Рефлексија друштвених односа у језику Андрићеве прозе за децу и младе

  • Mirjana M. Stakić Универзитет у Крагујевцу, Учитељски факултет у Ужицу
  • Aleksandra V. Janković Висока школа струковних студија за образовање васпитача из Гњилана са привременим седиштем у Бујановцу
Ključne reči: conflicts||, ||конфликти, social relations||, ||друштвени односи, Andrić's prose for children and young adults||, ||Андрићева проза за децу и младе, psycholinguistic approach||, ||психолингвистички приступ, literary language||, ||књижевни језик,

Sažetak


У раду, испитујући језик Андрићеве прозе у приповеткама „Деца“, „Кула“ и „Прозор“ које су намењене деци и младима тумачимо друштвене односе који представљају њихов тематски, социолошки, културолошки и историјски контекст. У контексту учења социолошких теорија (социокогнитивне теорије, теорије социјалног идентитета и теорије социјалног учења), са становишта психолингвистичког приступа, испитујемо узроке друштвених предрасуда које представљају основни узрок настајања интерперсоналних и унутрашњих психолошких конфликта главних јунака. Језик посматрамо и као медијум у откривању унутрашње и спољашње карактеризација ликова остварене посредством вербализације унутрашњих и спољашњих сукоба. Друштвене односе и конфликте рефлектоване у језику као естетском, културном и социјалном феномену тумачимо као идејни контекст Андрићеве прозе. Књижевни језик тако постаје медијум који, поред естетске, остварује и сазнајну улогу откривајући друштвене односе и конфликте који представљају рефлексивно језгро уткано у тематску структуру испитиваних приповедака за децу и младе: „Деца“, „Кула“ и „Прозор“.

 

Reference

Абрахам, К. (1999). Списи из примењене психоанализе. Сремски Карловци/Нови Сад: Издавачка књижарница Зорана Стојановића.

Allport, G. (1954). The nature of prejudice. Cambridge, MA: Addison-Wesley.

Aronson, E., Wilson, T. D. & Akert, R. M. (2010). Social psychology (Seventh Edition). Upper Saddle River, NJ: Prentice Hall.

Bajer. V. (1969). Ugovor sa đavolom. Zagreb: Zora.

Чајкановић, В. (1994). Стара српска религија и митологија. Београд: Српска књижевна задруга/БИГЗ/ Просвета/Партенон.

Dimoski, S. (2011). Stavovi prema osobama oštećenog sluha i faktori koji ih određuju. Beograd: Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju.

Dimoski, S. (2012). Psihoanalitička tumačenja predrasuda sa osvrtom na predrasude prema osobama sa ometošću. Specijalna edukacija i rehabilitacija 11(4), 605–621.

Eko, U. (1965). Otvoreno delo. Sarajevo: Veselin Masleša.

Frojd, S. (1964). Uvod u psihoanalizu. Beograd: Kosmos.

Gidens, E. (2003). Sociologija. Beograd: Ekonomski fakultet.

Greif, G. (2009). The Auschwitz album. A Curriculum for Higs Schools. Jerusalem: Yad Vashem, The International School for Holocaust Studies.

Hofstede, G., Hofstede, G. J. & Minkov, M. (2010). Cultures and Organizations: Software of the Mind, Intercultural Cooperation and Its Importance for Survival. United States of America: McGraw-Hill Companies.

Јовановић, Б. и Качапор, С. (2016). Васпитање за међународну толеранцију и сарадњу. Теме XL(1), 351–364.

Jung, K. G. (1984). Dinamika nesvesnog. Novi Sad: Matica srpska.

Маричић, Ј. (2009). Теорије и истраживања предрасуда у дечјој доби. Психологијске теме 18(1), 137–157.

Марјановић, В. (2009). Поетика књижевности за децу и младе. Београд: КИЗ Центар.

Миливојевић, З. (1993). Психотерапија и разумевање емоција. Нови Сад: Прометеј.

Милинковић, М. (2014). Историја српске књижевности за децу и младе. Београд: Bookland.

Milgram, A. (1999). But the story didn’t end that way. Jerusalem: Yad Vashem The International School for Holocaust Studies.

Nesdale, D. (1999). Social identity and ethnic prejudice in children. In: P. Martin & W. Noble (eds.), Psychology and society (pp. 92–110). Brisbane: Australian Academic Press.

Nesdale, D. (2004). Social identity processes and children’s ethnic prejudice. In: M. Bennet & F. Sani (eds.), The development of social self (pp. 219–245). New York: Psychology Press.

Oppenheimer, L., Midzic, E. (2011). National identification and in-group/out-group attitudes with Bosniak and Serbian children in Bosnia. European Journal of Developmental Psychology 8(1), 43–57.

Rejk, B., Edkok, K. (1978). Vrednosti, stavovi i promena ponašanja. Beograd: Nolit.

Stakić, M. (2014). The specifics of children’s literature in the context of genre classification. Mediterranean Journal of Social Sciences Vol. 5, No. 19, 243–252.

Сузуки Д. Т. и Фром, Е. (1977). Зен будизaм и психоанализа. Београд: Нолит.

Syentmarton, М. (1990). Psihologija duhovnog života. Zagreb: Filozofsko-teološki institut.

Svirčev, Ž. (2010). Ah, taj identitet. Beograd: Službeni glasnik.

Tajfel, H., Turner, J. (1979). An integrative theory of intergroup conflict. In: W. G. Austin & S. Worchel (Eds.), The social psychology of intergroup relations (pp. 33–47). Monterey: Brooks-Cole.

Томашић, Ј. (2011). Теоријска питања и методолошки изазови у истраживањима. Летопис социјалног рада 18(36), 601–633.

Trebješanin, Ž. (2008). Uvod u opštu psihologiju. Beograd: Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju.

Objavljeno
2017/10/06
Rubrika
Оригинални научни чланак