада настојала је да укаже на улогу овог мита у постављању одговарајућег интерпретацијског контекста женског искуства, што даје додатну димензију тумачењу савременог пјесничког израза. Циљ рада је да укаже на разноврсност пјесничких стратегија обраде мита илустровањем дискусије о положају савремене Деметре унутар друштвених релација моћи, гдје Персефонино тијело представља објекат и локус антагонизама, али и еманципован простор који утиче на динамику односа мајке и ћерке, као и на мањак или интензивирање женске солидарности. Кроз анализу пјесама шест савремених англоамеричких пјесникиња (Фејнлајт, Боланд, Дафи, Острикер и О’Рорк) истраживале су се репрезентације трансформације Деметриних моћи, од божанских до секуларних, као и фрагментације њених свакодневних искустава које су настале на основу објективације женског тијела и све замршенијег пута према регенерацији коју заговара мит.

Reference

Boland, E. (2008). New Collected Poems. New York: W. W. Norton and Company.

Boland, E. (1995). Object Lessons: the life of the woman and the poet in our time. New York: W.W. Norton & Company.

Boland, E. and Schmidt, E. (2001). Where Poetry Begins: Eaven Boland in Conversation. Retrieved from https://www.poets.org/poetsorg/text/where-poetry-begins-eavan-boland-conversation

Dowson, J. and Entwistle, A. (2005). A History of Twentieth-Century British Women’s Poetry. Cambridge: Cambridge University Press.

Duffy, C.A. (2001). The World’s Wife. New York: Farrar, Straus and Giroux.

Enemark, N. (2016). Antiquarian Magic: Jane Harrison’s Ritual Theory and Hope Mirrlees’s Antiquarianism in Paris. In: E. Anderson, A. Radford, and H. Walton (Eds.), Modernist Women Writers and Spirituality: A Piercing Darkness (115-134). London: Palgrave Macmillan.

Gill, J. (2007). Women’s Poetry. Edinburgh: Edinburgh University Press.

Hirsch, M. (1989). The Mother / Daughter Plot – Narrative, Psychoanalysis, Feminism. Bloomington and Indianapolis: Indiana University Press.

House, V. (2014). Medea’s Chorus: Myth and Women’s Poetry Since 1950. New York: Peter Lang’s Publishing.

Fainlight, R. (1997). Sugar-Paper Blue. Newcastle upon Tyne: Bloodaxe Books.

Norton, J. R. (2016). The Demeter-Persephone Myth as Writing Ritual in the Lives of Literary Women. Newcastle upon Tyne: Cambridge Scholar Publishing.

O’Rourke, M. (2013). Demeter in Paris. Retrieved from https://www.poets.org/poetsorg/poem/demeter-paris

Ostriker, A. (2009). The Book of Seventy. Pittsburg, Pa.: University of Pittsburg Press.

Ostriker, A. S. (1986). Stealing the Language: The Emergence of Women’s Poetry in America. London: Beacon Press.

Rich, A. (1977). Of Woman Born: Motherhood as Experience and Institution. New York: Bantam Books.

Rich, A. (1995). On Lies, Secrets, and Silence: Selected Prose 1966-1978. New York: W.W. Norton & Company.

Theodorakopoulis, E. (2012). Women’s writing and the classical tradition. Classical Reception Journal, 4(2), 149-162.

Objavljeno
2017/10/06
Rubrika
Оригинални научни чланак